28 November 2008

Alangkah tulus doamu Ibu (siri motivasi untuk kaum ibu 3 )


ALANGKAH KERDIL DIRI INI APABILA BERDIRI DIPANTAI LAUTAN ILMU MU.
----------------------------------------------------------------
Bas yang saya naiki terus meluncur laju merentasi sempadan Pahang -Trengganu dan Trengganu - Kelantan. Semakin jauh saya meninggalkan kampung maka sejauh itulah dunia lalai itu saya tinggalkan. Saya cuba buang seluruh kenangan dikampung, kecuali titisan airmata ibu yang tetap terpahat di sanubari saya.

Sesungguhnya wajah ibu bersama airmata nya yang terurai dipipi tuanya sangat-sangat berbekas dalam ingatan saya hingga kini. Wajah ibu yang pucat dan kudus dalam balutan telekongnya bagai meniupkan satu kenekadan dalam diri saya,bahawa satu hari saya akan gembirakan ibu. Walaupun tidak mungkin dapat saya padamkan seluruh penderitaan ibu lantaran kealpaan saya selama ini. Namun cukuplah jika diwajah tua itu akan tercalit satu garis senyum sebagai sinar dihari mendatang.

Sebentar tadi bas yang saya naiki berhenti makan entah dimana. Semua penumpang turun, ada yang terus kerestoran dan ada dikalangan mereka yang terus kesurau yang berhampiran. Saya mengekori sekumpulan penumpang yang menuju kesurau. Saya perlu solah dan segera memohon pertolongan Allah agar perjalanan saya ini diberkati Allah. Biarlah perjalanan ini menjadi titik tolak yang sangat bermakna dan berharga kepada hidup saya. Saya terus berwudhu' dan menunaikan solah sendirian. Ada beberapa orang yang menunaikan solah secara berjamaah, namun saya rasa lebih selesa menunaikan solah bersendirian. Walaupun saya pernah dengar aruah Ayah saya memberitahu bahawa pahala orang yang solah berjamaah berganda-ganda berbanding orang yang menunaikan solah bersendirian. Namun dek kerana bimbang kalau-kalau solah saya yang entah betul atau tidak itu menganggu jamaah lain, maka saya mengambil keputusan solah bersendirian disudut surau yang tidak berapa luas itu.

Selesai solah saya berdoa panjang dalam bahasa melayu. Saya panjatkan pengharapan kepada Allah. Dalam usia 16 tahun itu saya nekad melakar perjalanan hidup saya sendiri. Saya tiada ayah, untuk menyusun perjalanan saya. Yang saya ada hanya kasih sayang ibu yang telah tua bersama doanya yang sentiasa segar dan semerbak menemani saya. Saya tinggal sendirian disurau itu, jamaah lain semuanya telah bersurai dan kini mereka pula masuk kerestoran, manakala penumpang yang awal-awal masuk kerestoran tadi telah selesai makan dan ada antara mereka yang mula datang kesurau untuk solah manakala sebahagian yang lain terus menuju ke arah bas. Saya masih ditangga surau, menunggu bas yang akan bergerak apabila kumpulan penumpang direstoran selesai makan. Perut saya mula memulas minta diisi. Memang saya merasa sangat lapar, maklumlah sejak malam tadi saya tidak makan, sarapan pagi tadi pun saya tak sempat. Namun kerana mengingatkan saya hanya berbaki duit RM 65 sahaja (ditolak tambang bas temerloh - Kota Bharu 15 ) maka hasrat untuk makan saya batalkan. Dengan duit yang berbaki itulah nanti saya akan memulakan pengajian di Pondok tersohor di Kelantan Pondok Pasir Tumboh.

Pasir Tumboh ! Pasir Tumboh ! jerit pembantu driver dihadapan memadamkan lamunan saya. Memang sebelum bertolak pagi tadi saya berpesan kepada pembantu driver supaya memaklumkan kepada saya jika kami telah sampai di Pasir Tumboh, kerana saya tidak tahu dimana tempatnya. Apabila bas berhenti, saya pun bangun dan mencapai beg lusuh yang sebenarnya beg yang saya guna untuk kesekolah menengah dahulu. Bas berlalu, tinggallah saya berdiri kaku di tepi simpang empat yang dibarisi sederet kedai uzur beratap bata tanah liat. Di tepi kiri kanan kedai kopi itu penuh dengan hutan keladi yang agak subur. Saya melintas jalan dan menuju ke kaki lima kedai. Sekali lagi perut saya berkeroncong, tapi saya gagahi juga kerana mengingatkan saya tidak punya banyak wang.

Satu signboard tua terpacak dipenjuru simpang bertulis Pondok Terusan. Saya terpaku disitu. Apakah pembantu driver tadi tersalah tempat. Yang saya cari ialah Pondok Pasir Tumboh, bukannya Pondok Terusan. Saya berpatah balik ke kedai kopi. Beberapa orang pelanggan yang sedang minum dan bersembang disebuah meja memandang kearah saya. Mari mano ? tanya mereka agak ramah. Pahang, jawab saya. UUUUmm jauh tu, balas seorang tua yang bersandar di tempat duduk sebuah beca yang diparking berhampiran dengan kedai itu (kemudiannya orang tua itu saya kenali dengan nama PakDa Daud). Nok gi Pondok ko? tanya orang tua itu lagi. Saya angguk sahaja, tapi saya nak gi Pondok Pasir Tumboh, signboard tu tulis Pondok Terusan! jawab saya. Semua mereka tersenyum. Pondok Pasir Tumboh jugok la tu awe ( awang gelaran mesra bagi orang muda) ujar orang pertama yang menyoal saya tadi. Pondok Pasir Tumboh pun ore (orang) pangil, Pondok Terusan pun yo (ye) dan Pondok Pohon Seto (pokok Manggis) pun yo..tambah beliau. Ooo.. saya angguk tanda terima kasih atas maklumat terperincinya itu. Kalau nak gi pondok buleh tupe (tompang) Pak Da ni dia pun nok kelik (balik) pondok jugok tu ,kata teman lelaki pertama tadi sambil menunding jari kearah orang tua yang bersandar diatas becanya. Mari! kata orang tua yang dipanggil Pakda itu sambil bangun berdiri disisi becanya. Saya tergamam. Saya belum tanya berapa tambangnya. Kalau mahal, mana saya ada duit. Tapi..berapa tambangnya, tanya saya ragu, antara mahu tumpang orang tua itu atau tidak. Samah (50 sen) jah..kata salah seorang pelanggan yang sedang minum itu. Naik lah,tok soh (tak payah) dok tambe-tambe (tambang), mugo kito pun nok kelik jugok!..kata pakda ramah sambil mempamirkan gigi dua batangnya. Saya pun terus ketempah duduk beca dan Pakda dengan semutar putih mula mengayuh becanya menuju simpang yang tertulis Pondok Terusan tadi.

Jalannya agak baik, cuma dikiri kanan jalan mula gelap, jalan itu bagaikan terowong kerana diserkupi pokok-pokok getah dikiri dan kanannya. Di samping itu terdapat juga beberapa perdu pokok nibung membentuk satu suasana seram. Sambil mendengar tik -tak tik- tak bunyi kayuhan beca Pakda itu, saya cuba mencari topik untuk berbual dengan orang tua yang murah hati itu....
Bersambung ..siri 4 (Gerbang dunia baru ku)

No comments: