28 February 2010

Aktiviti Februari ....


Tirai Februari dibuka dengan program kuliah di masjid Balok dan Chandrawasih Kuantan. Kemudian diikuti dengan jadual Mesyuarat Dewan Ulama Pusat. Al-Fadhil Ustaz Harun Taib masih tidak hadir kerana masih perlu berihat atas nasihat doktor. Saya pun tidak hadir mesyuarat Dewan pada 7 Feb itu, kerana pada malamnya saya telah hadir mesyuarat Lajnah Tarbiyyah Dewan Ulama Pusat dan pagi Ahad tersebut satu program telah disusun oleh Urusan Ulama Pas kawasan Rompin untuk saya hadir dalam program mereka. Lalu saya meminta Ustaz Najmi ( su. dewan Ulama Pahang) untuk hadir ke Mesyuarat DUM.Pusat.

Sambil membuat persiapan Ijtima Ulama Negeri yang dijadual berlangsung pada 20 Feb, saya juga terpaksa bersiap untuk program Krusus Umrah bagi peserta Umrah Mac yang dianjurkan oleh An-Nuur Travel & Tours. Al-Hamdulillah..walaupun An-Nuur Travel and Tours baru ditubuhkan dan aktivitinya masih baru, namun sambutan agak menggalakkan. Boleh dikatakan setiap bulan dalam jadual Umrah tersebut telah ada peserta yang akan menyertainya. Bermula daripada mac,April,Mei,June,Ramadhan dan Haji.

13 feb..Rombongan "Jelajah Pesantren dan Menjejak Wali Songo" seramai 20 orang berlepas ke Surabaya. Alhamdulillah perjalanan kali ini lebih lancar berbanding sebelumnya. Pengalaman telah banyak mengajar kami untuk mengambil berat perkara-perkara remeh. Program ini walaupun hanya selama 4 hari sahaja, namun berjaya menjadikan peserta rombongan terasa semacam telah lama berkenalan antara satu sama lain. Hubungan ukhuwwah itu kami sambung lagi selepas kembali ke Malaysia.

Kali ini rombongan tidak sempat ke Gunung Muria dimana bersemadinya makam Sunan Muria. Namun banyak tempat juga yang sempat dilawati. Di akhir program, saya memohon berjuta kemaafan kepada semua peserta jika sepanjang program jelajah itu berlangsung terdapat kelemahan dari pihak An-Nuur Travel & Tours. Program siri dua pada Mei nanti akan di pimpin oleh Ustaz Zaini Musthafa..Insyallah.

Kembali dari Surabaya saya terpaksa tumpukan pula kepada Program Ijtima Ulama Negeri. Ustaz Mohd Zain setiausaha DUP.Pusat dijemput membentangkan kertas kerja yang memberikan fokus kepada Wala' dalam berjamaah. Alhamdulillah agak ramai yang hadir termasuk ulama-ulama Pelapis dibawah pimpinan Ustaz Mohd Redho. Walaupun pada hari tersebut berlaku banyak pertembungan program namun kehadhiran cukup membanggakan. Selaku Pengerusi Lajnah Tarbiyyah DU Negeri saya mengucapkan berbanyak terimakasih atas kerjasama yang diberikan oleh Dewan Ulama dan Badan Perhubungan Negeri sehingga berlangsungnya program ini dengan jayanya. Program susulan ke kawasan-kawasan akan disusun selepas ini. Insyallah.


Umrah Mac sudah semakin hampir.Banyak lagi urusan terpaksa diselesaikan oleh An-Nuur Travel. Di samping itu An-Nuur Mart & Halal Food sedang merancang untuk memasarkan "kopi Nuurcafe" dan program promosi sedang di susun. Dalam waktu yang sama An-Nuur Agro mula beroperasi dengan kemasukan 5000 ekor benih Puyu, sebagai percubaan. Tempahan baju-T muslimah yang dipasarkan oleh An-Nuur Textiles pula semakin mendapat sambutan. Sehingga dalam tempoh yang singkat stok baru terpaksa diambil.Al-Hamdulillah. 26-27 Feb, Ekspo Penerangan Pas Negeri Pahang di adakan di Kerdau. An-Nuur Digital & Publication bersama An-Nuur Mart & Halal Food menempah sebuah gerai untuk mempromosikan barangan edaran mereka.Alhamdulillah..nampaknya gerai kami antara gerai yang mendapat sambutan. Terimakasih kepada semua pelanggan.

Insyallah pada 4.April saya bersama seorang teman akan berangkat ke Australia untuk tinjauan awal program "menjejak masyarakat Islam di bumi Kanggaroo". Jika urusan berjalan dengan baik, maka An-Nuur Travel & Tours akan memperkenalkan 3 pakej baru pada pertengahan dan akhir tahun ini, iaitu "Menjejak Masyarakat Islam di bumi Kanggaroo", Jelajah Bumi Ambia'" dan "Jelajah Eropah".

Bulan ketika dalam tahun 2010 akan menjengguk wajah esok. Alhamdulillah An-Nuur terus bergerak dengan program pendidikannya. Insyallah pada pertengahan Mac nanti pakej baru pendidikan An-Nuur akan dimulakan, iaitu SEKOLAH RENDAH ISLAM AN-NUUR ( SERI-Nuur). An-Nuur merancang akan mula membawa keluar sistem pendidikan ANIS ( An-Nuur Islamic PreSchool) dan SERI-Nuur mulai tahun hadapan. Lokasi-lokasi stratigik sedang dikenal pasti khususnya di sekitar daerah Kuantan. Insyallah.

No comments: