18 November 2008

Sesekali dengarlah khutbah yang tak mengampu..


MENGAPA PERLU MELENTING MACAM BUDAK-BUDAK. DUDUK SENYAP-SENYAP DAN FIKIR DENGAN TENANG APAKAH YANG DIKHUTBAHKAN ITU BETUL ATAU TIDAK.
----------------------------------------------------
Di dalam Surah Al-Qasas ayat 15-16, Allah mengesahkan kesah kegopohan Musa a.s, maksudnya;

"maka orang Yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang Yang dari pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. (pada saat itu) Musa berkata: "Ini adalah dari kerja Syaitan, Sesungguhnya Syaitan itu musuh Yang menyesatkan, Yang nyata (angkaranya) . Ia merayu (dengan sesalnya): "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya Aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - apalah jua kiranya - akan dosaku". (maka Allah Taala menerima taubatnya) lalu mengampunkan dosanya; Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
Permulaan kesah diatas ialah apabila pada suatu hari Musa .a.s berjalan-jalan diluar Istana Firaun. Tiba-tiba didapatinya dua orang lelaki sedang bergaduh. Seorang daripadanya berbangsa "Qibti" (sebangsa dengan Firaun), manakala yang seorang lagi berbangsa "Bani Israeil"(sebangsa dengan Musa). Apabila laki-laki Bani Israeil itu terlihat musa (yang segolongan dengannya), lantas ia memanggil musa untuk menolongnya. Musa terus datang kepada keduanya, justeru ditanparnya laki-laki Qibti itu tanpa sempat bertanya siapa antara mereka yang benar dan siapa yang salah. Ekoran daripada tindakannya itu, Musa merasa sangat menyesal sambil berkata; "Ini adalah dari kerja Syaitan".

Kerja Syaitan yang dimaksudkan oleh Musa itu ialah;
1. Gopoh bertindak ( kerana RusuluLlah saw bersabda; "Gopoh itu dari Syaitan dan Tenang itu dari Allah".
2. Sifat perkauman yang salah, iaitu membela bangsa walau atas kezaliman.
3. Menjatuhkan hukuman tanpa diadili terlebih dahulu (seumpama ISA).
Saya bawakan kesah ini untuk dipadankan dengan berita hangat (sebenarnya sengaja dihangatkan oleh akhbar) yang turut diperkatakan ditengah-tengah isu kegawatan mesyuarat pemilihan Umno tahun ini. Beritanya ialah berkenaan sahabat saya Ustaz Suhaimi Saad yang dikatakan salah kerana membaca khutbah menghentam ISA. Orang yang dikatakan sangat murka itu ialah Jamaludin Jarjis. Seorang tokoh Politik yang namanya agak popular sebulan dua lepas, sebelum terpadam terus dari kabenet Pak Lah. Berkebetulan mimbar tempat Ustaz Suhaimi baca khutbah itu berada dalam tanah jajahan Rompin, Parlemen JJ. Beliau bengang kerana dikatakan Ustaz Suhaimi menghentam kerajaan dalam khutbahnya. Di sini saya nak bawakan beberapa perkara yang sepatutnya dilakukan oleh Dato' JJ.

1. Kalau rasa nak marah pun sepatutnya ditahankan dahulu. Cuba cari kesilapan lain yang dibuat oleh Ustaz Suhaimi ketika beliau baca khutbah. Kesilapan tersebut hendaklah kesilapan yang oleh ahli jamaah juga mengatakannya salah. Seumpama Ustaz Suhaimi terlupa mana-mana rukun khutbah, atau beliau terkentut kuat ketika membaca khutbah,sehingga semua orang tahu wudhu'nya batal atau tiba-tiba beliau turun dari mimbar untuk raba punggung salah seorang makmum yang hadir. Jika kesalahan itu yang ustaz Suhaimi lakukan, kemudian dato' JJ rasa nak marah, maka kemarahan dato' JJ boleh diterima oleh Makmum. Hatta makmum akan bangun julang dato' JJ kerana kemarahan itu nampak resional dan wajar. Waktu itu Dato' JJ kelihatan matang dan berkarisma (bukan berkarisemak)

2. Kalaulah betul Ustaz Suhaimi menghentam kerajaan, maka apa peliknya?. Bukan kita tak biasa mendengar orang hentam kerajaan. Hatta pemimpin Umno dan bekas pemimpin Umno pun hentam kerajaan. Bukan setakat 40 orang makmum yang dengar, satu malaysia tahu. Bukan setakat melalui mimbar, bahkan satu muka suratkhabar. Kalaulah Dato'JJ bertenang dan fikir baik-baik apa yang disebut oleh khatib adalah lebih baik dan bijak. Jika apa yang Khatib cakap itu betul maka tidak bijak kalau Dato' JJ naik marah. Kalau tidak betul maka adalah lebih bijak jika selepas itu beliau berjumpa Ustaz Suhaimi (sambil buat-buat beli roti Arab beliau) dan tegur dengan baik dan sopan.
3. Dalam akhbar dilapurkan Dato' JJ berkata beliau tak kesah kalau nak hentam kerajaan di markaz Pas ke atau ceramah-ceramah parti pembangkang, bukannya di Masjid. Masih jauh rupanya untuk Dato' JJ nak faham berkenaan "politik dalam Islam". Islam tidak pernah membataskan soal agama disatu tempat dan soal politik ditempat yang lain. Politik hanya dipentas ceramah dan Parlemen, manakala agama disurau dan Masjid. Sikap memisahkan Islam dari Politik rupanya masih tebal di dada sebahagian pemimpin Umno ( sebab itu kita lihat golongan berpendidikan agama dalam Umno tiada tempat dalam pemilihan Majlis Tertinggi Umno kali ini). Pemisahan inilah yang telah menjerumuskan Umno kepada masaalah yang semakin membarah. Islam hanya ada di Masjid. Di perlemen,di padang golf dan dihotel tiada Islam. Politik hanya ada diparlimen dan di musim pilihanraya. Di masjid tidak boleh membicarakan Politik. Kerak pemikiran sakular sebenarnya masih sangat melekat kepada tempurung kepala Umno.

4. Ustaz Suhaimi menghentam ISA. Apakah ISA itu hukum yang sah pada Agama dan Hak asasi dunia?. Kalau tidak sah, maka rosakkah dan salahkah Khutbah yang menghentam suatu yang "tidak sah" pada agama dan undang-undang dunia. Mempertahankan suatu yang tidak sah lah sebenarnya "tidak sah". Ayat yang saya paparkan di atas berkenaan dengan hukuman tanpa bicara adalah amalan syaitan. sepatutnya kita sama-sama menghalau Syaitan terutamanya dalam masjid Allah di hari yang paling mulia iaitu jumaat. Kalaulah dimasjid dan dihari Jumaat pun kita masih memuja Syaitan, maka apatah lagi ditempat dan masa yang lain.
Sekitar pertengahan tahun 90an dahulu Tok Guru Nik Aziz pernah menyampaikan khutbah disebuah Masjid di Kedah. Lantas riuh rendahlah Osman Arof, tok penghulu Kedah pada masa tu. Lalu Ustaz Bunyamin Yaakob (Allahyarham) menawarkan kepada Osman Arof pilih mana-mana Masjid dikelantan untuk menyampaikan Khutbah. Sehingga kini Osman Arof belum menyahut cabaran itu.

sepatutnya Dato' JJ jangan melenting macam budak-budak. Duduk senyap-senyap kemudian fikir dengan tenang, apakah yang dikhutbahkan itu betul atau pun tidak.

1 comment:

Teknologi Baru said...

Assalamualaikum ust. Mokhtar.

Begitulah didalam politik ni..
mana ada org politik nak dengar kritikan dari org lain....tambah-tambah lagi dari mulut org PAS...