27 September 2008

Apa yang menarik minat orang bukan Islam kepada Islam?


Saya tertarik kepada komentar "Pembunuhanai2" yang dilulus siar oleh "Tranungkite online". Penulis telah merujuk kenyataan Khalid Samad (gambar) ketika ditemubual oleh "ummahonline.com". Didalam temubual itu Khalid telah membuah telahan punca kekalahan Pas Trengganu adalah kerana terlalu suka menonjolkan aktiviti "mengharamkan".
Saya sendiri sebenarnya telah membaca kenyataan itu yang disiarkan oleh "malaysiakini.com"dengan tajuk 'Mentaliti suka haramkan' punca PAS T'ganu tewas. Saya tidak tahu serangan kepada siapa sebenarnya ucapan itu, walaupun saya boleh agak-agak jugak selaku Ahli Pas. Tetapi apa yang mahu saya sebutkan disini ialah kenyataan Khalid itu lah sebenarnya "fikrah dan mentaliti Khalid". Kenyataan yang beragenda itu perlu difikir-fikirkan bersama oleh pendokong perjuangan Pas.

Saya tidak pasti apakah suatu yang diharamkan oleh kerajaan Trengganu saat Pas memerintah dahulu itu memang benar suatu yang haram atau suatu yang harus atau makruh sahaja. Jika suatu yang diharamkan oleh kerajaan pimpinan Tuan Guru Haji Abdul Hadi itu sebenarnya harus, maka saya bersetuju jika itu dianggap mentaliti yang salah. Tetapi salahkah jika memiliki mentaliti mengharamkan suatu yang pada hukumnya haram? Kalau itu dianggap salah maka betapa ramai sudah ulama yang memiliki mentaliti yang salah. Termasuk Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz yang menggunakan pendekatan yang sama dikelantan. Jadi bagaimana sebenarnya fikrah yang betul?. Jangan kata haram apa yang haram? makruhkan saja apa yang haram dan haruskan saja apa yang makruh?.

Dikatakan juga kerajaan Pas Trengganu gagal memahami "Fiqh Aulawiyyat". Mengutamakan suatu yang bukan utama dan meremahkan suatu yang utama. Terlepas pandangkah Tuan Guru Haji Abdul Hadi selaku Menteri Besar waktu itu dengan soal-soal Fiqh Aulawiyyat ini?.Mungkin Tuan Guru telah terlalu banyak membaca buku-buku "engineering" sehingga lupa kitab-kitab muktabar yang berkaitan dengan Fiqh Muwaazanat, Fiqh Waqi'iyyat serta Fiqh Aulawiyyat. Atau menthod dakwah Tuan Guru terlalu sempit kerana hanya berkisar dalam usrah-usrah Pas sahaja tanpa pernah menyertai dan terlibat dengan mana-mana jamaah selain Pas?.

Pada saya, Pas selangor teruskan pendekatan yang dirasakan memberi manfaat kepada perjuangan dan jamaah dan tidak perlu menyalahkan Pas Negeri lain yang sudah tentu berada dalam waki' dan lingkungan yang berbeza. Dalam saat kita menompang kemenangan dengan "Tuah orang, maka janganlah kita merasa sudah terlalu kuat sehingga mengambil sikap menyalahkan orang lain.

Khalid juga menyebut; "pendekatan mengharamkan" itu menyebabkan orang-orang yang bukan Islam tidak berminat memberikan sokongan kepada Pas. Benarkah begitu?. Telah berapa banyak research yang telah dibuat mengenainya?. Merosotkah sokongan kaum Cina dan Siam dikelantan terhadap Pas Kelantan apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengharamkan Arak, Judi, Makyong, Menora, Puteri dan lain-lain yang diharamkan oleh Ulama?. Benarkah sokongan Orang-orang bukan Islam kepada Calon-calon Pakatan Rakyat di Negeri Selangor disebabkan kesediaan Pakatan Rakyat untuk tidak mengharamkan apa yang Islam kata haram?. Atau sokongan mereka itu kerana mahukan perubahan politik serta menyakini keadilan dan kebajikan yang telah dibuktikan oleh Pas Kelantan sebelum ini?. Masih banyak kajian dan perbincangan perlu dibuat sebelum menerima bulat-bulat telahan Khalid itu.

Dakwah Islamiyyah tidak akan meletakkan kepentingan Populariti lebih utama daripada hukumnya. Tahukah kita, mengapa selama ini orang-orang bukan Islam tidak berminat mengambil tahu tentang Islam?. Ini adalah kerana Umno yang menjadi tulang belakang kepada Barisan Nasional gagal menonjolkan penghayatan Islam yang konsisten dan jitu. Mereka melihat pengangan agama pimpinan Umno sangat longgar. Mereka melihat Umno sendiri selaku Parti orang-orang Islam dalam BN tidak menghormati hukum-hukum Islam. Lalu bagaimana mereka yang bukan Islam perlu menaruh minat dengan Islam. Tetapi apabila mereka melihat ketegasan Kerajaan Kelantan dibawah Pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, rasa ingin tahu mereka terhadap Islam dan hukumnya semakin bertambah. Ini bermakna orang bukan Islam hanya akan memberikan perhatian kepada Islam apabila pimpinan Islam khususnya Pas berpegang teguh dengan perinsip-perinsip "halal haram dalam Islam".
Apakah ketegasan kita dengan hukum Islam menghambat "kepentingan dakwah"? masih banyak cara untuk kita berdakwah dengan tidak perlu merombak hukum agama yang telah disepakati secara qat'iyyah atau Ijma'. Sifat Islam sebagai agama "berkebajikan" itu sudah cukup mesra ummah jika dilaksanakan dengan sungguh-sungguh dan jujur disamping berdoa kepada Allah agar dakwah diberi kejayaan.

No comments: