01 March 2009

BILA PIMPINAN UMNO BERCAKAP PASAL MORAL...



MUAL TEKAK DAN MEMULAS RASANYA PERUT BILA MENDENGAR PIMPINAN UMNO BERCAKAP PASAL MORAL DAN RASUAH.

------------------------------------------------------------------

Sudah agak lama saya tidak sempat menulis, namun saya tetap mengikuti tulisan sahabat-sahabat blogers yang lain. Sekarang suasana politik tanahair semakin panas dan mengelegak. Mengelegak kerana dipanggang oleh Umno kemudian dikipas pula oleh agensi-agensi kerajaan yang sesekali nampak jelas lambang umno atas dahi mereka. Tak kurang jugak ada ulama yang bertaraf mufti yang jadi sama taraf pemikirannya dengan pengerusi SPRM. Itulah malangnya bila ulama tak tahu politik dan pegawai kerajaan yang sepatutnya menjalankan tanggungjawab kepada rakyat tiba-tiba bertukar menjadi pekakas kepada pimpinan Umno.
Suatu yang sangat memualkan perut apabila Khir Toyo bercakap pasal membasmi rasuah, Muhammad Taib bercakap pasal moral dan akhlak. Nazri Aziz bercakap pasal perlunya membentuk anak-anak dan remaja yang berakhlak,Rafidah Aziz berpidato berapi-api memberikan komen terhadap Yb Eli dan perlunya wakil-wakil rakyat wanita menjaga tingkahlaku. Cuba kita renungkan sejenak jika Rosmah berbicara soal perlunya remaja-remaja menjaga pergaulan mereka dan jangan berkelakuan tidak senonoh dikhalayak ramai. Lebih memualkan lagi, sehingga memulas-mulas dalam perut bila Pak Lah dan Najib bercakap pasal perlunya menteri-menteri menegur isteri masing-masing agar sentiasa menutup aurat.

Itulah secebis apisod politik kartun akhir zaman yang dibintangi oleh pemimpin-pemimpin Umno. Yang hairannya ulama Umno sanggup menjadi penonton setia sehingga menitiskan air mata kerana melihat riwayat politik Umno dalam keadaan nazak. Sudah tentu akan termuntahlah kita bila terdapat ulama-ulama Umno ajak orang-orang kampung solah hajat untuk memohon dilanjutkan hayat Umno. Kerana kononya Umno lah tulang kering orang-orang Melayu. Jika Umno tumbang maka akan tumbanglah maruah Melayu dan Bahasa Melayu. Bila agaknya penonton derama Umno ini akan sedar mereka sedang diperbodohkan oleh pemimpin Umno atasan. Bila agaknya mereka akan sedar disebalik isu lembu korban itu terdapatnya cerita yang lebih menarik iaitu cerita Sukoi, Kapal Selam dan rasuah-rasuah mega yang terlipat rapi dalam Fail SPRM. Namun SPRM lebih minat kepada lembu daripada cerita-cerita Action yang menampilkan senjata-senjata perang yang canggih. Kesian pemimpin Umno dan lebih kesian lagi ahli-ahli Umno bawahan.






No comments: