16 September 2009

Lawak UMNO Johor di Penghujung Ramadhan..


Selepas solah subuh tadi, saya jenguk beberapa laman dan blog. Asalnya untuk meninjau berita lanjut mengenai pembebasan tahanan ISA petang semalam. Tiba-tiba saya terserempak dengan sebuah cerita lawak yang dibintangi oleh "Ghani Othman", orang yang diamanahkan menjaga negeri tempat UMNO dilahirkan. Ikuti berita tersebut disini;

Kerajaan Johor akan menempatkan seorang pakar tafsir Al-Quran masing-masing di setiap kawasan DUN di negeri itu untuk membolehkan umat Islam mendalami kandungan Al-Quran secara terperinci.Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman berkata bagi tujuan itu, kerajaan negeri menghantar pelajar-pelajar mendalami ilmu tafsir Al-Quran di beberapa universiti di Timur Tengah.

Dengan penempatan itu, bererti kesemua 56 kawasan DUN di Johor akan mempunyai seorang pakar tafsir Al-Quran yang berkelayakan untuk memberi tafsiran yang tepat mengenai isi kandungan kitab suci itu kepada masyarakat, katanya pada majlis penyampaian bantuan hari raya kepada masyarakat miskin bagi kawasan parlimen Ledang semalam.

Abdul Ghani berkata penempatan pakar tafsir Al-Quran itu adalah sebagai lanjutan daripada program membudayakan Al-Quran yang diperkenalkan di setiap daerah di Johor."Sudah tiba masanya bagi umat Islam bukan sahaja memahami terjemahan Al-Quran tetapi mendalami huraian mendalam ayat-ayat Al-Quran," katanya. BERNAMA

Sekali lagi saya merasa kasihan sungguh kat pemimpin UMNO.

Yang Pertama: Setelah berpuluh tahun berkuasa, mereka baru sedar bahawa Al-Quraan itu perlu difahami secara mendalam, bukan mengetahui terjemahannya sahaja. Setelah berpuluh tahun Pas menengur UMNO yang tidak mahu kembali kepada Al-Quraan, baru kini Ghani Othman mula nak sedar akan pentingnya "memahami kehendak Al-Qur'an". Itu pun saya yakin, Quraan yang hendak difahami oleh Ghani dan pemimpin Umno itu masih berkisar dalam tempurung kepala sakular yang melatari ideologi UMNO. Al-Qur'an tidak akan tumbuh segar dalam iklim sakular Umno.

Tentunya Al-Qur'an akan menjadi mangsa UMNO jika cadangan itu dilaksanakan. Apa tidaknya,
Al-Qur'an akan dilapah, dipotong, dikerat dan dipeti aiskan mana-mana bahagian anggota yang tidak bersesuaian dengan perinsip perjuangan sakular Umno. Upacara menyembelih Al-Quraan pastinya berlaku selagi UMNO tidak mencabut tunjang Asobiyyahnya dan diganti dengan dasar-dasar Al-Qur'an sepenuhnya. Kerana dasar Sakularisme yang ditatang oleh UMNO tidak mungkin dapat duduk semeja dengan Al-Qur'an dan isi kandungnya.

Yang Kedua: Dua kemungkinan akan berlaku kepada pelajar-pelajar yang dikatakan akan menjadi "pakar tafsir" itu nanti. Samaada mereka akan kembali sebagai "guru " yang akan mengajar UMNO mengenai kehendak Al-Qur'an yang sebenar, kemudian mereka akan dipecat oleh UMNO, seterusnya mereka akan menyertai PAS. Atau pun mereka terpaksa menafsirkan Al-Qur'an mengikut telunjuk UMNO agar senafas dengan ideologi sakular UMNO. Kalau itu yang berlaku, maka tiada apa-apa hasil UMNO menghantar "bakal pakar tafsir" itu ke Timur Tengah. Kecuali kalau UMNO johor menghantar mereka untuk berguru dengan Ulama' Umno juga. Tapi...kira-kiranya tak tercapai juga hasrat "bakal pakar tafsir" itu untuk memahami kehendak sebenar Al-Qur'an..kerana tok guru yang mengajar mereka pun UMNO yang berjubah Ulama' tapi ber otakkan sakular.

Yang Ketiga: Firasat saya, akhirnya pelajar-pelajar yang dihantar itu akan menjadi pembangkang UMNO disetiap DUN yang Umno letakkan mereka. Itu pun kalau betul-betul mereka berguru dengan Ulama Tafsir yang sebenar di sana dan mereka pula betul-betul mahukan ilmu yang sebenar untuk memahami tafsiran Al-Quraan. Akhirnya jadilah Umno seperti raja yang menghantar seorang budak (ghulam) belajar kepada seorang tukang sihir, dalam kesah yang masyhur itu. Akhirnya "senjata makan tuan".

Kerja-kerja UMNO sejak akhir-akhir ini memang "kelakar". Bagaimana kamu mahu menjunjung Al-Quraan dalam keadaan kamu sebagai pendokong sakular tegar?.

No comments: