24 November 2008

Zakat dan Hukumnya (siri 1)

Terjemahan dari kitab: Kifayatul Akhyaar fii Hill Ghayah Al-Ikhtishar
Terjemahan oleh : Al-Faqir Ustaz Mokhtar Senik

---------------------------------------------------------------
Lima Golongan yang tidak boleh diberi zakat: (i) Orang kaya karena banyak harta dan kerana berpenghasilan, (ii) Hamba Sahya, (iii) Anak keturunan Bani Hasyim dan Bani Muththalib, (iv) Orang ada dalam tanggungan nafkah kerana alasan fakir atau miskin, (v) Orang kafir.

1. Orang kaya, baik kerana banyak harta maupun kaya kerana berpenghasilan, tidak berhak mendapat zakat. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah:

“Tidak ada bagian zakat untuk orang kaya dan dzu mirratin sawiyyin, yaitu orang yang sehat dan kuat.”

Jika tidak ada orang yang boleh mencari nafkah maka mereka diberi zakat. Namun, tidak boleh memberikan zakat kepada al-khurafasyah (orang-orang yang terpandang dan kaya) .

2. Hamba Sahya tidak berhak mendapat bahagian zakat kerena seluruh keperluannya dibiayai dan ditanggung oleh tuannya maka ia terhitung sebagai orang kaya, atau kerena mereka adalah orang yang tidak memiliki apa-apa.

3. Tidak boleh memberikan zakat kepada anak keturunan Bani Hasyim dan Bani Muththalib, berdasarkan hadis Rasulullah:

“Sesungguhnya shadaqah/zakat ini adalah cuciannya manusia (membersihkan harta dan jiwa muzakki –pent), dan itu tidak halal bagi Muhammad dan keluarganya.” HR. Muslim, Nasaai, dan Ahmad. Dan suatu hari Al-Hasan (Cucu Rasulullah) sedang memasukkan sebutir tamar (kurma masak) ke dalam mulutnya, maka serta-merta Rasulullah mengeluarkannya dan bersabda: “Keluarkan, sesungguhnya keluarga Muhammad tidak halal memakan shadaqah/zakat.” HR. Bukhari, Darimi, dan Ahmad.

Adapun untuk maula (bekas hamba ) Bani Hasyim dan Bani Muththalib, apakah boleh menerima zakat ataukah tidak, ada khilaf ulama. Ada pandangan yang menyatakan boleh, sebab sudah tidak ada lagi alasan untuk melarangnya, iaitu bekas tuannya. pendapat yang kedua; adalah tetap tidak halal, sebab maula (bekas hamba) suatu kaum adalah termasuk kaum tersebut.

4. Orang yang ada dalam tanggungan nafkah tidak berhak menerima zakat, sebab mereka sudah menjadi mampu/ghani/kaya dengan nafkah yang ia terima setiap hari. Maka, jangan diberi zakat, dan inilah pendapat yang kuat. Ada juga pandangan yang menyatakan boleh memberi zakat sebab sifat/nama fakir, sebenarnya, tetap melekat pada mereka. Ini jika mereka terus terpenuhi semua keperluannya dengan tanggungan dari orang lain itu. Adapun jika nafkah itu tidak mencukupinya, maka ia boleh meminta atau menerima zakat, semisal seorang istri yang tidak semua keperluannya mampu ditanggung oleh suami.

Al-Qaffal berkata: “Jika seorang istri, tidak dapat tertunai semua keperluannya, maka ia boleh meminta/menerima zakat.” Imam Ibnu Rif’ah berkata: “ Mereka boleh menerima/meminta zakat dengan alasan mereka miskin/tidak mempunyai apa-apa dan bukan dengan alasan karena mereka amilin, atau gharimin, atau yang lainnya. Demikian. Wallahu a’lam.

5. Tidak boleh memberikan zakat kepada orang kafir. Rasulullah bersabda, tentang kisah Muadz bin Jabal:

Jika mereka sudah mentaatimu (syahadah dan solah) maka ajarkanlah kepada mereka bahwa Allah mewajibkan kepada mereka zakat yang diambil dari orang kaya diantara mereka dan disalurkan/diberikan kepada orang fakir diantara mereka.” HR. Bukhari.

Jika zakat saja tidak boleh diambil kecuali dari orang kaya yang muslim, maka sudah pasti tidak boleh diberikan/disalurkan kepada orang fakir kecuali juga yang muslim. Baik zakat fithrah maupun zakat mal, sesuai dengan keumuman nas.

Pengarang maksudkan keumuman "Dhomir" (HUM). Dimana kedua-dua Dhomir itu dirujuk kepada "orang-orang Islam".-
Penterjemah

Disini saya terjemahkan ulasan pengarang berkenaan Muallaf di kalangan orang-orang kafir. Apakah mereka boleh menerima harta zakat.- Penterjemah.

Muallaf. ( salah satu daripada asnaf zakat)

Muallafati qulubuhum, sebagaimana yang dimaksud dalam ayat zakat, adalah ketika kita (muslimin) merasa perlu kepada mereka kerana faktor kecondongan hati mereka. Muallaf ada dua kategori, iaitu orang muslim dan kafir. Maka, tidak boleh memberikan zakat kepada muallaf jenis kafir, tanpa ada khilaf sedikitpun di kalangan ulama karena sebab kekafiran mereka. Namun, apakah harus diberi harta dari bagian khumus (seperlima) ghanimah? Ada pendapat yang menyatakan: ya, mereka diberi dari bagian khumus sebab mereka adalah kelompok yang disasar untuk diharapkan kebaikannya. Namun penadapat yang kuat adalah mereka tidak boleh diberi, walaupun dari bagian khumus, sama sekali, sebab Allah ta’alaa telah memuliakan Islam dan muslimin sehingga tidak perlu lagi akan kebaikan dan pembelaan orang kafir.

Nabi shallallahu alaihi wa sallam, pun memberi mereka bagian khumus kerana saat itu Islam masih dalam keadaan lemah, dan keadaan ini sudah tidak ada. Wallahu a’lam. Adapun muallaf jenis kedua, iaitu muallaf yang beragama Islam, adalah mereka-mereka yang sudah masuk Islam, namun kecintaan mereka kepada islam lemah, maka diberilah mereka zakat dengan harapan untuk menguatkan hati mereka di atas Islam ini.

Wallahu'allam


No comments: