29 October 2009

Sekali lagi Iblis dan para Sayaatin menangis...


Harapan "Iblis dan para Syaathin" untuk melihat Pas berpecah dua dan akhirnya pupus dari muka bumi Malaysia ini sekali lagi hancur berkecai. Mereka bercadang memperlengkapkan agenda mereka itu sebelum berlabuhnya tirai 2009 ini. Namun selepas tamatnya mesyuarat khas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat malam tadi, mereka terpaksa mengakui bahawa cukup sukar melaga-lagakan pimpinan Parti Islam ini, tidak sebagaimana parti-parti yang tidak bertunjangkan taqwa.

Iblis selaku boss terpaksa memanggil satu sidang khas selepas ini, bertujuan membuat suatu Post Mortem, mengapa mereka gagal melapah dan membelah dua jasad Pas. Sehingga menjadi dua kelompok yang kemudiannya saling berantakan. Dalam masa 4 jam, mereka ( Iblis dan para Syaathin) terpaksa berputih mata setelah beberapa hari yang lalu mereka cukup yakin cubaan mereka kali ini akan berjaya.Mereka cukup optimis, kali ini landskap politik malaysia akan sedikit berubah, kerana Pas telah terbelah dua. Satunya kelompok Tuan Guru Presiden dan yang keduanya kelompok Tok Guru Mursyidul Am.

Iblis dan bala tenteranya telah pun memasang banyak jerat dimerata tempat. Sehingga telah ada dikalangan orang-orang Pas sendiri yang dah berkira-kira nak keluar parti. Telah ada dikalangan vateren Pas yang dah cakap Pas Sekarang sudah tersasar dari landasannya yang asal. Sudah ada ahli-ahli bawahan yang mula berselera mendengar ceramah Muhyidin Yassin, walaupun sebelum ini, usahkan ceramah Umno mereka tak berselera, kalau ada Pemimpin Umno baca Quraan pun mereka mual mendengarnya. Bukan mualkan Quraan, tapi mualkan lidah Umno itu. Sudah ada ahli-ahli Pas yang gatal-gatal tangan menghantar sms yang mereka terima lalu diforwardkan kepada teman-teman yang lain. Ada sms yang hentam TGHA, dan ada sms yang kutuk TGNA. Telah ada penulis-penulis Blog atau lebih bangga jika digelar Blogger yang mula rasa ketinggalan kalau tak tambah apa-apa dalam resepi "api-api" tersebut.

Melihat situasi itu, Iblis dan para Sayaathin merasa cukup galak. "Kemenangan besar bakal kita raih", kata Iblis dalam satu perjumpaan dengan petugas-petugasnya, disertai tepukan gemuruh, tanda bangga atas kebijaksanaan boss mereka menyusun stratigi. " Jika kita berjaya menghancurkan Pas, bermakna bumi Malaysia ini sudah tidak ada sebuah pun parti yang menjadikan dasar perjuangannya Quran dan Sunnah, tanpa parti yang bersuara dengan nada Islam, bermakna kita semua akan hidup dikelilingi dengan kemungkaran dan kemaksiatan,rasuah,pecah amanah, penipuan, penindasan dan banyak lagi bonus-bonus kejahatan yang akan kita perolehi"...kata Iblis semakin bersemangat.

Namun..apabila Dua orang Tok Guru bertemu wajah, Iblis dan para Sayaathin mula gusar. Bila kedua mereka berjabat tangan dan memberi salam, Iblis dan para Sayaathin mula tercium aroma kekecewaan dan kehampaan. Selesai sahaja Mesyuarat Khas tersebut jam 12.30 pagi, Iblis cepat-cepat keluar bersama bala tenteranya. Saat ahli-ahli Pas diseluruh negara sujud Syukur kepada Allah, atas pertolongan Allah kepada jamaah ini, para Sayaathin itu masih meraung-raung dan berguling-guling penuh kecewa. Sudah tentu selepas rasa kecewa itu berakhir, jiwa mereka akan semakin dibakar dendam terhadap Pimpinan dan Ahli-ahli Pas. Tentunya Iblis akan segera memanggil sidang tergempar, dan satu perancangan baru akan disusun mereka sebelum Seminar Khas Pas 7 November nanti.

Nasihat saya kepada teman-teman Ahli Pas..Apa pun yang berlaku selepas ini, serahkan sahaja kepada pimpinan yang mengurusinya. Mereka semua adalah orang yang berilmu. Cukup lah apa yang telah kita lalui itu memberikan kita pengajaran. Pengajaran itu sepatutnya membentuk sikap kearah yang lebih tenang dan bijak. Tiada gunanya kita menyambung messege dan email yang berniat jahat kepada Harakah kita. Tiada gunanya kita terpengaruh dengan tulisan orang yang berada diluar dari jamaah kita. Mereka bukan pimpinan kita, mereka bukan faham benar dengan apa yang ada dalam dunia rumahtangga kita. Jangan memberikan sebarang komen dan andaian sebelum pimpinan. Kerana itu akan menzahirkan kelemahan adab kita dalam berjamaah. Jika ada cadangan, maka salurkan kepada saluran yang sewajarnya.

Ambillah iktibar.Kerana cukuplah bagi seorang mukmin itu dengan satu teguran dari Allah.

No comments: