21 October 2008

KIAMAT SUDAH DEKAT


Ayat Al-Quraan dan Hadis Nabi saw menunjukkan akan dekatnya hari Kiamat, kerana munculnya tanda-tanda kiamat menunjukkan akan betapa dekatnya kiamat itu sendiri. Allah swt berfirman;

اقترب للناس حسابهم وهم فى غفلة معرضون

“Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka Dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.” (Al-Ambia’ ayat 1)

اقتربت الساعة وأنشق القمر

“ Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan” ( Al-Qamar ayat 1).

وما يدريك لعل الساعة تكون قريبا

"Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah. " dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui? - boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.” ( AL-Ahzab ayat 63)

Hadis-hadis Rasulullah saw juga mengambarkan betapa dekatnya Kiamat itu. Baginda pernah bersabda: “Aku diutus dan Hari Kiamat itu seperti dua perkara ini”.Sambil Baginda menunjukkan dua jarinya dan memanjangkannya. (1)Baginda juga bersabda; Aku diutus dalam permulaan Kiamat” (2)
Rasulullah juga pernah bersabda; “Ajal kamu semua seumpama antara selepas Asar dan terbenamnya matahari.” (3).

Dari Ibnu Umar ia berkata; Kami duduk di sisi Nabi Saw dan waktu itu matahari sudah ditutupi gunung Quaiqi’an setelah Asar. Tiba-tiba Baginda bersabda; Tiadalah umur kamu jika dibandingkan dengan umur orang yang terdahulu kecuali seperti sisa siang hari yang sudah lewat.” (4).

Ini menunjukkan kepada kita bahawa sisa itu sudah terlalu sedikit, tetapi ketentuannya tidak dapat diketahui kecuali Allah swt. Oleh kerana dekatnya kiamat itu sehingga Baginda menyebut; Aku diutus bersama dengan Kiamat, sungguhnya ia hampir mendahului ku.” (5). Alangkah betapa dekatnya kiamat sehingga Nabi saw bimbang jika Baginda didahului oleh Kiamat.

Insyallah siri berikutnya jika diberi kesempatan oleh Allah akan saya sentuh tanda-tanda Kiamat. Yang mana sebahagian besarnya telah pun berlaku. Tetapi manusia masih lalai dengan kehadirannya.


Lihat:
(1). Soheh Bukhari ( 11/3747)
(2). Silsilah Hadis Soheh (2/367)
(3). Soheh Bukhari ( 6/495)
(4). Musnad Ahmad (8/176) Syarah Ahmad Syakir Sanadnya Soheh. An-Nihayah (1/94) dan Fathul Baari ( 11/350) menghasankan hadis ini.
(5). Musnad Ahmad (5/348) lihat juga Tarikh Al-Umam Wal-Mulk (1/8). Ibnu Hajar menghukumkan hadis ini hasan . Fathul Baari ( 11/348).

No comments: