13 February 2009

ANIS MULA BEROPERASI


LANGKAH PERMULAAN INI DIHARAPKAN TERUS BERKEMBANG SEHINGGA UJUDNYA SISTEM TARBIYYAH DISEMUA PERINGKAT.
-------------------------------------------------------------
Alhamdulillah, sebagaimana yang dijadualkan akhirnya ANIS (An-Nuur Islamic PreSchool) dilahirkan dengan selamat pada tanggal 9.Feb.2009. Walaupun sudah agak terlewat, namun sebagai permulaan kelahirannya sudah cukup memuaskan hati kami (An-Nuur) kerana ia adalah petanda kearah satu perjalanan yang lengkap dalam dunia pendidikan dan pentarbiyyahan generasi ummat ini.

ANIS menggunakan kurikulum yang disusun khas, namun pada asasnya kelihatan tidak banyak perbezaan dengan pusat pendidikan Islam pra sekolah yang ada sebelum ini. Matlamat ANIS, bukan sahaja melahirkan anak-anak yang tahu membaca,menulis, mengetahui asas-asas fardhu ain dan adab, namun ANIS lebih kepada pembukaan ruang seawal mungkin untuk anak-anak mengenali dunia "penghafalan Al-Quraan". Gabungan kurikulum antara kurikulum prasekolah di Negara ini dan Negara jiran ( Indonesia ) diharapkan dapat memberikan kebaikan dan rangsangan yang sewajarnya kepada dunia pendidikan Prasekolah.

ANIS yang berada sepenuhnya dibawah program "Rangkaian pendidikan An-Nuur" berhasrat memperkenalkan kurikulum pendidikannya kecawangan-cawangan ANIS menjelang 2010 nanti. Insyallah. Diharapkan sebelum itu ANIS dapat memperkemaskan lagi beberapa perkara yang berkaitan dengan latihan pengajaran kepada guru-guru dan pengurusan sekolah. Pada peringkat permulaan ini, ANIS beroperasi dengan menumpang di Rumah Tetamu An-Nuur. Insyallah bangunan ANIS yang akan menempatkan Pejabat Guru,Bilik Kelas,Dapur,Tandas dan padang permainan mini akan dibangunkan pada pertengahan Mac nanti.

Pentadbiran An-Nuur sedang berusaha keras merealisasikan penubuhan KIAN ( Kolej Islam An-Nuur) yang telah pun masuk kepada fasa perlaksanaan menjelang 2009 ini. Sebagaimana ANIS, KIAN juga mempunyai keistimewaan kurikulumnya yang menjadikan Kitab-kitab Thuras sebagai keutamaan. Disamping itu An-Nuur juga sedang mempromosikan pembukaan cawangan Pertama "Akademi Tahfiz dan Ilmu-ilmu Al-Quraan" di Kota Damansara. Cawangan yang dijangka akan mula beroperasi April nanti, diharapkan dapat memenuhi ruang pendidikan tahfiz kepada sahabat-sahabat disekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Mudah-mudahan usaha yang sedikit ini drestui dan diredhai Allah swt.

Disamping itu An-Nuur sedang berusaha seupaya mungkin menjalankan aktiviti-aktiviti ekonomi yang diharapkan dapat menampung sebahagian kos aktiviti pendidikan dan Pentadbiran An-Nuur. Sebagai permulaan An-Nuur menghidupkan kembali aktiviti syarikat "Sri Nuur Edar" yang pernah dibangunkan oleh An-Nuur sebelum ini. Syarikat ini akan bertindak secara agerisif memasarkan produk-produk Muslim kepada masyarakat umum. Langkah permulaan telah diambil dengan menubuhkan "Baqolah Kiswah". Kedai yang menjual keperluan pelajar dan makanan ringan dari produk halal. Disamping itu baqolah Kiswah juga mengedar Air Gau, Air minuman Maduria dan Sardin Pertima ( Air Maduria dan Sardin Pertima adalah dua produk yang dijamin halal). Dalam masa terdekat Insyallah, Sri Nuur Edar akan memasarkan "Halal Food" dari Majuikan sebagai altanatif kepada produk makanan yang bersumberkan laut yang ada dipasaran sekarang yang bukan daripada Muslim Product. Sri Nuur Edar juga menjadi Stokis Negeri Pahang, pemasaran "Telefon Al-Quraan Digital", yang dijangka dapat dipasarkan sekurang-kurangnya sebanyak 500 unit sebulan diseluruh Negeri Pahang.

Program "AN-NUUR KEBECO" ,program yang menggabungkan Kebajikan dan Ekonomi secara beransur-ansur telah dirintis oleh An-Nuur dengan memperkenalkan "Program Ziarah ke Pesantren dan Umrah", disamping Program Korban di Kemboja. An-Nuur perlu mengumpul dana kewangan yang cukup, kerana cita-cita An-Nuur untuk membina Asrama Anak-anak Yatim ( ASAS - Asrama anak-anakku sayang ) masih belum tercapai. Buat sementara waktu 15 orang anak-anak yatim yang belajar di An-Nuur menginap bersama pelajar-pelajar lain di Asrama. Keseluruhan yuran pelajar mereka ditanggung oleh "tabungan amal Atiq".

Al-Hamdulillah.Dengan izin Allah, sudah sampai kesini An-Nuur menapak. Walaupun kedhaifan dan kepayahan sering membebani perjalanan An-Nuur, namun syukur sebanyak-banyaknya kepada Yang Esa. Dengan InayahNya jua An-Nuur terus disayangi ummah.
YA ALLAH..IZINKAN KAMI BERBAKTI DALAM SISA USIA YANG MASIH ADA. YA ALLAH..JANGANLAH ENGKAU BENARKAN MUSUH MU DAN MUSUH KAMI MENGUASAI DAN MENGERASI KAMI, SEHINGGA KAMI TUNDUK HINA KEPADA MEREKA. YA ALLAH..JANGANLAH ENGKAU SUBURKAN HASAD SESAMA KAMI, SEHINGGA TERHENTINYA PERJUANGAN INI KERANANYA.

No comments: