05 September 2008

Tazkirah Ramadhan

Hari ini (Khamis) genaplah 4 hari ana bermukim di Kuala Lumpur bagi mengisi jadual "tazkirah" ramadhan di surau2 dan masjid2. Di samping itu juga bertujuan melancarkan derma bagi pembinaan asrama An-Nuur dan jualan lot wakaf tapak Kolej Islam An-Nuur (KIAN). Mengikut jadual ana kena berada di kuala Lumpur sehingga 26 Ramadhan. Walaubagaimana pun setiap Ahad ana mesti berada di Kuantan untuk jadual kuliah Dhuha di Masjid Al-Fatah. Masuk tahun ini kuliah Dhuha itu telah berjalan selama 4 tahun. Alhamdullah.
Menyampaikan kuliah atau ceramah dibulan Ramadhan memang agak penat dan letih berbanding bulan2 biasa. Tetapi disana ada nikmatnya yang sangat indah. Melalui jelajah kuliah ini ana dapat bertemu dengan ramai sahabat-sahabat lama yang mungkin terputus hubungan sebelum ini. lalu ikatan ukhuwah itu kembali terjalin erat. Disamping itu dapat pula menambah kenalan baru, bermakna bertambah lagi keberkatan hidup ini di atas nama persaudaraan. Dalam setiap pertemuan itu ana berkesempatan memohon maaf dari teman-teman lama yang gagal dihubungi sebelum ini. Indahnya Ramadhan.
Tengah hari tadi (4 ramadhan) ana kuliah di Bank Islam. Di sana ana dapat bertemu kembali teman-teman yang satu ketika dulu berada di dalam persatuan kebajikan kakitangan Islam Bank2 Kuala Lumpur (PERKIB). Walaupun sebahagian besar di antara mereka telah berpindah kerja atau berhenti kerja. Namun perjumpaan dengan teman2 lama itu mengimbau kembali ingatan indah persahabatan yang sekian lama. hari sebelumnya ana kuliah di KLCC. Di sana betemu kembali sahabat2 yang sudah agak lama tidak bertemu. Bertanya khabar, bertukar2 nombor telefon adalah nikmat pertemuan yang indah nilai-nilai ukuhwwahnya. Indahnya hidup ini jika kita dikelilingi teman-teman yang soleh dan jujur. kasihsayang akan termeterai kukuh dalam simpulan persaudaraan yang utuh. persahabatan sering terungkai dan hancur disebabkan kealpaan menjaga perhubungan. Di samping itu landaan fitnah juga berperanan besar dalam memisahkan tautan persahabatan antara dua insan.

Ramadhan benar-benar bulan rahmat. Ramadhan adalah tetamu yang diutus oleh Allah untuk datang bertandang kesetiap rumah hamba2-Nya. Ramadhan melunakkan jiwa dan memberikan sakinah kepada setiap insan yang melayaninya secara santun.
Sabda Rasulullah saw;
اتاكم رمضان سيد الشهر فمرحبا به واهلا جاء شهر الصيام بالبركات فاكرم به من زائر هوات
Telah datang kepada kamu Ramadhan penghulu segala bulan. Persilakanlah ia dan sambutlah. Telah datang bulan puasa dengan membawa keberkatan yang banyak maka muliakanlah tetamu ini.
Alhamdulillah dengan ketibaan bulan yang berkat ini persahabatan kita kembali erat. Hati kita kembali tenang. tidak lagi digoncang oleh tiupan fitnah dan buruksangka. Lalu lapang lah dada, luaslah jiwa dan terbangunlah sebuah pribadi yang mulia. Ramadhan...kaulah tetamu mulia yang tiada bandingannya.

No comments: