07 September 2010

Selamat tinggal wahai bumi yang Barokah..

Hari ini ( selasa) adalah hari terakhir saya di Tanah Suci Makkah untuk kali ini. Esok saya dan beberapa orang jamaah yang datang pada pertengahan Ramadhan akan kembali menyambut "Aidilfitri" di tanahair. Manakala 47 orang lagi jamaah yang menyertai Pakej Full Ramadhan bersama "Podok An-Nuur Travel & Tours Sdn Bhd" akan berangkat pulang pada 15. Sept akan datang.

Para "tetamu Allah" sudah mula berkurangan, khususnya selepas 27 Ramadhan. Bas-bas sewa khas yang sarat dengan penumpang dan bagasi mula meninggalkan kota Makkah. Barang juanlan dikedai pun mula diturunkan harga, bahkan ada yang dah mula menawarkan harga borong. Begitulah lumrahnya saban tahun. Justeru itu saya berpesan kepada ahli jamaah saya yang akan pulang pada 15. Sept nanti, kalau boleh membelilah selepas Hari Raya. Semalam saya berbual panjang dengan seorang warga Saudi di Masjid Ja'faly ( terletak di Syuba Ameer). Saya kata kepadanya, kalau 20 tahun dulu saya lihat jarang warga Saudi yang berniaga dikaki-kaki lima dan jarang mereka berkerja sebagai pemandu teksi. Tapi kini saya lihat tempat tersebut diambil alih oleh warga Saudi pula. Manakala warga Yaman dan Pakistan semakin berkurangan. Teman berbual saya itu memberitahu bahawa ekonomi Saudi semakin menurun. Yang kaya Raja dan Kerajaannya..rakyat semakin miskin kata beliau. Banyak projek-projek mega dimonopoli oleh pihak pemerintah, sehingga kos projek-projek tersebut melambung dengan harga yang tidak munasabah. Kerananya untuk kepentingan saku-saku kerabat pemerintah..tambah beliau lagi. Saya cuma senyum..dalam hati saya berkata " kamu belum tahu keadaan negara ku, kalau kamu tahu nescaya kamu akan mengiling kepala sakan".

27 Ramadhan baru-baru ini jamaah memang melimpah. Saya yang terpaksa berbuka di Hotel kerana kurang sihat, akhirnya terpaksa menunaikan solah Isyak atas jalanraya, kira-kira 200 meter dari perkarangan Masjid. Kata seorang warga pattani yang telah lama menetap di Saudi, kira-kira 3 juta setengah jamaah berkumpul di Masjidil haram pada malam tersebut. Disetiap lorong dan penjuru Kota Makkah padat dengan "tetamu-tetamu Allah" yang datang mengejar fadilat malam 27 Ramadhan.

Hari ini ( 7. Sept) suhu masih tinggi. Iklim panas "luar biasa" tahun ini bukan sahaja dirasai di Saudi bahkan diseluruh negara-negara Arab. Dalam perjumpaan dengan pelajar-pelajar Medic Mesir baru-baru ini saya dimaklumkan bahang musim panas di Mesir pada tahun ini juga agak luar biasa. Dalam dua tiga hari sebelum keberangkatan balik saya habiskan masa selain ke Masjidil Haram bagi menunaikan Tarawih dan Qiam, juga mengunjungi kedai-kedai kitab. Saya dapati kedai-kedai kitab di kota Makkah juga telah ada dijual kitab-kitab Tasawwuf, seperti karangan Imam Al-Ghazali, Ibnu Atho, Said Hawa dan lain-lain. Kalau dulu memang sukar untuk di cari kitab-kitab tersebut..entahkan pemerintah Saudi tidak sedar adanya kitab-kitab tersebut atau ulama-ulama Saudi telah "berlembut" dengannya.

Oleh kerana asyik dijamu dengan "Nasi Arab berKambing"..menjadikan berat badan terasa agak meningkat. Dalam perjumpaan dengan pelajar-pelajar baru-baru ini kami dijamu nasi "Mandi" berkambing, Semalam seorang jamaah sedekah 2 ekor kambing, hari-hari terdahulu telah disembelih 2 ekor kambing untuk jamuan berbuka..hasilnya jam tangan sudah mula terasa ketat. Malam semaam dan malam ini juga disembelih kambing lagi. Saya berseloroh dengan jamaah, jangan-jangan balik nanti kita semua senyum pun macam "senyum kambing".

Musim ini adalah siri ke Lima kunjungan saya ke Makkah pada tahun ini.Alhamdulillah. Sungguhpun begitu setiap kali akan melangkah meninggalkan Baitullah..hati tetap merasa sedih dan sebak. Lebih-lebih lagi mengenangkan betapa Allah "menyantuni" hamba-hamba-Nya begitu indah sekali. Sedangkan hamba sering melupai-Nya.

Saya dijangka tiba di KLIA jam 10.30 pagi pada 9 Sept. Sehari sebelum Raya di Malaysia. Isteri telah beritahu semua anak-anak dah bersiap untuk balik rasa di Kampung. Kami bercadang selepas beraya di Temerloh, akan beraya pulak di Kedah dan Kelantan. Kira-kiranya "beraya sakan" jugak la. Saya okey je lah..kerana memandangkan jarang-jarang dapat berkumpul dan berjalan dengan anak-anak. 22 sept nanti kami 6 beranak akan ke Surabaya pulak menziarahi putera ke 2 kami yang belajar di sana. Selepas itu saya akan ke Madrid ( Spanyol) dan Morocco pulak, cumanya tarikh belum ditetapkan. 9 Oct.2010 akan di langsungkan pula Majlis perkahwinan anak sulung kami, Insyallah. Dengan itu saya terpaksa memanfaatkan Hari Raya ini untuk bersama anak-anak.

Selamat tinggal Ya BaituLlah..Insyallah hamba yang hina ini akan datang berteleku di hadapan pintu mu lagi... Mengikut Jadualnya Program Umrah & Ziarah "Pondok An-Nuur Travel" akan bermula Mac tahun hadapan. Insyallah pada tahun hadapan akan disediakan 8 trip Umrah termasuk Umrah Ramadhan 2011.

( Mecca Ramadhan 1431 / 2010)

No comments: