02 October 2009

Rombakan jadual demi An-Nuur


Sebagaimana yang saya janjikan sebelum ini bahawa saya akan merombak sebahagian besar jadual kuliah umumi saya demi memberikan tumpuan kepada An-Nuur, kini langkah-langkah awal rombakan telah pun disusun. Dengan membatalkan kuliah dibeberapa buah surau dan Masjid disekitar Kuantan, Pekan dan Kuala Lumpur, kini saya mempunyai masa yang agak luas untuk memberikan tumpuan kepada pentadbiran da n pendidikan. Penyusunan semula kelas Khusus Bahasa Inggeris, Bahasa Arab dan penambahan aliran vokesional diharapkan kurikulum An-Nuur akan lebih kemas dan rapi.

Kelas Umumi yang pada asalnya dibuka untuk peserta luar hanya pada malam Ahad kini ditambah pula dengan jadual pada malam Jumaat. Kitab "Mutlain Badrain" dan kitab "Siirasus Salikin" telah dijadual kan pada malam Jumaat. Manakala Kitab "Muhimmah" dan "Hikam Ibnu Atho" diteruskan mengikut jadual asalnya pada malam Ahad. Saya sendiri akan mengendalikan kedua-dua kelas umumi ini, disamping kelas Tahfiz pada waktu pagi dan Kelas Pondok Tradisional selepas waktu rihat dan selepas Zohor.

Antara kuliah luar yang dubatalkan ialah;
1. Surau Indramahkota 2,
2. Surau Indramahkota 3,
3. Surau Ikhwan Taman LKNP,
4. Madrasah At-Taufiq Kelat Rendang
5. Surau Pelangkah Pekan
6. Masjid Tok Senik Beserah
7. Surau Paklong Ghani Chengal Lempong.
8. Surau Tasek Selatan
9. Masjid Fatimah Az-Zahrah.
10. Surau Taman Permata.

Untuk program bulanan di Jengka 4, Batu 1.Bentong dan Masjid Batu 1 Temerloh diteruskan seperti biasa. Manakala program di Kuala Lumpur yang asalnya dijadualkan pada Khamis, Jumaat dan pagi sabtu pada minggu pertama dan ketiga, kini diubah kepada hanya hari jumaat dan pagi sabtu sahaja, setiap minggu.

Untuk persiapan pengambilan pelajar baru tahun hadapan kini An-Nuur sedang membangunkan asrama tahfiz yang akan memuatkan 100 orang pelajar. Pungutan derma yang dilancarkan pada sepanjang Ramadhan baru-baru ini Alhamdulillah dapat menampung sebahagian daripada kos pembinaannya. Terima kasih kepada semua para dermawan.

_____________________________
Gambar:
1. Kanan atas: Pejabat Pengerusi Pentadbiran
2. Pejabat Pentadbiran dan bilik guru.
3. Bilik Mesyuarat guru-guru An-Nuur.

No comments: