09 December 2008

Salam Áidil Adha dari Kemboja

6. Dec.2008 yang lalu kami seramai 14 orang berlepas ke Phnom Penh untuk atas misi kebajikan. Tabungan Amal,Yayasan Amal dan Pusat Pendidikan As-Syafie Bandar Jengka antara badan yang menyertai rombongan ämal"ini.

Rombongan kami telah berselesih dengan rombongan dari Pas Kawasan Indramahkota yang telah ke kemboja pada 3 dec yang lalu. Saya difahamkan oleh YDP Kawasan Indramahkota Sdr Hj Nasrun, misi kebajikan mereka kali ini ialah untuk memenuhi program khatan sempena musim cuti sekolah di kemboja.

Rombongan kami telah dibawa untuk menunaikan Ibadah korban di kampung-kampung disekitar Wilayah Kompot. Dua malam berada diperdesaan yang dikelilingi sawah padi yang sedang menguning, memberikan kami kesegaran yang tidak terhingga. Layanan masyarakat setempat ditambah pula dengan masakan yang lazat menambahkan lagi syukur kami akan erti persaudaraan sejagat.

9. Dec.2008 kami dibawa menziarahi Pusat Pendidikan Islam El-Muhajirin di Kampong Som. Pusat Pendidikan ini dikendalikan oleh Ustaz Zainal Ábidin. Pusat pendidikan yang mempunyai seramai 500 orang pelajar ini beroperasi dengan pembiayayaan hasil dari sumbangan orang ramai. Pada Ogos 2008 tragidi kebakaran telah menimpa pusat Pendidikan mengakibatkan sbanyak 35 buah Pondok kediaman pelajar telah hangus. Kerugiaan dianggarkan sebanyak RM 20,000.00. Dengan Itu Ustaz Zainal Ábidin merayu mana-mana pihak yang bersimpati untuk menghulurkan bantuan kepada sekolah beliau.

Ustaz Zainal Abidin sebenarnya sahabat lama saya ketika menuntut di Pondok Pasir Tumboh sekitar tahun 80an dahulu. Kegigihan beliau membangunkan Pusat pendidikan tersebut ditengah-tengah hambata kemiskinan masyarakat setempat amat mengkagumkan saya da rombongan.

Petang 9.Dec.2008 rombongan kami bertolak kembali ke Phenom Penh. Kesempatan kembali ke Phenom Penh memberikan peluang kepada kami blogers pahang ( Ustaz Fadhli,Ust Aris Fezol dan Ustaz Aris Hazelan) membuat up-date kepada blog masing-masing sebelum berita penuh sekembalinya kami ketanah air pada 11.Dec nanti Insyallah. Salam Áidil Ada dari kami.

No comments: