29 January 2009

Manisnya mengendalikan sekolah agama persendirian (siri 2)

DITENGAH-TENGAH KEPAYAHAN ITU PASTINYA ADA TALI PERTOLONGAN DARI ALLAH, DAN DITENGAH-TENGAH KEMANISAN ITU PULA PASTINYA ADA KENANGAN PAHIT,SEBAGAI UJIAN DARI YANG ESA.

Sejak tarikh itu bermulalah satu jalur perjuangan yang tidak mungkin diundurkan lagi. Apapun kepayahan dan kesukaran terpaksa dirempuh dan dipikul. Keringat,senyuman dan Air mata pastinya berbaur melatari background perjuangan ini. Namun itulah inayah Allah. Ditengah-tengah kepayahan itu Allah hulurkan bantuan dan pertolongannya melalui tangan hamba-hamba-Nya yang ikhlas terhadap agama-Nya.

Sahabat-sahabat dari persatuan kebajikan kakitangan Islam bank-bank Kuala Lumpur (PERKIB) telah bermurah hati menghulurkan bantuan. Pelancaran derma pembinaan Pondok An-Nuur disusun disetiap bank-bank, pejabat-pejabat kerajaan,surau-surau dan masjid-masjid diseluruh Kuala Lumpur dan Selangor. Itulah kemanisan perjuangan. Dengan ukhuwah dan kejujuran segala kepayahan dan bebanan dirasakan ringan. Sehingga kini,setiap kali saya menatap persekitaran An-Nuur, akan menjelmalah wajah-wajah sahabat-sahabat dan individu-individu yang telah menyumbangkan pengorbanan dan pertolongan mereka kepada An-Nuur. Wajah tenaga-tenaga pengajar yang pernah dan sedang menaburkan bakti mereka kepada An-Nuur. Wajah-wajah tua tuan empunya tanah yang mewakafkan tanah mereka kepada An-Nuur. Tentunya kepada mereka semua, tiada yang diharapkan oleh mereka selain keredhaan Allah dan cintakan agama ini. Mengenang itu semua, terasa betapa kerdilnya sumbangan saya berbanding pengorbanan mereka semua.
Kerana itu, sehingga kini saya cukup berterima kasih kepada mereka semua. Hari ini An-Nuur sudah kelihatan cantik dan kemas berbanding dahulu. Namun itu semua tidak pernah menjadikan saya lupa kepada sumbangan sahabat-sahabat yang terdahulu. Di kampung ini dahulu ada Pak Andak Li,Paksu Daud,Pakde Awang,Pak Itam Berahim,Tok Empat Idris ,Pak Za,Abang Usop,Abang Umar dan Abang Pa. Pantang mereka mendengar Pondok mengadakan gotong royong,nescaya akan muncullah mereka seawal mungkin. Pak Andak Li dengan Chain-saw nya akan memotong batang-batang kelapa yang ditebang. Pak Uda awang dengan kudrat lemahnya yang diratah usia pasti datang menarik pelepah-pelepah kelapa untuk dibakar. Pak Itam berahim akan membawa cangkul menarah mana-mana rumput yang dilihat tumbuh liar dihalaman masjid An-Nuur. Pak Su Daud sambil terketar-ketar menyapu masjid sambil wajahnya sentiasa tersenyum. Abang Pa akan sibuk dibawah teduhan pohon kelapa menyediakan sedikit jamuan untuk semua. Manakala tok empat idris dan mereka yang lain sibuk mengali telaga dan membantu tukang-tukang membancuh simen. Kini sebahagian besar dari mereka telah tiada. Mereka telah pergi meninggalkan dunia ini, tetapi sempat memahat jasa ditugu kenangan An-Nuur.

Sekilas itu juga saya terkenangan jasa Ayah Man (belukar),Allahyarham Pak Ali dan Ayah Haji Yusof (Batu 3). Sejauh mana pun saya melangkah, jasa mereka tetap saya kenang. Ayah Man dan Ayah Haji Yusof dengan tekun akan memandu jauh menemani saya memungut derma. Mereka tidak pernah mengeluh. Bahkan hubungan "Ayah dan Anak" antara saya dan mereka bertinga sentiasa saya hargai. Mereka bukan sahaja memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada usaha-usaha membangunkan An-Nuur,bahkan ketulusan mereka berkhidmat kepada agama ini sungguh saya kagumi. Waktu dinihari yang sejuk, kami masih bergerak dijalan raya. Pak Ali dengan ukuran kencing manisnya yang agak tinggi akan meminta Ayah Man atau Ayah Haji Yusof berhenti berkali-kali dimana-mana masjid atau stesen minyak untuk buang air. Namun kami semua tidak pernah jemu mengajak Pak Ali kemana-mana. Bahkan jika sesekali Pak Ali uzur sangat dan tidak dapat menyertai kami, satu kesunyian dan kehilangan dirasakan. Pak Ali pandai berceloteh, namun celotehnya celoteh agama. Kini Pak Ali telah tiada. Ayah Man dan Ayah Haji Yusof pun telah uzur. Namun mereka semua telah melakar sebuah lakaran yang berharga dalam sejarah An-Nuur.
Setiap kali saya menjenggah Masjid Lapangan Terbang Subang, hati saya akan menjadi pilu. Segera saya terkenangkan Allahyarham Ustaz Dahlan. Saya mengenali beliau pada tahun 1988. Ketika itu saya datang menyambut kepulangan ibu saya dari tanah suci. Sementara flight sampai kami sekeluarga berhimpun dimasjid lama lapangan terbang subang. Disebelah masjid beratap zink itu terdapat sebuah rumah kayu yang sederhana besarnya. Itulah rumah Ustaz Dahlan. Tidak sangka, perkenalan saya dan ustaz Dahlan pada hari itu telah menjalinkan hubungan "ayah dan anak" antara kami. Ustaz Dahlan yang mengistiharkan pelancaran derma untuk saya melanjutkan pelajaran ke Makkah. Beliau menyusun program kuliah dan khutbah bulanan saya di Masjid Subang. Sehingga hunbungan saya dengan sebahagian kakitangan MAS yang menjadi ahli jamaah tetap Masjid Subang,sangat mesra dan erat. Subang sebahagian dari kampung saya. Apabila beliau tahu saya akan membangunkan sebuah Pusat Pendidikan, maka beliau telah memberikan laluan kepada saya untuk menyampaikan khutbah setiap jumaat akhir bulan, dan semua kutipan derma hari itu akan diserahkan kepada tabung pembangunan An-Nuur. Program itu berlangsung berterusan, sehinggalah saya ditahan dibawah akta ISA. Ketika saya dalam tahanan, Allah memanggil Ustaz Dahlan kembali kepangkuan-Nya, dengan meninggalkan bakti yang besar kepada Masyarakat sekitar Masjid Lapangan Terbang Subang dan Pondok An-Nuur. Kini anak-anak beliau pula mengantikan tempat beliau, menyumbang bakti kepada Masjid dan An-Nuur. Anak-anak beliau terus menyambung hubungan "adik beradik" dengan saya hingga kini. Hubungan saya dan ayah mereka telah meninggalkan jejak yang disambung terus oleh Ustaz Fikri dan adik beradik beliau.
Ketika membicarakan kejayaan An-Nuur, saya pasti akan menyebut nama-nama sahabat dari PERKIB. Antara mereka ialah Tn Haji Halim, Ibrahim, Shafie Osman, Izzat,Fuad, Halim Dutch Bank,Kamal, Awang Bakar, Ustaz Salahudin Nasir, Anuar dan ramai lagi sahabat yang saya lupa nama mereka, namun wajah mereka tetap menghiasi album ingatan saya. Jasa dan sumbangan mereka cukup besar kepada An-Nuur. Mereka tidak pernah jemu dan penat membantu saya menyusun program samaada kuliah,forum atau ceramah. Tujuannya ialah mengisi tabung pembangunan An-Nuur. PERKIB juga pernah mengadakan jamuan sambil menderma dengan menumbangkan dua ekor lembu di Masjid Subang untuk mengisi tabungan tersebut. Atas bantuan PERKIB, An-Nuur pernah mengadakan pameran "pembangunan An-Nuur" di Masjid Jamik Bandaraya, satu program yang mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan. Malam itu saya dijemput menjadi Ahli Panel Forum bersama Ust Mujahid Yusuf Rawa. Itu semua adalah kenangan yang tidak pernah pudar saat saya menatap wajah An-Nuur.Raut wajah mereka yang telah cukup berjasa kepada An-Nuur sentiasa menjadi bait-bait doa, saat saya menadah tangan kepada-Nya. Kini sebahagian mereka masih dapat dihubungi, dan sebahagian yang lain tidak dapat dihubungi. Kerana itu apabila satu soalan diajukan kepada saya, mengapa saya masih terus keluar dan mengisi banyak program di Kuala Lumpur, sedangkan Pondok An-Nuur semakin membesar dan memerlukan tenaga saya sepenuhnya di sini. Kepada mereka saya katakan; saya mempunyai banyak kenangan indah dengan sahabat-sahabat di Kuala Lumpur. Saya tidak mahu pertalian dan kenangan itu putus dan terkubur. Selagi usia masih ada, saya tidak rela terputus hubungan dengan siapa pun sahabat yang pernah saya kenali,sekalipun mungkin antara saya dan mereka telah agak terpisah,dibatasi jarak,masa,peristiwa dan fitnah, namun saya tetap sayangkan mereka semua. Sebagai pernyataan sayang dan terimakasih saya kepada mereka, maka saya akan terus mengunjungi mereka,sekalipun mungkin saat-saat tertentu keadaan telah merubah keadaan dan pertalian tersebut. Namun saya tetap disini, meraikan sebuah persahabatan yang pernah terjalin. Menghargai jasa yang pernah tersiram dibumi An-Nuur.

Apabila sesekali saya membuka fail-fail lama dipejabat pentadbiran An-Nuur,segera jendela ingatan saya akan terkenangkan guru-guru dan kakitangan An-Nuur yang telah banyak berjasa kepada An-Nuur. Sdr Johari Wahid, adalah setiausaha pertama An-Nuur. Beliau adalah orang pertama yang menemani saya dalam pentadbiran An-Nuur. Dengan bantuan beliau lah pejabat pentadbiran An-Nuur beroperasi buat pertama kalinya. Kemudian hadir pula guru-guru dan tenaga pengajar pertama An-Nuur. Antara mereka ialah Ustaz Khalid,Ust Awang, Ust Nasir, Ust Md Redho,Ustazah Nurul, dan ramai lagi. Dengan gaji permulaan yang tidak seberapa, kami hidup bersama. Menghirup pahit getir yang silih berganti dengan keriangan dan kepuasan berkhidmat kepada Islam. Keringat bakti mereka semua cukup bermakna kepada sejarah An-Nuur. Semua itu tersusun rapi diatas rak kenangan An-Nuur. Saya dan guru-guru yang masih berkhidmat di An-Nuur akan terus mengilap semua kenangan itu, sebagai tanda terima kasih kami kepada mereka semua. Biarpun sesekali api fitnah sempat menyambar, namun tidak pernah saya biarkan api itu membakar jambatan persahabatan saya dan sahabat-sahabat semua.

Hidup hanya sebentar. Maka apakah dalam kesempatan hidup dan perjalanan yang ringkas ini kita mahu memenatkan diri dengan suatu yang lain selain daripada Islam dan Perjuangan?. Sama-sama kita bertanya kepada rasa yang berada jauh dilubuk dalam jiwa masing-masing. Alangkah manis mengendalikan pusat pendidikan persendirian. Kita dapat merasai manisnya perjuangan,kepayahan, persaudaraan dan manisnya kenangan.

YA ALLAH RAHMATILAH MEREKA SEMUA.