21 April 2010

Rahmat Mu ya Allah..

KU TUMPAHKAN PERASAANKU
PADA ALBUM PERJALANAN HIDUP KU.
( SEMPENA UMRAH APRIL 2010 DAN ZIARAH BUMI YAMAN)

( 12. April)
Masjid Nabawi As-Syahrif dilihat dari Hotel penginapan
jamaah An-Nuur Travel & Tours


( 12 April)
Hotel Suhbah Thoyyibah di Madinah. Penginapan jamaah selama 3 hari.

( 13 April)
Meneroka kampung pedalaman adalah kegemaran saya apabila
menziarahi mana-mana Negara. Desa pedalaman ini menceritakan secara
live kehidupan dan jiwa penghuninya.

( 16.April)
Kuliah yang dianjurkan oleh An-Nuur Travel untuk jamaahnya
setiap kali program Umrah dilaksanakan. Sebahagian daripada
81 orang jamaah Umrah April 2010.

( 14 April)
Saya datang untuk sama-sama menghadiri Kuliah Dhuha Tok Guru. Tapi tak sangka
pulak diminta menyampaikan kuliah, kerana Tok Guru uzur. Kehadiran
terdiri daripada pelajar-pelajar dan pekerja warga Malaysia,Indonesi dan Thailand yang bekerja
sekitar Makkah,Jeddah, Taif, Riyad dan lain-lain. Alhamdulillah boleh jugak
berkenalan.

Bersama Ustaz Hasan Shukri bekas Timbalan Presiden Pas yang kini menjawat jawatan
Ahli Jawatankuasa Syura' Pas. Dah lama saya tak bertemu Ustaz Hassan. Alhamdulillah
bersua di tanah Haram. Paling kiri ialah Ahli Majlis Fatwa Selangor.

Tak sangka bersua dengan Dr Ibrahim dalam majlis ini. Ketika saya ditahan
diKemunting ( 2000 - 2003) beliau lah antara sahabat yang sering
membawa keluarga saya menziarahi saya di Kemunting. Kini beliau
menjawat jawatan Pensyarah University di Riyadh.

Bersama keluarga Hj Samsol dari Sungai Buluh di Masjid Quba'. Paling kiri
anggota jamaah kami. Beliau adalah tokeh Califonia Western Food di
Tanjung Malim. Jom jalan-jalan cari makan.

(17.April)
Ni sorang lagi sahabat yang lama tak jumpa. Ust Lutfi Al-Kedahi, menantu cucu kepada
Tuan Guru Haji Hashyim Pasir Tumboh. Beliau bekas anak usrah saya
ketika di Pasir Tumboh dulu.Kini beliau Ushawan Roti di Bandar Sana" Yaman. Dah kaya
raya ni. Persatuan pelajar jangan lupa kutip baksis bulanan dari beliau.

Ini pulak "Gharqa' Al-Qulais" Kakbah yang group Abrahah dan Pembesar Yaman
bina dulu. Kononnya nak tarik pedagang datang ke Yaman macam mereka pergi
ke Makkah kerana ada Baitullah. Kira-kiranya Kakbah Hadori la ni. Sekarang jadi
tempat pembuangan sampah.

Pintu rumah Ulama tersohor "Dr Abdul Karim Zaidan". Kitab beliau
pertama kali saya baca ialah pada tahun 1980 bertajuk
"Usul Dakwah". Insyallah satu hari saya bercadang mengunjungi beliau, mudah-mudahan.
Bab Al-Yaman..yang pernah diperlihatkan kepada Rasulullah
ketika mereciknya bunga api yang terpancar dari batu yang di pukul oleh Baginda
dalam peristiwa pengalian parit ( Khandak) dalam perang Ahzab.

Mehrab Masjid Jaamiul Kabir di Sana'. Mehrab ini jika diukur
melalui kaedah modern dengan bantuan Satelit, kita akan dapati
garisan itu betul-betul mengenai penjuru "Yamani"
di BaitulLlah Al-Haram. Itulah Mukjizat Rasulullah saw.
Mengadakan perjumpaan dengan pelajar-pelajar Yaman di Sana'. Adik-adik
harapan jamaah Islam. Siapa lagi yang paling layak memnerajui perjuangan ini
jika bukan orang yang paling mirip dengan RasuluLlah saw.

(19.April)
Tahun 2008 dulu saya jadikan tahun kempen "School in the Park"..
Sekolah dalam taman. Alhamdulillah hari ini sebahagian
An-Nuur telah berjaya di Tamankan dengan landskap yang menyejukkan.
Gambar: Kakilima Masjid An-Nuur.
21.April.
Sebahagian pelajar An-Nuur sedang berzikir ( Mathurat Al-Kubra) selepas solah Asar.
Sejuk rasa hati melihat pertumbuhan warisan perjuangan Islam.
Mereka tumbuh dihadapan mata kami.

21.April
Berdoa penuh khusuk adalah Tarbiyyah kami.
Doa adalah otaknya ibadah.

Pemandangan dari ruang tamu rumah saya. Sebelah kanan rumah guru.
Kat hujung sana tu pejabat pribadi saya yang bersambung dengan pejabat guru,
Bilik Mesyuarat,Bilik cetak dan Bilik Komputer.

Ini bilik kerja dan maktabah pribadi saya. Sejauh mana pun saya mengembara
dibilik ini jua tempat yang dirindui ketenangannya. Banyak masa saya habiskan disini.

Di ruang sederhana ini biasanya saya menerima tetamu. Kat belakang tu
"kiswah" yang dihadiahkan oleh salah seorang keluarga Bani Syaibah
kepada saya. Khat tersebut adalah sebahagian dari Kiswah pada tahun 2008.
penulisnya "Abdul Rahim Amin".

Itulah rakaman seminggu perjalanan saya mulai 11.April hingga 18 April. Saya sangat bersyukur kepada Allah yang sentiasa menerima saya sebagai tetamuNya di BaitNya yang suci. Insyallah Jadual Umrah An-Nuur Travel seterusnya ialah pada 7 June.2010. Sahabat-sahabat yang ingin menyertai kami sambil menabung untuk tabung pembangunan An-Nuur dan Dewan Ulama Pahang, sila hubungi kami segera untuk urusan visa dan penerbangan serta penginapan di Madinah dan Makkah.

SALAM UKHUWWAH DARI SAYA
Terimakasih kepada adik-adik yang menyambut dan meraikan kedatangan saya dibumi Yaman. Teruskan Perjuangan dan berikan wala kepada jamaah dan Pimpinan.

2 comments:

ROSEMAN said...

salam ustaz,
sangat bersyukur kepada Allah, ustaz sering dapat merasai kemanisan beribadat di tempat2 mulia bertemu orang2 soleh dan dapat berada bersama perjuangan Islam. Mohon doa agar saya dapat juga merasai 'kebersamaan' utk mendapat redha Allah.Amin

boss said...

assalamualaikum ustaz..

Saya nak minta doa dari ustaz iaitu doa untuk melepaskan diri daripada bebanan hutang..banyak cara dah di ikhtiarkan tetapi masih lgi jumpa jalan buntu..harap ustaz dapat membantu..dengan izin Allah s.w.t..