21 May 2009

Mengapa kecewa jika tidak dipikulkan bebanan amanah?

Sekembali dari Surabaya dalam lawatan Jelajah baru-baru ini, saya bercadang menyambung tulisan berkaitan dengan "musim mu'tamar pemilihan", tetapi kerana diburu masa maka kesempatan itu tidak menjelma jua sehinggalah selesainya musim muktamar pas kawasan-kawasan dan dewan-dewan. Walaubagaimana pun saya bersyukur kepada Ilahi kerana hari-hari yang dilalui penuh dengan nikmat dan pengajaran daripadaNya. Sekurang-kurangnya apabila kita disibukkan dengan aktiviti-aktiviti islami, maka ruang untuk kita hanyut dan lalai agak sempit.

Lawatan ke Surabaya dalam program "Jelajah Pesantren" berjalan dengan jayanya. Walaupun terdapat beberapa kelemahan teknikal dari sudut jadual perjalanan dan lawatan, namun rata-rata dikalangan kami merasa puas. Di Pesantren langitan, rombongan dapat menghayati kehidupannya yang sebenar. Kehidupan santri yang bergelumang dengan kitab-kitab dan ibadah. Lawatan kali ini adalah kunjungan keempat saya kesini. Gembira hati melihat putera yang dititipkan dibawah bimbingan murabbi yang rabbani dapat belajar dengan baik. Kerana titisan ilmu yang Rabbaniyyah sahaja yang dapat menghilangkan kedahagaan rohani setiap manusia. Pencarian dan perjalanan 'Ibad tidak akan kunjung henti sehinggalah menemui erti ma'rifah yang sejati.

Kembali dari program Jelajah Surabaya, keluarga saya sibuk pulak dengan acara walimah anak perempuan Abang saya yang ke tiga. Kebetulan sudah agak lama tidak pulang ke kampung, maka acara walimah ini memberikan alasan yang kukuh untuk saya dan keluarga pulang kekampung. Walimah keluarga kami kali ini agak istimewa kerana antara tetamu kami ialah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Presiden Pas, Sdr Mazlan Aliman dan pimpinan Pas Negeri dan Kawasan. Kehadiran Tuan Guru Presiden selaku Bapa Saudara kepada pengantin lelaki telah memberi ruang kepada hadirin bersalaman dan bersua wajah dengan ulama tersohor ini. Malamnya Tuan Guru menyampaikan ceramah di Markas Darul Ihhwan Mengkarak. Saya cuma menyampaikan ucapan alu-aluan bagi pihak perhubungan Negeri atas kehadiran Tuan Guru Presiden.
Keesokannya berlangsung muktamar Dewan Ulama Pas Negeri Pahang. Saya telah dicalunkan untuk bertanding jawatan ketua Dewan Ulama bersama penyandang jawatan Ustaz Abu Kassim Manaf. Dalam pertandingan ini saya kalah dan terus dicalunkan untuk jawatan Timbalan Ketua tanpa pertandingan. Jawatan Naib disandang oleh sahabat saya Ustaz Nafiri juga tanpa pertandingan. Jawatan Ahli Jawatankuasa dibarisi oleh ramai muka-muka baru dikalangan ulama muda (Alhamdulillah). Diharapkan dengan kehadiran mereka Dewan Ulama akan lebih agresif dalam gerakan dakwah dan ilmunya.
Selesai muktamar saya dan ustaz Rosli Jabbar telah dijemput menjadi panel Forum di Darul Izzah Temerloh. Alhamdulillah, ramai jugak hadirin. Mudah-mudahan hasrat pentadbir Darul Izzah yang mahukan suasana di Darul Izzah menjadi "Imarah ilmu dan Tarbiyyah" akan dimakbulkan Allah.

Hari-hari kebelakangan ini saya kembali sibuk untuk persiapan umrah siri 2 pada 2 june nanti. Nampaknya buat pertama kali saya terlepas muktamar Pas Pusat. Diharapkan kepada perwakilan Dewan Ulama Pahang dapat menyuntik idea-idea baru yang membina jamaah dalam muktamar nanti.


Keterangan Gambar:
________________
1. Gambar atas kanan: Makan bersama Tuan Guru di Majlis Walimah anak abang di Felda Purun.
2. Gambar atas kiri: Bersama Kiai Hj Abdullah Faqih Pengasuh Pesantren Langitan.
3. Gambar atas kanan: Anak saya yang belajar dipesantren langitan (Hasyimi Rafsanjani)
4. Gambar tengah kiri: Tuan Guru akan berangkat pulang
5. Gambar tengah kanan: Program di Darul Ikhwan Menggkarak (PAS kawasan Bera)
6.Gambar bawah kiri: Mesyuarat agung Dewan Ulama Pas Pahang.

No comments: