27 August 2008

ACEH

Sejak 21-25 ogos lepas ana telah berkesempatan menziarahi Teunku Hassan Irhas (sahabat se ISA) di Banda Aceh. Beliau yang sebelum ini anggota GAM (Gerakan Aceh Mardeka) yang bangun bersama jutaan rakyat Aceh menuntut janji kemerdekaan dari Pemerintah Pusat (Jakarta). Kini beliau berkhidmat sepenuh masa dengan "Partai Aceh". Partai sah yang dibentuk selepas "perjanjian Helsinki"yang ditandatangani pada15 Ogos 2005, selepas Aceh dilanda Thunami akhir 2004. Perjanjian damai antara GAM dan Pemerintah Pusat di Jakarta telah memberi ruang dan nafas kedamaian yang cukup berharga kepada rakyat Aceh yang telah sekian lama menderita dizaman konflik. Zaman yang menyaksikan kelaparan, pemerkosaan, pembunuhan kejam dan penyiksaan serta berbagai bentuk keperitan.
Kebetulannya ketibaan ana dan rombongan di Banda Aceh beberapa hari selepas penamaan calon dari berbagai partai yang sama-sama dahulu mendahului meraih sokongan pengundi menjelang "Pemilu" april 2009. Bendera berbagai partai berkibaran di merata tempat dan sepanjang jalan. Walau bagaimanapun kelihatan bendera "partai Aceh" lebih mendominasi perlumbaan bendera dan lambang itu.
Saya dan rombongan telah diterima tamu oleh MUNA ( Majlis Ulama Nenggoroe Aceh) Pusat juga MUNA di wilayah Banda Aceh, Pidei dan Pasee. Di samping sempat berkenalramah dengan anggota MUNA diwilayah-wilayah tersebut, kami juga berkesempatan bertemu dengan beberapa orang Tuan Guru ( Abun) di Pondok-pondok (Dayah) yang menghiasi dan melatari perkembangan Islam di Bumi Aceh. Rata-rata rakyat Aceh yang kami temui sangat-sangat merindui kebebasan Aceh. Mereka mahukan hasil bumi Aceh dapat nikmati sepenuhnya oleh rakyat Aceh sendiri. Setiap tuturkata mereka bertunjangkan keyakinan semangat darah juang yang mengalir sepanjang sejarah Aceh sebelum ini. "Meudarah Ate" atau sakit hati yang bersangatan masih dapat dilihat dari raut wajah mereka bila membicarakan ketidakadilan dan kezaliman yang pernah menghimpit sejarah mereka. Namun kerana rindukan keamanan dan perlaksanaan Islam dibumi Aceh mereka harus terus bersabar mengharungi perjuangan Politik yang mengantikan perjuangan senjata sebelum ini. Tidak mudah untuk rakyat Aceh mengharunginya. Namun saat pesawat berlepas meninggalkan bumi Aceh, ana rafakkan doa mudah-mudahan Allah memberikan kemenangan kepada perjuangan tulus rakyatnya. Kegemilangan kesultanan Islam Pasai di zaman Maliku Solleh akan merimbun kembali. Aminn.

No comments: