22 January 2009

Manisnya mengendalikan Sekolah Agama persendirian (siri 1).


14 Tahun lampau kawasan dipenuhi dengan pokok kelapa. Di penjuru tanah ini, berhampiran dengan sebuah kolam kecil terdapat kandang kerbau. Kelihatan tanah yang bercampur dengan najis kerbau mengalir bersama air hujan mengalir ke Kolam tersebut yang dipenuhi dengan pokok mengkuang yang agak subur. Kedudukan tanah ini agak jauh tersisih dari jalan besar, menghala ke sebuah tanjung. Dikanannya sungai Penor dan dikirinya pantai Laut Cina Selatan. Suasananya agak sunyi, walaupun sesekali digegarkan dengan bunyi pesawat terbang yang TUDM yang membuat latihan dilapang sasar yang terletak diseberang sungai.

Disatu petang pada tahun 1990, buat pertama kali saya datang ke Kampung ini. Ketika itu saya masih menuntut di Makkah. Ustaz Hamid ( Allahyarham) yang mengajar di Sekolah Agama Maran telah menjemput saya di Temerloh. Beliau meminta saya menyampaikan ceramah Isra' dan Mikraj dikampung mertuanya,di Kuala Penor Kuantan. Nama kampung tersebut sedikit asing kepada saya. Dalam perjalanan ke Kuantan saya bertanya kepada beliau asal nama Penor. Sambil tersenyum beliau menjawab, "ana tak berapa kenal sangat Penor ni ustaz. Yang ana kenal hanya "orang penor" je..". Saya turut tersenyum, kerana perkataan "orang Penor" itu tentunya dirujuk kepada isteri beliau yang baru dikahwininya. Saya berkira sorang-sorang mengenai nama "penor". Akhirnya saya katakan kepada ustaz Hamid; "mungkin diambil dari perkataan "Pannur" kot ustaz..Pan bermakna Ilmu dan Nuur bermakna cahaya" . Ustaz Hamid hanya sengih sahaja. Perbualan kami mati seketika. Saya mengambil peluang menghayati keindahan hamparan pantai dan deburan ombak disepanjang perjalanan itu.

"Sampai dah kita ustaz di Kampung Penor", tiba-tiba ustaz Hamid bersuara,sekaligus mematikan lamunan saya. Ketika kereta kami membelok kearah sebuah jambatan kecil,satu pemandangan waktu petang yang indah terbentang dihadapan kami. Kawasan sawah yang luas yang bersambung terus dengan pantai yang hanya dibatasi batasan tanah tinggi berpasir. Kerbau-kerbau yang sedang leka meragut rumput mendonggakkan kepala memandang kearah kami. Nun disana pepehon nyiur melambai dupuput angin petang. beberapa orang kanak-kanak sedang bersorak riang dipantai dengan ditemani ibu bapa mereka. "Cantik tempat ini ustaz"..kata saya,sambil mengkagumi pemandangan yang terlukis indah dikanvas alam cimptaan Allah. "Ya,memang cantik"..balas Ustaz. Kemudian kami melewati kebun kelapa yang bertanah lapang. Rumput hijau diteduhi rimbunan kelapa yang dilatari pemandangan laut china selatan menarik perhatian saya. "Kalau lah dibangunkan pusat pengajian disini,alangkah tenang ye Ustaz", tambah saya lagi sebagai menghargai keindahan alam cimptaan Allah. "sungguh ustaz"..balas ustaz hamid.

Sesungguhnya tidak kami sangka,perbualan ringkas pada petang tersebut, akhirnya menjadi kenyataan 4 tahun kemudiannya. Namun dengan takdir Allah juga,Ustaz Hamid tidak sempat melihat perbualan sepontan kami petang itu dimakbulkan Allah. Alhamdulillah dan Mahasuci Allah,Dialah Tuhan Yang Mendengar segala rintihan hambaNya.

Dengan perasaan yang sangat berat,ditambah pula dengan kelemahan diri dan ilmu, akhirnya saya menerima pandangan sahabat-sahabat yang mahukan ujudnya sebuah pusat pendidikan Islam yang berkonsepkan Pendidikan Pondok tradisional dan garapan kurikulum moden. Kepada Allah saya memohon kekuatan. sebelum itu saya mengadap Tuan Guru Haji Hasyim, guru saya, mohon pandangan, nasihat dan redhanya. Al-hamdulillah..walaupun Tok Guru tau sebanyak mana sangatlah ilmu saya untuk membuka pondok, namun beliau tetap memberikan dorongan dan semangat. Saya masih ingat diantara kata-kata beliau ialah; "Mokhtar..ingat, bila mengendalikan Pondok, tawakkal kepada Allah adalah perkara no 1, sabar menghadapi kesulitan, dampingi Allah, kerana banyak ujian dan fitnah. Jangan sibukkan diri dengan suatu yang lain selain dengan mengajar dan mentalaah. Jangan mudah marah dengan anak-anak murid. Jangan jemu dengan kerenah ibu-bapa. Jangan sombong dengan orang jahil dan jangan menonjolkan diri dikalangan orang alim. Amal selalu wirid ini (sambil beliau bacakan kepada saya wirid yang selalu tokguru baca lepas subuh),Insyallah, Allah akan murahkan rezki..."
Itulah pesanan tokguru. Masih terpahat kukuh hingga kini,bahkan saya tuliskan didalam sebuah buku. Tulisan itu akan saya baca bila saya teringatkan tokguru.

Akhirnya dengan sokongan sahabat-sahabat dalam jamaah, pelancaran derma pembinaan Pondok An-Nuur di lancarkan di Masjid Alfatah pada jumaat malam sabtu awal bulan June 1994.

bersambung

2 comments:

rizdja said...

assalamualaikum ustad.. syabas.. satu blog yang menarik dan membuka mata saya tentang asal usul Pondok penor.. berkat kesabaran, penat lelah dan pengorbanan sehingga lahir nya sebuah pusat pendidikan yang berjaya.. alhamdullilah..

Unknown said...

Tuhan sahaja yang dapat membalas jasa mu,ustad