17 August 2008

Muktamar sudah selesai,jihad akan diteruskan.

Alhamdulillah..hari ini muktamar telah selesai dengan ucapan penangguhan dari presiden Tuan Guru Haji Abdul Hadi. Ana sepatutnya tunggu sehingga muktamar berakhir sebagai Perwakilan Dewan Ulama', tetapi kerana isteri memaklumkan anak sulung kami sakit, maka saya terpaksa balik dengan segera. Saya sepatutnya berucap bagi pihak Dewan Ulama jika ada usul yang bersifat menyerang majlis Syura'. Namun alhamdulillah..tiada usul seumpama itu yang diketengahkan oleh perwakilan.
Dalam muktamar yang lalu ada jugak suara-suara yang mencadangkan agar keanggotaan majlis syura dibuka keepada individu-individu dikalangan "bukan Ulama".Kemudian ada ucapan dari perwakilan pahang agar motto "kepimpinan Ulama" di tukar kepada "kepimpinan Islam". Pendek kata macam-macam suara yang bersifat menidakkan peranan ulama' cuba diketengahkan.
Dalam muktamar "Dewan Ulama" sehari sebelum muktamar penuh, ana telah berucap mewakili Dewan Ulama Pahang. Ana cuba menarik perhatian Ulama tentang adanya usaha-usaha individu-individu tertentu dalam jamaah yang mengadakan jamaah dalam jamaah, mesyuarat kecil selepas mesyuarat Pas. Ana tekankan persoalan wala' serta kesetiaan kepada parti dan jamaah. Kerja-kerja sulit ini menjalar halus dalam jamaah. Sehingga adanya usaha mencaturkan indidvidu-individu tertentu mengisi jawatan-jawatan tertentu dalam jamaah. Ushanya sehingga berjaya menguasai parti dan membentuk satu aliran fikrah yang sejajar dengan kehendak mereka dan jamaah mereka. Ana cuba ingatkan para Ulama agar menyedari hakikat ini. Kepimpinan Ulama dalaam Pas wajib dipertahankan. Kerana itulah amanah yang kita warisi daripada segolongan Ulama terdahulu yang mengasaskan Pas ini, seterusnya dipimpin oleh ulama silih berganti. Ana nak ingatkan mereka yang berada dalam pas tetapi tak setuju dengann konsep kepimpinan ulama agar tubuh parti sendiri, jangan kacau pas. Kamu buatlah jamaah yang diacu dalam acuan fikrah kamu. ..
Alhamdulullah...rata-rata perwakilan ( termasuk ucapan sahabat se ISA ana Ust Lutfi mewakili DPP Kedah) menyokong dan menegaskan agar kepimpinan Ulama dan tarbiyyah menjadi tunjang jamaah yang tercinta ini. Begitu juga ucapan sahabat ana Ust Nasaruddin Tantawi (Tim. Ketua DPP Puasat)..Alhamdulillah..bagunlah wahai pemuda, Ulama, dan Muslimat mempertahankan jamaah ini dari serangan luaran dan serangan halus dari dalam. Takbirrrrr.!!!

No comments: