21 August 2009

Syukur Ya Allah..


Pada subuh jumaat 21.Ogos.1964, 45 tahun yang lalu saya dilahirkan disebuah kampung pendalam yang bernama kampung Kok Tal dalam wilayah Narathiwat, Thailand. Kampung pendalaman yang dihuni oleh kebanyakannya orang-orang Kelantan yang berhijrah, keselatan Thai bagi mencari penghidupan seadanya. Rata-rata penduduknya bekerja menoreh getah. Begitulah juga dengan ayah dan Ibu saya.

Menurut cerita ibu, berhampiran dengan rumah kami terdapat sebuah surau. Disurau itulah penduduk kampung menunaikan solah dan menghadiri kuliah agama. Tidak terkecuali ayah dan ibu. Semangat beragama yang dibawa dari Kelantan, menyebabkan penduduk kampung Kok Tal dikenali sebagai kampung orang alim. Ibu mempunyai seorang kawan, namanya "mak nik Hawa". Ketika itu ibu sedang sarat mengandung kan saya dan maknik Hawa juga mengandungkan anak yang ke enam. Mereka berdua sangat rapat, walaupun jarak rumah antara rumah kami dengan rumah maknik Hawa agak jauh. Tetapi oleh kerana rumah kami berada di tengah-tengah perjalanan ke surau, maka setiap petang menjelang maghrib, maknik Hawa dan Paknik Seman ( suami maknik Hawa) akan singgah dirumah kami terlebih dahulu.

Ibu sangat berharap agar kandungannya itu seorang anak perempuan, kerana dalam keluarga kami hanya ada seorang anak perempuan iaitu kakak. Manakala maknik Hawa pula sangat mengharapkan anak lelaki, kerana beliau belum punya anak lelaki. Saban malam Ibu dan Maknik Hawa akan kesurau. Mereka belajar Tauhid,Fekah dan Al-Quraan. Berkat ilmu disurau inilah menyebabkan sehingga sekarang, dimana sahaja ibu tinggal, ibu akan jadi guru Al-Quraan.

Menjelang 21 ogos, pada pagi Jumaat Ibu selamat melahirkan saya. Walaupun hajat ibu mahukan anak perempuan tidak tercapai, namun ibu tetap syukur dengan anugerah Allah. Keesokkannya 22 Ogos,Maknik Hawa pula selamat melahirkan anak perempuan yang diberi nama Siti Hajar. Maknik Hawa juga tetap bersyukur kepada Ilahi walaupun hajatnya yang mahuan anak lelaki tidak tercapai.

Ketika usia saya setahun, keluarga kami berpindah kembali ke Kelantan. Maka terpisahlah kami dengan Maknik Hawa dan penduduk kampung Kok Tal. Ayah tidak sempat menziarahi kembali kampung tersebut sehinggalah Ayah meninggal. Tapi dari cerita Ayah, saya tahu ayah sangat-sangat merindui kawan-kawannya di Kok Tal. Kesusahan hidup menghalang ayah kembali menziarahi teman-temannya. Begitu juga ibu. Ibu sering bercerita tentang Kok Tal, Maknik Hawa dan teman-teman ibu yang lain. Bagi memenuhi kerinduan ayah, saya membuat keputusan menziarahi Kok Tal pada tahun 1982 ketika usia saya 18 tahun, 6 tahun selepas kematian ayah. Kemunculan saya dikampung tersebut selepas 17 tahun keluarga kami berpindah, menyebabkan saya disambut penuh mesra oleh teman-teman ayah. Lima hari saya di kampung Kok Tal, saya telah dijemput makan oleh teman-teman ayah. Sehinggakan hanya sehari saya sempat makan tengah hari dirumah Maknik Hawa. Masyallah..persahabatan ayah yang disimpulkan disurau dan diperkukuhkan dengan ikatan Islam, sangat-sangat membanggakan saya. Sehingga ketika akan balik semula ke Kelantan, mereka turut menghantar saya ke stesen kereta api "Sungai Padi". Lambaian tangan mereka saat kereta api mula bergerak masih terbayang dalam ingatan saya. Sekalung salam mereka kirimkan untuk ibu dan keluarga kami. Jika ayah ada saat itu, pastinya ayah sangat terharu menyaksikan bagaimana teman-temannya meraikan saya. Ayah telah membinanya, maka saya yang akan meneruskannya.

Kini telah jauh masa berlalu. Ibu telah tua dengan keuzuran yang menemaninya. Saya anak bongsu ayah juga telah jauh melangkah batas-batas usia. Entah berapa banyak lagi sisa usia yang dibekalkan oleh Allah. Sesungguhnya Allah jua tempat kita kembali dan RahmatNya jua yang kita dambakan...


4 comments:

shaisham said...

salam...selamat hari lahir ustaz. semoga Allah penuhi baki usia kita dengan rahmatNya...

School Of Tots said...

Alhamdulillah kerana Ust diberi ruang meneruskan silaturrahim bersama kenalan ibu ayah. Teruskan perjuangan ustaz, selamat hari lahir semoga sentiasa diberkati Allah.

ibnuismail said...

Assalamualaikum

Terharu baca tulisan tuan.
Selamat hari lahir.
Moga usia diberkati. Hidup berbakti. Amalan diganjari.

Cuma nak perbetulkan ejaan sikit.
Sepatutnya 'pedalaman' tanpa huruf n
bukan 'peNdalaman'

'Pendalaman' bermaksud proses menggali tanah; mendalamkan lubang.

Abu Musa'ab said...

Asalamualaikum.

mudah2an dipanjangkan umur di murahkan rezeki insyaallah.

moga mati di dalam perjuangan, terima kasih diatas tunjuk ajar.