10 October 2008

1 Ibadah 2 kebajikan Anjuran Tabungan Amal Pondok An-Nuur

Sempena "Hari Raya Korban" yang akan menjelang tidak lama lagi. Pondok An-Nuur mempelawa kaum Muslimin dan Muslimat untuk sama-sama melakukan "Ibadah Korban" yang sangat-sangat digalakkan itu. Pada tahun ini, "Tabungan Amal Pondok An-Nuur" mengambil inisiatif menganjurkan Ibadah Korban di kemboja. Diharapkan disamping kita berkorban di tanahair sendiri dapatlah jua barang seekor dua binatang korban itu kita korbankan untuk manfaat bersama saudara kita seakidah di Kemboja. Walaupun telah banyak pihak yang menganjurkannya ( di antaranya Yayasan Amal Malaysia) namun Tabungan Amal An-Nuur ingin sama-sama menyumbang tenaga untuk mempermudahkan bantuan kepada saudara kita di sana.

Bayaran bagi satu bahagian hanya RM 250.00 sahaja. Lebihan harga ternakan korban itu akan di salurkan kepada "Tabung Amal kebajikan Pondok An-Nuur". Diantara aktiviti "Tabungan Amal" yang telah dilaksanakan ialah;

1. Menanggung yuran 5 orang pelajar yatim dan miskin yang belajar di An-Nuur.



2. Menanggung perbelanjaan belajar dan wang saku pelajar yang dijemput khas dari kemboja dengan harapan satu hari mereka akan pulang membangunkan Islam di tanahair mereka.

3.Membayar gaji setiap bulan kepada 54 orang tenaga pengajar kelas Fardhu 'Ain dan Al-Quran di kemboja.

4. membina 35 buah telaga untuk kegunaan surau dan Masjid serta penduduk miskin di Kemboja. Kos bagi sebuah telaga 100usd

5.Membayar elaun guru-guru Tahfiz An-Nuur.

6. Di masukkan kedalam tabung "amal jaariah" pembangunan An-Nuur.

Bagaimana kami mengisi Tabungan ini untuk program di atas?. Di antaranya ialah;

1. Mengumpul penderma tetap bulanan melalui kempen "ahli tetap Tabungan Amal". Ahli diminta membuat sumbangan tetap bulanan menurut kemampuan masing-masing.

2. Menganjurkan Program Ibadah Korban. Lebihan dari harga lembu dan pengurusan akan dimasukkan kedalam tabungan ini untuk kegiatan amal yang telah dinyatakan diatas.

Tabungan Ini juga akan menganjurkan program dwi tahunan lawatan ke Pesantren-pesantren di Surabaya dan menjejak laluan perjuangan Wali Songo Serta program Umrah.
Tuan/Puan yang berminat menyertai Ibadah korban ini boleh mennghubungi;

1.Ustaz Mokhtar Senik 019-9532456
2.Tuan Haji Mokhtar Jusoh: 013-9272601 (Kuantan)
3.Ustaz Ramli : 019-9230624 (Jengka)
4.Tn. Haji Hamdan Ahmad: 019-3822164 (Kuala Lumpur)
5. Ust Fadli Ibrahim 019-9111163 ( Jerantut)

No comments: