05 January 2009

Pendidikan bukan semata-mata dipandu oleh ilmu dan semangat


ILMU BAGAIKAN AIR JERNIH YANG MENGALIR DARI SUMBERNYA YANG HENING DAN DINGIN. JUSTERU ITU ALLAH TIDAK MELANTIK SEBARANGAN MALAIKAT UNTUK MENYAMPAIKAN WAHYU KEPADA RASUL-NYA SAW.
------------------------------------------------------

Petang tadi ( 5.Jan.2009 ) dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Kuantan, saya mengambil kesempatan melayari blog sahabat-sahabat, Al-hamdulillah saya mendapat banyak manfaat dan ilmu dari atikel-atikel mereka. Antara blog yang saya layari ialah blog sahabat saya Ustaz Yusuf Embong ( Tim.Pj Pahang). Diruang c-box blog beliau saya terbaca komen pengunjung-pengunjung mengenai Sekolah Menengah Agama Ar-Rasyidin Sungai Gau. Sekolah tersebut dikatakan semakin kurang mendapat sambutan, walaupun jawatankuasa pentadbiran telah bersilih ganti, termasuk pengerusi Lembaga Pengarahnya juga dilakukan rombakan. Kini Sekolah tersebut tidak lagi berada dibawah pengendalian Badan Perhubungan Pas Pahang. Ianya dikendalikan sendiri oleh Ustaz Jauhari, Ustaz Najmi dan Ustaz Nafiri. Di atas bahu mereka digalaskan amanah menyambung hayat sekolah tersebut. Semakin berkurangannya pelajar Sekolah yang pernah menjadi "sekolah Pas" itu sudah berlanjutan beberapa tahun sebelumnya.

Perjalanan Sekolah tersebut sememangnya sentiasa diikuti oleh saya sejak dulu. Bukan hanya kerana ketiga-tiga ulama gigih tersebut sahabat yang sangat rapat dengan saya dalam Dewan Ulama Negeri, tetapi saya mempunyai Nostalgia yang tersendiri dengan sekolah tersebut. Penubuhan Sekolah Gau yang pada asalnya dinamakan "Madrasah As-Sa'aadatud Daaraini lil Banin" itu turut melibatkan saya sebagai anggota jawatankuasa penajanya yang pertama. Tuan Guru Haji Baqi sebagai Pengerusi dan ketua unit pembangunan, saya sebagai pengerusi unit kurikulum, Saudara Tohiri sebagai Bendahari dan beberapa orang lagi ahli jawatankuasa, termasuk Allahyarham Ayah Ustaz Jauhari ( Ustaz Ishak Abdullah) dan Cikgu Majid Hassan ( Tim. Pj Pahang sekarang) .

Memandangkan Pas Pahang belum mempunyai pusat pendidikan, maka penumbuhan sekolah tersebut sangat kena pada masanya. Usaha diteruskan sehingga bangunnya bangunan disebelah Dewan Darul Amin yang waktu itu menjadi pusat perhimpunan bulanan Pas Pahang. Sudah tentu keujudan pusat pendidikan tersebut menjadi kebanggaan dan harapan ahli-ahli Pas Negeri Pahang. Saya masih ingat ucapan YAB Tuan Guru pada satu pagi dalam tahun 1986. Hari itu Pas Pahang mengadakan Tamrin bulanannya. Saya telah dijemput berceramah bersama Tuan Guru yang waktu itu ketua Dewan Ulama Pas Pusat. Sudah tentu detik tersebut menjadi saat yang akan diingat oleh saya sampai bila-bila. Dalam usia 22 tahun, dan masih terlalu mentah dengan dunia politik, tiba-tiba saya diberi peluang oleh Pas Pahang berceramah bersama Tokoh yang disegani itu. Dalam ucapannya Tuan Guru telah membuat perumpamaan, orang yang makan nasi tidak akan sama dengan orang yang makan goreng pisang sahaja. Ceramah hanya goreng pisang, sedangkan ilmu dan pendidikan khusus adalah nasi, tegas Tuan Guru. Oleh itu Pas perlu ada Pusat pendidikan yang memberikan didikan dan ilmu secara khusus, tidak cukup hanya dengan ceramah dan tamrin. Justeru menyahut pandangan dan saranan itu, Dewan Ulama' Pas Pahang berusaha seupaya mungkin menubuhkan Pusat Pendidikan di Sungai Gau, walaupun mendapat tentangan yang tidak kurang juga hebatnya daripada sebahagian anggota perhubungannya sendiri. Namun Al-Hamdulillah muncul juga sebuah pusat pendidikan dicelah-celah halangan tersebut.

Kemudiannya sekembalinya saya dari tahanan pada tahun 2003, saya dimaklumkan Sekolah Pas Sungai Gau telah berpindah ke belakang, dan tidak lagi beroperasi disebelah Dewan Darul Amin. Tak silap saya namanya juga ditukar kepada nama Sekolah Menangah Agama Ar-Raasyidin. Pengurusannya juga telah berpindah daripada Dewan Ulama kepada Perhubungan Negeri dan kemudian akhirnya diamanahkan kepada tiga orang sahabat saya dalam Dewan Ulama.

Saya sangat bersetuju dengan komen seorang penulis dalam c-box blog Ustaz Yusuf. Beliau mengatakan, bagaimana Sekolah Pas nak hidup, kerana pimpinan dan ahli pas sendiri tidak menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah Pas. Memang benar... Pengalaman saya selama 14 tahun mengendalikan sekolah persendirian memberikan saya kesedaran bahawa memandu sebuah sekolah tidak cukup hanya dengan ilmu,wang ringgit dan dikenali ramai. Memandu sebuah pusat pendidikan untuk mengajak manusia kepada Allah, memerlukan kayakinan kepada intipati pendidikannya dan ruhnya. Perlu menyelami dan menghayati segenap erti ilmu dan pendidikan. Perkara yang sama sempat saya kongsikan dengan Ustaz Khairuddin At-Takiri ( pengasas dan pentadbir Darul Fuqaha') sepanjang penerbangan kami dari Phenom Penh ke Kuala Lumpur sebulan lepas. Tidak cukup hanya kegigihan dan semangat, bahkan memerlukan satu pengorbanan yang cukup tinggi, sehingga sanggup berjuang untuk pendidikan sehingga keakhirnya.

Saya yakin sahabat saya Ustaz Jauhari, Ustaz Najmi dan Ustaz Nafiri sangat faham akan erti perjuangan dalam dunia pendidikan jamaah ini. Tidak sedikit kepayahan yang terpaksa ditanggung dan bukan singkat masa kelelahan yang terpaksa diharungi. Pepatah melayu mengatakan "Hanya Jauhari yang mengenal Maknikamnya". Pendidikan dalam Pas akan sampai kepada objektifnya dan cita-cita yang sebenar apabila anak-anak Pasti sekarang mengambil alih teraju pendidikan dalam Pas. Sekolah Pas akan dipenuhi oleh anak-anak orang Pas apabila pelajar-pelajar Pasti yang ada sekarang adalah bapa-bapa mereka.

No comments: