12 October 2008

UMNO pengidap "Osteoporosis" yang parah.


Hari demi hari kita melihat dan menyaksikan detik-detik terakhir perjalanan UMNO. Sebuah parti yang begitu gah sejak hampir 62 tahun yang lalu. Pimpinan utama negara silih berganti dikalangan mereka. Pilihanraya demi pilihanraya dilalui dengan Umno tetap menjuarai undi sehingga parti itu mampu mendabik dada kepada parti lawan bahkan kepada kawan-kawannya dikalangan parti komponen Barisan Nasional. Sehingga dianggap oleh sesetengah penganut kepercayaan khurafat "Umno tidak mungkin terkalahkan, dan tanpa Umno Negara ini tidak akan membagun dan maju". Kini selepas PRU ke 12, gah Umno menjunam, denyut jantung Umno semakin kencang, gelora dari dalam usus Umno semakin ketara sehingga dapat didengar oleh orang luar, bahkan sesekali tercirit keluar sehingga rakan-rakan yang sekandang dengan Umno pun turut menutup hidung. Kadang-kadang meletus di media kentut-kentut hapak dari pemimpin-pemimpin Umno dalam skala rikta yang besar.Begitulah nasib sebuah parti Sakular yang tertua di Malaysia.

Apakah keruntuhan itu disebabkan Umno telah tua? atau hentaman dari parti lawan yang bertubi-tubi?. Atau Umno sudah kehabisan wang untuk menyambung hayat politik wangnya, atau hantu-hantu sudah berpaling tadah daripada memberi undi kepada calon-calon Umno? semua itu pada saya tidak menjadi faktor utama menyebabkan Umno jatuh "gering", sehingga jika diYassinkan berkali-kali pun Umno tetap akan nazak. Tetapi faktor yang utama kegeringan Umno ialah "kereputan tulang" dari dalam jasad Umno itu sendiri. Umno sebenarnya dalam diam-diam telah lama mengidap "Osteoporosis". Cumanya selama ini tanda-tandanya tidak ketara. Sejak dilahirkan lagi Umno telah di azankan dengan laungan sakular dan di iqomahkan dengan bisikan asobiyyah kebangsaan. Ini bermakna sejak mula-mula lahir lagi Umno telah dihinggapi virus yang satu masa akan mereputkan tulang temulang Umno. Hari ini semua rakyat malaysia yang tidak "buta" dan "pekak" dapat menyaksikan dengan matakepala mereka sendiri betapa nazaknya Umno bergelut dengan virus sakularnya itu.
Hari ini Umno sedang teraba-raba mencari penyelesaiannya. Maka di lihatnya Pak Lah sebagai punca semua itu. Lalu berdegar-degarlah suara pimpinan diatas, dibawah, yang masih kat dalam tubuh Umno atau yang dah terpancut kat luar menyarankan "peralihan kepimpinan" Umno dan negara untuk difaraidkan kepada Najib. Sedangkan dunia pun tahu masaalah yang menimpa Umno itu bukan soal siapa yang memimpin, tetapi dasar Umno itu sendiri yang menjahanamkan Umno. Bas yang dah buruk, tukarlah siapa pun yang memandunya tetap akan terjun kedalam parit. Tunggu dan lihatlah.

Sekarang mana penawar "Islamisasi" dan "Islam Hadari" Umno itu. seketika dulu riuh rendah ustaz-ustaz Umno tadaruskan Islam Hadari. Asal ada seminar maka wirid hadari tetap dipertegaskan agar ditelan oleh rakyat sampai kehati perut mereka. Tapi bila benda batil dan salah, paksa macamana pun suruh orang terima orang tetap tak akan terima. Kalau luncai terjun dengan labu-labunya maka kini Umno terjun dengan Islam Hadarinya. Hari ini Ustaz-ustaz Umno yang ada harga diri dah rasa malu nak syarah pasal Islam Hadari. Kalau masih ada yang pertahankan dasar Islam Hadari bermakna mereka memang tak ada "kemaluan". Umno nak bangunkan Islam macamana atas dasar sakular ?. Selagi Umno tidak rombak dasarnya dan ditukar kepada dasar Islam yang sebenar, selagi itulah Umno akan gagal. Jika bercakap pasal agama pun akan jadi sakular apatah lagi jika sememangnya bercakap pasal sakular.

Kini kereputan tulang Umno sudah parah. Siapa pun yang hembus air sireh, samaada Pak Lah atau Najib Umno tetap akan "pergi jua". Kalunglah tangkal apa pun, nanti kita akan lihat tangkal itulah yang akan menjerut leher Umno. "kembalilah kepada ruh Islam, kamu akan selamat dunia dan akhirat".

No comments: