09 March 2009

SEORANG "ISTERI" DENGAN 2 PANGGILAN.( Siri akhir )



Itu cerita setahun yang lalu. Selepas kutukan pedas itu saya tidak terima apa-apa panggilan lagi dari isteri pertama Haji. Dengan Haji pun dah jarang-jarang bertemu. Mungkin beliau sibuk..maklumlah orang yang terpaksa menguruskan dua pentadbiran.

Minggu lepas ( 3 mac 2009 ) sedang saya dalam bank ( Bank Islam) saya menerima satu panggilan. Menyedari saya sedang berada dalam kawasan zon larangan menggunakan Handset, maka saya messagekan kepada pemanggil bahawa saya sedang berurusan dalam Bank dan saya meminta call saya kembali petang nanti. Sebentar kemudian satu pesanan ringkas masuk ke telefon saya; " Sya Pn. S, isteri kepada Hj.K, yang pernah kutuk ustaz dulu.tpi x ini sya nk mnta mff .." . Bila pesanan itu saya terima, segera saya teringatkan peristiwa setahun lepas. Saya hanya tersenyum membaca message tersebut. Terselit jugak di hati saya untuk mengetahui cerita sebenar mengapa isteri Haji kembali berubah hati. Kalau dilihat kepada garangnya dia saat mengutuk saya dulu tidak mungkin hatinya akan lembut dalam tempoh yang begitu singkat.

Petang itu saya tertunggu-tunggu juga lah panggilan isteri pertama Haji, cuma sekadar ingin tahu al-kesahnya yang sebenar. Mana tau kalau-kalau dapat dijadikan pedoman bersama. Kalau perlu dapat dikongsikan bersama dengan tetamu blog saya.

Selesai solah Asar, ketika masih dalam bilik peribadi saya di Masjid Isteri Haji kembali call saya. Menunggu beberapa saat, lalu panggilan tersebut saya angkat. Berikut adalah perbualan saya dengan isteri pertama Haji;

Assalamualaikum Ustaz..
Waalaikumussalam.....
Saya ni, isteri Haji ... ustaz masih ingat kan?
Ye ye.. saya ingat..apa khabar Hj sekarang? lama saya tak jumpa dia.
Baik..Alhamdulillah..kami sekeluarga semua baik. Belah saya pun baik, belah sana pun baik..(Sambil ketawa halus bila menyebut perkataan "belah sana").
Begini sebenarnya ustaz..saya telefon Ustaz ni, nak minta maaf banyak-banyak dengan ustaz atas kesalahan saya yang kata kat ustaz macam-macam dulu...
Takpe..saya tahu masa tu Puan .. tertekan. Jadi saya tak kesah je... lagi pun mungkin ada silap saya juga..
( saya cuba buat macam orang bersalah, untuk melihat riaksi Puan .. samaada beliau masih menyalahkan saya atau tidak)
Tak tak tak..ustaz tak salah..saya yang salah sebenarnya. Maklumlah orang jahil ustaz.
Boleh saya tahu apa sebenarnya yang menyebabkan tergerak hati Puan untuk minta maaf dengan saya..itu pun kalau Puan.. tak kesah untuk beri tahu saya.
Boleh ustaz..saya ada dua orang kawan rapat kat pejabat saya. Kami betiga ni macam adik beradik jugak la kiranya. Masa suami saya nak kawin dua dulu, kat mereka berdualah saya luahkan perasaan saya. Mereka berdua jugaklah yang cadangkan saya minta cerai dengan suami saya. Macam-macam mereka cakap dan mempengaruhi saya. Saya ni jahil..orang suruh minta cerai saya mintak la. Selang beberapa lama suami kedua-dua kawan saya tu pulak yang buat hal. Mereka berdua tetap tak izinkan suami mereka kawin lagi. Macam-macam mereka buat. Lari rumah la,jumpa bomoh pun ada, mengadu kat pejabat kadi dan macam-macam lagi. Mereka berdua bekeras memberi kata dua kepada suami masing-masing. Kalau mahu jugak kawin lagi, ceraikan mereka. Mereka tak sanggup hidup bermadu.
Di pendekan cerita Ustaz..suami kawan saya yang pertama tu, bila isteri beliau berkeras minta cerai, lalu diceraikannya kawan saya. Suami yang seorang lagi tu pula mengambil keputusan tidak menceraikan ieteri beliau, tetapi sebaliknya meneruskan hubungannya dengan perempuan yang nak dikahwininya dulu. Hingga dua bulan lepas suami kawan saya tu ditangkap khalwat dengan pasangannya di Genting Highland. Sebuah pejabat dah tau, keluarga kedua-dua belah pehak pun kecoh. Hinggakan anak kawan saya tu tak mau kesekolah, kerana malu diejek oleh kawan-kawan kat sekolah. Kawan saya yang diceraikan dulu tu pulak terkontang konteng sorang-sorang diri.

Bila kedua-dua peristiwa tersebut berlaku depan mata saya. Lalu saya renung diri saya sendiri. Alhamdulillah..saya masih seorang isteri yang dijaga kehormatan saya oleh seorang suami. Saya pun tak rasa malu dengan kawan-kawan dan keluarga serta sanak saudara, kerana suami saya bukan buat maksiat. Akhirnya saya fikir..syukurlah dulu suami saya tak ceraikan saya, atau suami saya tak buat perkara maksiat hingga memalukan saya, anak-anak dan kaum keluarga. Suami saya pulak buat giliran yang adil. Nafkah kami tak ada yang kurangnya. C
uma sesekali rasa sepi tu biasalah Ustaz. Lama-lama okey je.

Terima kasihlah ustaz tunjukkan jalan yang sewajarnya kepada suami saya....
Puan ..mengakhiri ceritanya.
Alhamdulillah lah Puan..itu namanya hikmah syariat Allah. Saya pun masa nak tunaikan permintaan Haji dulu, banyak kali saya solah hajat dan istikharah minta petunjuk Allah.Mana tau apa yang saya rasa baik itu tidak baik pada Allah.

Okey la Puan..Boleh saya tuliskan pengalaman Puan ini dalam blog saya?
Silakan lah Ustaz (sambil ketawa)
kalau baik pada pandangan ustaz saya izinkan je..
Ok la Puan terima kasih...sampaikan salam saya pada Haji..
Assalamualaikum...

Itulah selingkar kesah yang dapat saya coretkan disini. Terpulanglah pada sahabat-sahabat semua, dari arah mana pengajaran yang boleh diambil dari cerita ini. Kepada Puan ... saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana membenarkan kesah beliau dikongsikan disini.

Wallah hu 'Allam bis Sowab.

1 comment:

Unknown said...

ustaz...saya kagum dengan puan s..saya ingin jadi seperti dia tapi saya tak kuat utk hadapi hari mendatang..kenapa saya sering merasakan suami saya tidak bangga memiliki saya..saya perasan dia selalu jalan mendahului saya walau kami baru sahaja berkahwin tak sampai sebulan...dia jarang nak bawa saya ke rumah rakan2nya...saya merasakan dia malu kerana memiliki saya...hati saya sering terguris..saya mengandung sekarang tapi suami saya tak pernah sekalipun bertanya bila nak pergi klinik cek kandungan...tolonglah saya ustaz utk pulihkan hati saya yang semakin hari semakin hancur ustaz...