24 September 2009

Ayah..anakmu datang menziarahimu.


Pagi semalam ( 23.Sept) saya dan keluarga berhari raya sambil menziarahi Ustaz Aziz, imam Masjid Al-Fatah yang terlantar sejak bulan Ramadhan yang lepas. Sepanjang Ramadhan, walau sesekali pulang ke Kuantan, namun saya tidak berkesempatan menziarahi beliau di Hospital. Ini disebabkan waktu melawat tidak sama dengan waktu saya berada di Kuantan.

Keadaan beliau masih tenat. Tetapi ketika saya usap tangan beliau dan membisikkan kalimah syahadah ditelinganya, kedengaran jauh dikerongkong beliau menyebut kalimat suci itu. Kata Makcik Zakiah, pendarahan dalam otaknya tidak dapat dikeluarkan. Pembedahan tidak dapat dilakukan kerana faktor usia beliau. Di sisinya saya doakan agar Allah menyembuhkan Ustaz Aziz dan menentapkan beliau di atas iman yang suci.

Masih saya ingat ketika mula-mula saya pindah ke Batu 3 awal tahun 1992 dahulu. Ustaz Aziz ada sebuah kedai gunting disebelah Masjid Al-Fatah, bersebelahan kedai Ayah Ngah. Kerap kali saya bercukur degan beliau. Tapi tidak pernah beliau mengambil bayaran. Di samping itu beliau juga ada mengusahakan pembuatan arang bakar. Pernah ketika Isteri saya baru sahaja melahirkan anak kami yang ke empat(1), dengan bersusah payah Ustaz Aziz menyorong sebuah kereta sorong yang sarat dengan guni arang untuk isteri saya bersalai. Begitulah perihatinnya ustaz Aziz kepada sesiapa jua. Kini beliau terlantar lesu, pasrah kepada ketentuan Ilahi.

Selepas menziarahi Ustaz Aziz kami berhari raya pula ke rumah Ayah Man. "Orang kuat" kampung Belukar. Ayah Man juga sudah uzur. Ketika saya sampai, beliau sedang tidur diruang tamu. Wajahnya pucat. Sering benar ia terbaring diserang demam dan sakit-sakit. Lidahnya sentiasa menyebut "Tak lama dah". Ingatannya kepada mati, menjadikan beliau istiqamah dengan solah berjamaah dan perjuangan. Saya masih ingat, dahulu ketika kami mengadakan usrah dari rumah kerumah. Giliran rumah Ayah Man sentiasa kami tunggu-tunggu. Ini adalah kerana, asalkan ada usrah dirumah beliau, jamuannya pasti nasi berlauk Udang sungai Belat. Ketika itu Ayah Man adalah nelayan Sungai ( sambilan) disamping sebagai peraih Udang di Kampung Belukar. Kerap kali juga saya mengikut beliau ke Sungai menjala Udang. Satu malam, saya, Ustaz Tuan Ibrahim dan Ustaz Yusuf Embong mengikut Ayah Man ke Sungai. Malangnya malam itu tidak banyak Udang yang dapat dijala. Kami cuma dapat gigitan nyamuk, sejuk air sungai belat dan gatal terkena ulat dihujung pelepah nipah yang berjuntai ke sungai.

Kini Ayah Man telah uzur dan kurang upaya hendak kemana-mana. Malahan sepanjang bulan Ramadhan beliau sempat kesurau hanya lima malam sahaja.

Hajat hati mahu ke Kelantan pada malam tadi. Kerana rasa tidak lengkap hari raya ini tanpa menziarahi pusara ayah. Tetapi disebabkan hujan yang sangat lebat sejak awal malam, saya membuat keputusan akan ke Kelantan pada esoknya (hari ini 24.sept). Saya terpaksa segera ke Kelantan sebelum cuti sekolah berakhir pada Ahad nanti. Kerana selepas itu pastinya kesibukan akan banyak merebut waktu yang ada. Minggu depan pula saya, isteri dan 4 anak perempuan akan ke Jakarta dan Surabaya. Ziarah sambil menguruskan visa anak ketiga kami yang belajar di Pesantren Langitan. Insyallah kesah hari raya di Serambi Makkah akan saya coretkan selepas ini...

1 comment:

School Of Tots said...

Saya sedekahkan pahala bacaan surah Al-Fatihah buat arwah ayahanda ustaz.