18 September 2009

Terkenangkan raya dalam tahanan kemunting


Saban tahun, setiap kali menjelang raya, pastinya saya terkenangkan saat berhari raya dalam tahanan. Kenangan Enam kali saat menempuh raya dalam tahanan datang menerpa silih berganti. Berbaur antara kepiluan, kepasrahan dan kemanisan.

Sepanjang sebulan menempuh ramadhan dalam tahanan, biasanya kami dihiburkan dengan mimpi yang indah. Ramai antara kami yang mimpi didatangi RasuluLlah. Sebahagian yang lain pula bermimpi bertemu dengan para sahabat yang utama. Alhamdulillah, Maha Kaya Allah. Kehibaan hati hambaNya di belai dengan mimpi-mimpi yang barokah. Kata-kata para sahabat yang muncul lewat mimpi dimalam-malam barokah itu justeru memperkuatkan hati kami untuk menempuh laluan berliku dalam perjuangan ini. Sepakat kami hidupkan malam-malam Ramadhan sehingga menjelang fajar sodiq. Zikir dan Munajat kami dalam dakapan malam disulami dengan doa kepada Ilahi. Kami berdoa agar Allah pilih kami istiqomah diatas jalanNya. Lindungi keluarga kami, jadikan anak-anak kami Ulama-ulama yang soleh, serta kami mohon diberikan kemenangan kepada Islam dan pejuang-pejuangnya.


Pernah satu malam dipenghujung Ramadhan 2002 sedang saya berzikir tiba-tiba saya terlelap seketika. Sebelum itu saya berdo untuk semua pejuang-pejuang Islam diseluruh dunia. Di akhir doa saya mohon Allah sampaikan salam saya kepada RasuluLlah, para sahabat baginda dan kepada ruh para syuhada'. Saya mohon Allah sampaikan salam kasih saya kepada mereka. Dalam saat terlelap seketika dan dalam keadaan duduk itu saya melihat satu bala tentera berkuda yang cukup ramai. Mereka memenuhi padang rumput yang luas. Semuanya siap dengan senjata disandang dan pedang tersisip. Mereka bergerak melewati tempat saya duduk. Setiap yang lalu memberi salam kepada saya, dan setiap salam itu saya jawab. Tiba-tiba dalam ramai-ramai tentera yang berlalu itu, saya terpandang kearah sesosok lelaki yang menunggang kuda putih yang berbulu baldu ditengkoknya. Saya kenal lelaki itu, kerana sebelum itu telah acap kali saya bermimpi bertemu dengannya. Beliau adalah Sayyidina Umar. Wajahnya tanpan dan berseri. Sambil tersenyum manis beliau mengucapkan salam kepada saya. Kemudian beliau memberhentikan kudanya betul-betul dihadapan saya. Sambil duduk bersila itu saya pegang kaki kudanya dengan kedua-dua belah tangan saya..saat itu saya terbangun sambil tangan saya menghulur kehadapan dan saya memang benar-benar terasa tegapnya kaki kuda Sayyidina Umar.

MasyaLlah..mimpi itu menambahkan kekuatan saya. Sejak itu saya tidak pernah lupa memohon Allah menyampaikan salam kepada ruh mereka dipenghujung setiap malam. Apabila saya rasa sedikit gementar untuk mati dijalan Allah, maka saya akan mengulangi doa tersebut. Lalu Allah datangkan keyakinan dan kecintaan untuk syahid dijalanNya. Kerana sesungguhnya mati syahid itu semanis-manis perkara yang Allah jadikan di dunia ini.

Menjelang beberapa hari sebelum Hari Raya, kami sibuk menyiapkan sesuatu berupa chendramata untuk keluarga yang biasanya akan melawat pada hari kedua dan ketiga. Saya lebih gemar mengukir sabun mandi untuk dihadiahkan kepada Isteri tercinta. Untuk anak-anak saya akan tanpalkan gambar-gambar pada sekeping kad berserta tulisan yang jika mereka baca mereka akan tahu betapa saya menyayangi mereka. Bait-bait nasihat akan saya tuliskan lebih jelas, supaya mereka tahu saya sentiasa mengharapkan kebaikan untuk mereka. Saya bangga dengan ketabahan isteri dan anak-anak saya.

Saya tahu, isteri saya banyak menyembunyikan kepayahan dan kepiluannya daripada pengetahuan saya. Beliau tidak mahu jiwa saya tertekan. Namun saya tahu kepayahan yang dihadapinya. Pernah anak-anak saya terpaks ke kuala mengutip siput-siput dan kepah untuk dijadikan lauk. Kesekolah tanpa belanja. Baju raya yang tidak berganti. Walaupun kesempitan wang ,isteri saya tetap berusaha membawa anak-anak menziarahi saya setiap kali Hari Raya. Beliau tidak mahu saya rasa sepi dan kesunyian. Saat makan bersama keluarga diHari Raya dalam kem tahanan adalah saat yang cukup manis. Kemanisan yang wajib disyukuri. Syukur yang diterjemahkan dengan ketaatan yang tidak berbelah bagi kepadaNya.

Anugerah Allah ada dimana-mana. Asalkan kita jujur dan ikhlas dalam mengabdikan diri kepada-Nya. Dimana-mana ada "hiburan Allah". Allah tidak pernah mengabaikan hamba-hambaNya yang sentiasa berusaha mendekatiNya.

Kini telah 6 tahun saya bebas dari Kem kekejaman ISA itu. Namun ingatan saya tetap erat dengan segala kenangannya. Wajah-wajah Polis yang menyoalsiasat saya masih saya ingat satu persatu. Wajah teman-teman yang sekian lama bersama menghirup segala kepahitannya tetap terpahat kukuh hingga kini. Kerana itu setiap kali ada ruang saya pasti hubungi mereka dan menziarahi mereka. Tengah hari tadi ketika hadir ke Masjid Lapangan Terbang Subang untuk menyampaikan Khutbah, Allah pertemukan saya dengan Cikgu Zainon rakan setahanan dari Memali. Alhamdulillah..

1 comment:

mat din said...

slm ya ustaz. SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN