01 September 2010

Seteguk air bernilai 1000 rial..


Hari ini ( 2.Ogos 2010 ) dah masuk lima hari saya menjadi tetamu Masjidil Haram. Suhu masih 40 C keatas. Memang terasa kehangatan yang menjalar kekerongkong. Ditambah pula dengan jumlah pengunjung yang cukup ramai, sehingga dimana saja ruang disegenap penjuru kota ini, pastinya sentiasa berasak-asak. Namun kemanisan Ramadhan di Bumi suci ini mengatasi keperitan yang dirasai. Mengadap Baitullah dimalam-malam 10 terakhir ini adalah pengalaman rohani yang pastinya kelazatan yang tak terkatakan. Saat Qiam menghadap wajah ke Baitul Atiq terasa bagai sedang berbicara dengan Allah lewat sanubari dalam yang mengasyikkan.

Disuluh limpahan cahaya lampu yang dipancar disetiap sudut Masjid yang berkat ini, sambil berteleku menghadapNya, tiba-tiba airmata saya melimpah. Terkenangkan teguran halus Allah beberapa hari yang lalu. Halus, berseni dan penuh kasih sayangNya.

26 Ogos yang lalu, saya dan rombongan berangkat meninggalkan Lapangan Terbang KLIA jam 3 petang dengan pesawat MAS. Mengharungi perjalanan dalam bulan Ramadhan, memang sangat memenatkan. Kami dijangka tiba di Jeddah jam 6.30 petang waktu Saudi. Ini bermakna kami dijangka berbuka puasa pada jam 11.45 malam waktu Malaysia.

Saat Pesawat mula memasuki ruang Udara Saudi saya sudah rasa sangat perit dan pedih menghimpit krongkong, ditambah pula sedikit penyakit kencing manis yang mula bertandang membuatkan saya mudah haus dan kering tekak. Namun saya cuba tahankan kerana setengah jam lagi pesawat akan mendarat dan sejurus selepas itu waktu berbuka telah masuk.

Selepas Pesawat berhenti dan pintu dibuka, saya dan rombongan segera turun dan menaiki Bas Airport yang memindahkan kami ke Terminal. Sampai diterminal saya menoleh kearah jam yang ada di situ. Masih ada 10 minit waktu untuk berbuka. Segera kami beratur untuk urusan Imigresen dan cop Passport. Jumlah penumpang yang ramai, membuatkan saya dan dua orang sahabat terpaksa berkejar-kejar mengumpul Bagasi kami. Manakala jamaah Muslimat saya minta menunggu di barisan kerusi berhampiran pintu keluar sebelum kaunter pemeriksaan Kastam. Keadaan terkejar-kejar itu membuatkan saya terlupa waktu berbuka telah pun masuk. Kehausan semakin terasa, bagaikan sebuku keledek panas tersekat dikerongkong. Namun kerana mahu segera keluar keruang ketibaan dan melepasi kaunter Kastam, maka terpaksa lah saya abaikan kedahagaan itu. Enam troli yang sarat dengan Bagasi dan 16 kotak bahan makanan untuk jamaah terpaksa saya dan dua orang sahabat tadi turunkan kedalam Scanner dan punggah kembali selepas itu keatas troli.

Akhirnya dalam berpusu-pusu itu berjaya juga kami keluar keruang ketibaan. Enam troli itu segera kami kumpul setempat berhampiran pintu keluar untuk memudahkan pemunggahan ke kenderaan. Kehausan semakin mencengkam..saya raba duit dalam bag galas saya untuk membeli sebotol air. Namun baru saya ingat, duit tersebut masih belum saya tukar kepada Rial Saudi. Dalam saat keletihan dan dahaga itu saya terpandang botol air yang ditinggalkan bersama beberapa sampah kotak makanan dilantai dipenjuru dinding. Air dalam botol 500ml itu masih ada sesuku. Memikirkan air tersebut telah ditinggalkan ditambah pula dengan kehausan yang semakin membahang maka segera botol air itu saya capai. Teguk yang pertama dan kedua , saya masih tiidak rasa apa-apa. Ketika menelan sedikit teguk yang ketiga, mula berdegup dihati saya rasa bersalah kerana meminum air yang entah milik siapa. Lalu dengan berdebar saya letakkan segera botol tersebut walaupun airnya masih cukup menghilangkan dahaga saya yang masih terasa. Saya beristighfar berulang kali sehinggalah ketika selesai menunaikan solah Maghrib di Musollah Airport. Kepada Allah saya mohon keampunan atas keterlanjuran itu dan kepada pemilik air tersebut saya doakan agar Allah mengurniakan rahmatNya kepadanya.

Selesai urusan di Airport, kami pun mula bergerak dengan sebuah Van Toyota menuju Madinah Al-Munawwarah. Oleh kerana kepenatan dan keletihan maka tidak berapa lama saya pun tertidur. Sejurus terlelap saya didatangi mimpi bertemu seorang lelaki tua Arab yang sangat selekeh dan kusut masai. Bersamanya sebiji botol yang kosong. Lelaki itu tidak dapat berdiri, bahkan hanya bersimpuh dan bergerak secara menginsut. Setiap orang yang lalu dihadapannya akan dipanggilnya sambil menghulurkan botol itu kepada mereka. Kebanyakannya orang yang lalu tidak memandang kepadanya. Kerana simpati melihat keadaannya lalu saya menghampiri lelaki tua itu. Kepadanya saya tanyakan apa yang dikehendakinya. Lalu lelaki itu menunjukkan kepada saya botol kosong ditangannya. Botol ini ! katanya. Saya lihat botol tersebut. Masyallah..sama dengan botol yang saya ambil di Airport tadi. Tadi sebentar aku kehausan katanya kepada saya. Kemudian aku bertemu sedikit air dalam botol ini, lalu aku meminumnya tanpa meminta halal dari yang empunyanya. Kemudian datang seorang "anak yatim" mencari minumannya. Lantas aku katakan aku telah meminumnya tiga teguk. Aku mohon halal daripadanya. Tetapi anak itu masih bertegas mahu aku kembalikan airnya. Aku katakan kepadanya bagaimana akan aku kembalikan airnya kerana semuanya telah ku minum. Anak itu terus mendesakku. Lalu katanya kepada ku " Pakcik bayar kepada saya 1000 rial bagi satu teguk, baharulah saya akan halalkan. Lantas aku berjanji untuk membayarnya, tetapi berilah aku tempoh kerana aku tidak punya apa-apa. Lelaki itu merenung saya sambil berkata; sebab itu lah kamu lihat aku meminta-minta kepada siapa sahaja yang lalu lalang disini untuk ku kumpul sejumlah 3000 rial bagi membayar 3 teguk air yang aku minum itu. Anak..katanya kepada saya..tolonglah aku..lepaskan aku dari minuman yang belum halal ini. Matiku dalam keadaan dahaga adalah lebih bertuah dari kenyangku dalam perkara haram".

Sejurus itu saya tersentak dari tidur..dada saya terasa sangat sebak dan terhimpit. Air mata mengalir dalam deru perjalanan ke Bumi Rasulullah saw. Saya yakin itu adalah teguran Allah. Bersama kepiluan hati, saya bertekad wang sejumlah itu akan saya bayar kembali..dengan izin Allah. Sehingga kini saya terasa sangat hiba apabila terkenangkan mimpi itu. Saya hiba kerana telah cuai menjaga kepentingan hak. Juga saya hiba betapa "Pengasih dan Penyayang" nya Allah..dalam kesilapan itu Allah masih membelai hambaNya dengn "Tarbiyyah"Nya. Benarlah Kasih Allah mengatasi Murkanya. Maghfirah Allah lebih luas daripada MarahNya.

Saya terkenang berapakah bayaran yang harus dibayar oleh manusia yang hidupnya dilingkungi perkara Haram...


Salam dari Bumi Suci.

3 comments:

Unknown said...

terima kasih ust,
baru sebentar tadi saya berbuat sesuatu yang lebih kurang sama mcm ustaz. hasilnya... saya perlu keluarkan RM35 dari sesuatu yg saya akan ditanya di akhirat nanti..

Nur Fadhlina Mohd Ariffin said...

salam ustaz..

br teringt nk lawat website ustz....
seronok tengok org dpt puasa di tanah haram...
apa yg berlaku ada hikmahnye ust...kita manusia mmg ada silapnye..
ust..nk minta tolong ust doakan saya utk dipermudahkan urusan perniagaan saya dan dapat rezeki anak...jgn lupa ye ust kurma ajwa saya ye...selamat menjalankan ibadah puasa di sana dgn selamat dn tenang...amin..nisa-fadhlina

noraini said...

Salam Ustaz,

Semuga sehat dalam menjalani ibadah di tanah haram. Alhamdulillah baru dapat melayari blog ustaz setelah kian lama tak dengar berita kerana kami telah berpindah di Kuala Lumpur.
Tkasih