31 December 2008

Umno akan jadi bertambah tidak matang setiap kali menjelang Pilihanraya

SETIAP KALI PILIHANRAYA UMNO YANG TELAH TUA SEMAKIN SERIUS DISERANG "CHILDISH"...

-------------------------------------------------------

Tirai 2009 disingkap dengan pukulan gendang pilihanraya kecil Parlimen Kuala Trengganu. Mulai 6 Januari nanti sebahagian besar petugas dan penyokong Pas dan Umno akan berkampung di Ibu Negeri penyu itu. Tentunya kali ini ramai yang akan datang berbelanja di Trengganu selepas kempen melancong ke Pulau Wan Man dengan Masjid tanpa kariah itu gagal mencapai sasarannya. Tumpuan tentunya akan diberikan kepada kempen Pas dan Umno, walaupun gelanggang pilihanraya ini khabarnya turut disertai oleh calon-calon tanpa parti yang entah apa matlamat dan sasaran perjuangannya.

Penyakit "Childish" ( penyakit berperangai keanak-anakan dan nyanyuk ) kembali menyerang Umno dengan serius. Siapa pun yang menonton tv sejak pemergian Ahli Parlimen Kuala Trengganu dipenghujung 2008 yang lalu,dapat menyaksikan kempen Umno, terutamanya "siaran berita". Pembaca berita yang sekian lama di"kakaktua"kan oleh Menteri Penerangan dan pemimpin-pemimpin Umno terpaksa mengulang cakap Umno setiap kali berita keudara. Hujjah dan kenyataan keanak-anakan kembali berkumandang. Melihat kepada kempen tersebut, ternyata Umno tidak belajar apa-apa daripada pengalaman PRU12 yang lalu. Umno gagal memahami khalayak rakyat Malaysia yang telah jauh kehadapan pemikirannya berbanding dengan Umno.

Rakyat telah jauh melangkah melepasi sempadan "perkauman dan Bahasa", namun Umno masih bergelumang dalam gelanggang isu-isu perkauman yang sempit. Ketika Tuan Guru Nik Abdul Aziz bercakap mengenai "ketuanan Islam", yang melepasi segala sempadan bangsa dan bahasa, tapi Umno masih bercakap mengenai "ketuanan Melayu" dalam skop keturunan dan bahasa perbualan. Sedangkan Pengerusi kelab Penyokong Pas, dalam ucapannya di PUTIK Kota Bharu, baru-baru ini menengaskan semua bangsa adalah menumpang didunia milik Allah. Nampaknya Pengerusi berbangsa Tionghua yang bukan Islam itu lebih faham soal bumi dan manusia berbanding Umno. Entah-entahkan lebih faham daripada ulama' Umno.

Umno menyergah Kerajaan Pulau Pinang, kononnya telah bertindak meminggirkan orang-orang melayu daripada aliran pembangunan Pulau Mutiara itu. Sedangkan Rakyat semua telah tahu termasuk kanak-kanak PASTI ( bukan Pusat Asuhan Kemas) bahawa sebelum ini Pulau Pinang telah ditadbir oleh Parti Gerakan, sahabat sebantal Umno. Terpinggirnya orang-orang melayu di Pulau Pinang bukan baru berlaku selepas PRU 12 yang lalu. Pak Lah dan Koh Su Kun tentunya ada jawapannya.

Semua rakyat jelata tahu akan betapa sinonimnya Umno dengan rasuah,sehingga menjalar kesetiap urat saraf parti itu. Ianya diakui oleh bekas pimpinan besar parti tersebut. Rakyat dah dengar kenyataan Tun Dr Mahathir,rakyat dah dengar kenyataan Ku Li, rakyat dah dengar kenyataan Musa Hitam dan Rais Yatim,tokoh yang nak tender Umno. Tapi yang peliknya Umno masih mengaku "bersih" dan punya niat yang telus untuk membasmi rasuah. Usaha-usaha memberi lebih kuasa kepada BPR, kononnya tanda ketulusan Umno memerangi rasuah hingga ke akar umbi. Pakcik Tua yang paham politik, yang sedang menghirup "kopi jantan"dikedai kopi terbahak-bahak ketawa, sampai terkentut mendengar ketulusan Umno. "Dah nazak baru nak memerangi rasuah?",kata beliau sambil mengutip kembali gigi palsu diatas meja.


Hari ini Umno bercakap pulak tentang hudud. Isu yang ulama' umno sendiri tak faham,usahkan pimpinan biasa umno,apatah lagi "JKK cap ayam" kat kampung. Pas tidak ikhlas untuk melaksanakan hudud! tegas pimpinan Umno. Kalau Pas nak laksanakan hudud, dah lama Pas laksanakannya,kerana Pas kan dah lama memerintah kelantan!, tambah beliau lagi sambil tersengih-sengih bangga kerana merasakan hujjah itu cukup mengambarkan betapa bijaknya beliau,dan tak rugi ahli-ahli Umno pilih beliau sebagai pimpinan. Kalau ucapan itu dibuat depan Makcik jual etak dipasar Siti Khadijah, sudah tentu mulut celupar itu disumbat dengan etak. Tapi mujurlah ucapan itu diucap didepan ahli-ahli Umno dikampung Ulu Tembeling. Mereka tepuk jugalah tangan sambil menghirup air kotak yang diagihkan oleh petugas Umno sebentar tadi. Rakyat semua dah tahu. Dewan undangan Negeri Kelantan telah meluluskan "Enekmen Hudud" sebagai undang-undang Kerajaan Kelantan, dan rakyat semua dah tahu, termasuk Tok Batin di Pengkalan Hulu Gerik, bahawa Umno dibawah pimpinan Tun Mahathir yang beri amaran kat Kelantan agar jangan laksanakan hudud. Memang Nyanyuk, jika tak ingat peristiwa itu.


Kini sekali lagi Umno masuk gelanggang dengan isu-isu "kebudak-budakan". Ditengah-tengah kesedaran rakyat mengenai "menu sebenar Politik Malaysia" agak sukar untuk Umno bertarung dengan Pas secara adil dan matang, melainkan terpaksa mengunakan seluruh jentera kerajaan yang ada dan "kempen aje lah",asalkan rakyat undi mereka. Dalam keadaan dimamah usia,Umno terus dengan sikap dan style lamanya. Sedangkan rakyat telah jauh belayar meninggalkan Pulau Wan Man.


29 December 2008

UCAPAN KHAS KEPADA SEMUA SAHABAT & PENGUNJUNG.

DENGAN UKHUWWAH, KEPAHITAN DIRASAKAN INDAH. DENGAN PERMUSUHAN, KEMANISAN DIRASAKAN SANGAT MENYEKSAKAN.
----------------------------------------------------------
Semalam tirai 1429 telah dilabuhkan. Hari ini menyingsing pula fajar 1430. Kenangan semalam terpahat sudah dalam catitan amal masing-masing. Hanya "pengampunan Allah" jua yang dapat menghapuskan pahatan buruk dan hanya dengan "rahmat Allah" jua pahatan kebaikan dimakbulkan. Hari-hari mendatang adalah suatu yang bukan kepastian. Justeru itu jangan menangguhkan amal,kerana ianya adalah angan-angan yang sangat hina. Gunakanlah saat yang kita ada sekarang untuk meraih sebanyak mungkin kebajikan dengan berbakti kepada-Nya.

Sufian At-Thauri berkata;
"Tidaklah aku menyesal melebihi sesalan ku terhadap hari. Apabila terbenamnya
matahari pada setiap hari, bermakna berkuranglah lagi umurku sedangkan tidak
bertambah kebaikan amalanku".

Sahabat-sahabat dan tetamu semua..sempena 1 Muharram 1430 ini, ana mengambil kesempatan memohon jutaan kemaafan jika sepanjang kita berusrah dihalakat cyber ini terdapat kekasaran bahasa yang menyinggung perasaan. Sebetulnya tidak terniat sedikitpun dihati ana untuk menyinggung sesiapa. Juga tidak berniat untuk ana menunjuk ajar sesiapa. Justeru diri ini yang memerlukan bimbingan. Namun mungkin dalam takungan kecintaan kepada kebenaran itu,sesekali ia melimpah dari takungannya sehingga membasahkan hati-hati sahabat yang berada disekelilingnya.

Teman..segeralah selesaikan apa pun urusan kita sesama makhluk dan segerakan taubat kita kepada Allah. Kerana kita tidak tahu waktu yang bagaimana Allah akan memanggil kita kehadrat-Nya. Janganlah ditangguhkan amal kebajikan,kerana kita tidak tahu apakah esok kita masih hidup atau tidak. Kalaupun kita hidup apakah kita jamin kita masih punya kesempatan dan kalau kita masih punya kesempatan apakah kita jamin kita masih punya kemahuan untuk melaksanakannya. Alangkah jauhnya angan-angan orang-orang yang menangguhkan amal kebajikannya kepada Allah.

Anas bin Malik pernah bertanya kepada Rasulullah, mengapa Rasulullah terlebih dahulu berintinja dengan batu sebelum datang ketempat air yang disediakan. Mafhumnya baginda menjawab; Aku bimbang Allah mencabut nyawaku sebelum aku sampai ketempat air yang disediakan,sedangkan aku tidak mahu mati dalam keadaan belum beristinja'. Alangkah halusnya ingatan dan pengamatan Rasulullah berkenaan kematian. Justeru itu marilah teman-teman, kita hapuskan segala pemusuhan yang tidak sebenar dan gantikan ia dengan kelembutan dan ingatan akan pertemuan dengan Allah.

Terimakasih atas kunjungan sahabat-sahabat semua ke blog yang tak seberapanya ini. Mudah-mudahan persaudaraan kita kekal buat selamanya.

SELAMAT TAHUN BARU HIJRIYYAH. bulatkan keazaman dan tekad untuk terus berjihad hingga menemui Allah, Khaliq yang dirindui.


27 December 2008

NIKMAT ITU DARI ALLAH DAN UNTUK ALLAH


JIKA BEGITU SEKALI LAYANAN ALLAH KEPADA KITA,MAKA MASIH LAYAKKAH KITA DURHAKA KEPADA-NYA?
-------------------------------------------------------------

Berkata imam Ibnu 'Atho:

لاتفرحك الطاعة لانها برزت من الله اليك

"Janganlah engkau merasa gembira dengan perbuatan taat (itu semata-mata) tetapi gembiralah atas sifat ianya sebagai kurniaan Allah kepada engkau".
Dalam mensifati ibadah kepada Allah terbahagi hamba itu kepada dua bahagi.

1. Orang yang bersyukur kerana ia berjaya meneyelesaikan satu ibadah yang diperwajibkan Allah atasnya.

2. Orang yang bersyukur dan gembira atas kurniaan Allah kepadanya sehingga dengan kurniaan itu ia berkemampuan melakukan taat kepada Allah.

Ulama'-ulama' tasauf hampir sepakat mengatakan kegembiraan orang yang kedua adalah lebih baik daripada sifat kegembiraan orang yang pertama. Orang yang pertama masih belum selamat dari kemungkinan merasa ujub atas ibadahnya. Kerana ia merasakan ibadah yang dilakukannya itu datang dari kemampuan dirinya sendiri. Muncul daripada kesedarannya, atau kerajinannya melakukan ibadah. Namun orang yang kedua tidak melihat kepada keupayaan dirinya atau kerajinannya. Bahkan keupayaan dan kemampuannya melakukan ibadah itu sendiri dalah kurniaan Allah yang tidak ternilai. Sehingga ia sibuk melihat kurniaan Allah kepadanya sehingga ia lupa melihat dirinya dan ibadah yang dilakukannya. Firman Allah swt;

لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

"Tiada daya ( untuk meninggalkan maksiat) dan tiada upaya ( melakukan taat) kecuali dengan (anugerah atau izin) Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung."
Saudara-saudaraku..Apalah yang hendak kita banggakan dengan ibadah yang dilakukan, kerana keseluruhan modal untuk kita melakukan taat itu sendiri datangnya daripada Allah. Ruh, jasad, urat saraf, tulang temulang, sendi, darah, kudrat, keinginan serta kemahuan, kerajinan serta ketekunan semuanya daripada Allah. Hatta bisikan hati untuk melakukan taat itu sendiri adalah anugerah Allah swt. Betapa agungnya kurniaan Allah. Lidah yang bergerak untuk memuji Allah itu juga kurniaan Allah, hatta kalimah pujian itu juga dibisikkan Allah kedalam hati hamba. Firman Allah swt;

قل بفضل الله وبرحمته فبذالك فليفرحوا هو خير مما يجمعون

" Katakanlah (Muhammad),Dengan kurniaan Allah dan Rahmat-Nya hendaklah mereka itu bergembira. (Kurniaan Allah dan Rahmat-Nya itu) lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". - yunus 58

Pahala dan balasan syurga yang dibalasi Allah kepada hamba di akhirat bukannya dinilai dari ibadah dan amal kebajjikan hamba. Bahkan balasan Allah itu datangnya dari Rahmat dan kasih sayang Allah kepada hamba. Apalah sangat nilainya ibadah hamba berbanding kurniaan nikmat yang begitu besar dari Allah. Lantaran itu mengapa kita beramal?. Sesungguhnya amal kita itu hanyalah tanda dan lambang pengabdian kita kepada Allah semata-mata. Tanda kita syukur dengan segala kurniaanNya.Kerrana itulah apabila Aisyah menegur Rasulullah yang terlalu banyak beribadah sehingga pecah-pecah tumit baginda, lalu Rasulullah menjawab; " bukankah seharusnya aku menjadi hamba yang bersyukur". Maksud Rasulullah ialah "aku melakukan begitu banyak ibadah bukan kerana syurgaNya, kerana aku telah dijamin syurga. Aku beribadah bukan kerana mahu dosa-dosaku dihapuskan kerana aku telah dijamin maksum. Namun ibdahku itu adalah tanda aku bersyukur atas segala kurniaanNya".

Pernahkah satu ketika seorang bapa menyuruh anaknya melakukan satu tugasan rumah?. Sibapa berkata; jika adik lakukan tugas itu, ayah akan berikan belanja sekolah. Lalu si anak melakukan kerja yang disuruh bapaNya. Justeru itu si Bapa memberikan anaknya belanja persekolahan dari tahun satu hingga anak itu berjaya menamatkan pengajiannya di universiti. Apakah saraan si bapa itu senialai dengan kerja yang dibuat oleh si anak?. Apakah puluhan ribu itu upah kerja si anak?. Tidak.. saraan dan kurniaan bapa itu adalah tanda kasihnya kepada si anak. Adapun suruhanya kepada si anak adalah untuk melihat sejauh mana ketaatan si anak kepada bapa.

saudara-saudaraku..Cuba direnung secara halus. Berapa peratuskah keterlibatan kita untuk menghasilkan segenggam beras?. Kita hanya menabur benih yang telah disediakan oleh Allah. selepas tabur, kita pulang kerumah. Benih yang kita tabur di sawah terus bertunas. Segala keperluan tumbesarnya disediakan Allah. Bahan organiknya, udaranya, airnya, cahaya mataharinya dan lain-lain. Sampai masanya keluarlah biji-biji padi yang berisi. Cuba bayangkan.layakkah kita mendapatkan hasilnya jika sekadar itu sahaja kerja yang kita buat dan terlibat?. Namun dengan kurniaan Allah dan kasihsayangNya kita terus menerus dilayaniNya dengan penuh sayang. Maka layakkah lagi kita mendurhakaiNya?..

(Dipetik dari rakaman kuliah Hikam oleh Ustaz Mokhtar Senik An-Nuury)

25 December 2008

Ziarah,agenda tarbiyyah yang membekas dijiwa.

Pagi 24.hb (Rabu) saya bawa isteri dan anak-anak menziarahi pusara ayah,di tanah perkuburan Kampung Delima Wakaf Bharu. Tanpa disedari Sudah 31 tahun beliau pergi meninggalkan ibu, saya dan abang-abang. Masih terasa baru sahaja beliau meninggalkan kami. Masih terasa baru sahaja saat ayah sakit dan kami adik-beradik silih berganti mengurutnya. Saya beritahu anak anak, "ini kubur Tok Chik, tok Chik sayang abah macam abah sayang anak-anak abah. Abah pun sayang Tok Chik macam Abang,walad,Abang Salam dan Deqwah sayang abah". "Nanti abah akan mati macam tok Chik ke? tanya anak saya (Abang Salam dalam gambar sebelah kiri). "Ye,satu hari nanti abah pun akan mati juga, macam tok chik dan orang-orang lain, nanti bila abah mati, abang salam datang la ziarah kubur abah ye".. Anak kecil berusia 4 tahun itu hanya mengangguk. Saya yakin, hari ini dia tidak mengerti tentang mati dan perlunya menziarahi kubur. Namun satu hari nanti dia akan faham. Sama lah dengan saya yang sejak kecil dibawa ayah menziarahi kubur Tok Chik (abah ayah yang meninggal pada tahun 1968 ). Dalam usia 4 tahun ketika itu, saya tidak tahu apa ertinya menziarahi kubur. Apa yang saya tahu, ayah akan duduk lama disisi kubur Tok Chik. Ayah akan sebut kalimah tertentu dan kemudiannya ayah akan berdoa.

Kesempatan cuti ini, saya cuba menjejak sahabat lama yang telah terputus hubungan. Al-Hamdulillah, tidak sukar untuk bertemu Ustaz Ramli, kerana beliau adalah Imam Masjid Kampung Bendang Kerian. Semua ahli kariah tersebut kenal ustaz Ramli. Beliau adalah sahabat yang sama-sama berusrah di Pondok Pasir Tumboh sekitar tahun 80an dan Sama-sama pula berusrah di Al-Ajyad Makkah pada akhir 80an dan awal 90an. Disamping itu tanpa dirancang sempat pula bertemu dengan saudara Man, orang kuat Pas cawangan Bendang Kerian Tumpat. Beliaulah yang selalu ambil dan hantar saya untuk berusrah dengan pemuda-pemuda di kampung beliau. Masa tu kami masih bujang-bujang belaka. Kini Ustaz Ramli telah mempunyai 7 orang Cahayamata, manakala Man pula telah mempunyai 5 orang cahayamata. Kepada anak-anak saya, saya katakan; " ini kawan-kawan abah. Ingat kampung dan rumah mereka,bila abah dah takde,hubungi mereka. Jangan biarkan tali persahabatan abah dengan mereka terputus, kerana sebahagian dari kebaktian anak kepada kedua ibu-bapa mereka ialah menghubungkan tali persahabatan dengan teman-teman ibu dan bapa, selepas ketiadaan mereka".

Malam tadi ( 25. Dec) sempat pula bertemu sahabat yang sama-sama berulang alik ke Masjidil Haram ketika belajar di Bumi Barokah itu pada akhir 80 an. Kini beliau bergelar YB ( Ahli Dewan Undangan Negeri Kemuning, Machang). Dengan beliau saya mempunyai banyak kenangan. Antaranya ialah kami pernah bermalam dicelah-celah batu atas bukit (Jabal 'Aulia' Ajyad Syuth ) kerana mengelak dari Polis Saudi yang naik kerumah-rumah kediaman untuk mencari pendatang yang telah tamat visa umrahnya. Oleh kerana sukar mendapatkan visa belajar, maka kami terpaksa belajar dalam keadaan tiada visa. Maka kena larilah bila pemeriksaan di buat. Ustaz Lutfi adalah sosok tubuh seorang ulama' dan sekaligus ahli politik yang sangat sederhana penampilan kehidupannya. Kepada anak-anak saya berpesan; "Tengaok Khali (pakcik dalam bahasa Arab) lutfi tu.Walaupun bergelar YB, dia tetap datang jumpa abah ditempat yang dijanjikan. Gelaran YB langsung tidak menghalang kemesraan kami macam dulu-dulu. Ingat..tawadhuk adalah sifat yang menjadi rahsia kemuliaan orang-orang yang mulia. Kesombongan adalah punca kehinaan orang-orang yang dihinakan Allah".

Pagi 26 Dec. berakhirlah siri ziarah dan lawatan kami. Bandar Kota Bharu akan kami tinggalkan. Bumi Ulama' ini banyak mencatat sejarah kemuliaan perjuangan ilmu dan Politik di Malaysia. Lawatan kita bukan lawatan Shoping tau, lawatan kita adalah lawatan ukhuwwah,lawatan rohani,lawatan untuk kita belajar dan lawatan kita adalah lawatan untuk kita melihat kebesaran Allah sehingga jiwa menjadi tenang dengannya. Itu ingatan saya buat anak-anak diakhir ziarah tahun ini. Anak-anak kelihatan ceria dengan lawatan ini.Alhamdulillah


24 December 2008

Assalamualaikum ayah..anakmu datang menzirahimu.


SAMBIL MENGUSAP AIR KEMUKANYA,SAYA LIHAT KERONGKONG AYAH BERGERAK,MENANDAKAN AYAH MENGHILANGKAN DAHAGANYA DENGAN AIR SUGAI ITU.
-----------------------------------------------------
22,23,24
dan 25 . Dec. 2008 telah saya catatkan di dalam dairi sejak dua bulan lepas sebagai tarikh cuti untuk saya raikan anak-anak yang juga sedang menjalani cuti akhir tahun persekolahan mereka. Tarikh tersebut saya pilih kerana hari-hari tersebut merupakan hari-hari terakhir Pelajar Pondok menjalani peperiksaan, sebelum memulakan cuti mereka yang akan jatuh pada 27. Dec 2008 hingga 11.Jan 2009. Apabila Pondok mula bercuti bermakna saya terpaksa menjadi "penunggu Pondok" kerana semua guru-guru lain akan pulang ke kampung masing-masing. Lagipun musim cuti akhir tahun pada setiap tahun merupakan waktu yang paling sibuk kepada saya dan setiausaha pentadbiran, kerana banyak persiapan terpaksa dibuat untuk persediaan pendaftaran baru sessi pengajian tahun berikutnya.

Dua tiga hari sebelum tarikh saya bercuti, anak-anak sudah sibuk sesama mereka. Saling bertanya, kemana distinasi cuti pada tahun ini. Bila mereka bertanya kepada saya, saya pun teragak-agak untuk menjawab, kerana tidak tahu kemana patut saya bawa mereka. Sambil itu secara senyap-senyap saya menghubungi Ismail di Kuala Lumpur, meminta cadangan beliau. Ismail yang ringan tulang itu pun mula menghubungi distinasi percutian di Melaka, Perak dan beberapa negeri lain. Sambil berseloroh saya beritahu Ismail distinasi itu hendaklah jangan ditepi laut, kerana sekarang pun kami dah lihat laut setiap hari, jangan di Pulau, kerana bimbangkan Thunami, jangan hutan lipur, kerana sejak kecil saya membesar di dalam suasana hutan, jangan bandaraya Kuala Lumpur, kerana saban minggu saya berkuliah di Kl, juga jangan tanah tinggi, kerana bimbangkan tragedi tanah runtuh. Ismail gelak, sambil memberikan cadangan agar saya bawa keluarga bercuti di Melaka. Katanya ada satu resort yang bersebelahan dengan kubur. Gurauan Ismail dengan perkataan "kubur" mendebarkan hati saya. Bukan kerana saya takutkan kubur, tapi sepantas kilat terlintas di fikiran saya bahawa sudah agak lama saya tidak menziarahi kubur arwah ayah saya di Kelantan.

Menziarahi kubur ayah adalah agenda utama dan pertama setiap kali saya ke Kelantan. Biasanya saya ke Kelantan setiap dua bulan. Tapi kini sudah agak lama saya tidak berkesempatan kerana terpaksa mengisi jadual kuliah. Dengan itu, saranan Ismail dalam nada berseloroh itu telah mengambil ruang utama dalam fikiran saya. Saya insaf, gurauan Ismail itu bukan terpantul secara kosong, tanpa erti apa-apa. Tapi lontaran gurauan itu adalah peringatan Allah buat diri saya. Allah yang menggerakkan lidah Ismail untuk menyebutnya. Allah yang mengingatkan saya, bahawa telah lama saya tidak mengunjungi seorang manusia sepi yang terbaring kaku menunggu kedatangan saya. Syukur Allah, Engkau lah Tuhan yang membimbing dan mengingatkan diriku. Terima Kasih Ismail, sahabat yang menjadi perantaraan teguran Allah terhadap kealpaanku.

Subuh 21.Dec. Saat munajat didinihari yang sunyi, selembar demi selembar kenangan bersama ayah tersingkap dalam ingatan saya. Walaupun saya hanya sempat bermanja dengan ayah hanya 13 tahun sahaja, namun kenangan manis bersamanya sangat kukuh terpahat dalam dairi kehidupan saya. Masih saya ingat...satu hari ayah demam. Kata Ibu, demam ayah semakin berat. Kerana itu, ayah tidak keseberang menoreh getah. Hanya abang-abang yang bergegas seawal pagi, membelah kabus tebal dipermukaan sungai untuk kekebun getah diseberang. Saya juga sudah tiga hari diserang batuk kering, penyakit zaman kanak-kanak saya. Waktu pagi, adalah waktu saya diserang batuk yang aagak tenat, mungkin kerana udaranya yang sejuk menyebabkan paru-paru saya juga sejuk. Saya baring disisi ayah yang mengigil diserang demam sejuk. Dapat saya rasa panas badanya, walaupun beliau berselimut tebal. Tiba-tiba saat itu gatal tekak kembali mengaru-garu. Menyebabkan batuk saya berpanjangan. Setiap kali batuk yang panjang, saya rasakan sangat sukar untuk bernafas. Kahak pekat bagaikan berpintal-pintal di dalam dada. Saya tarik nafas, oh terasa betapa pedihnya dada. Saya terduduk di bendul menyembamkan muka dilubang lantai, agar ketulan kahak pekat terus jatuh ketanah. Perut saya terasa begulung-gulung bila menahan batuk. Ketika itulah saya rasakan tangan ayah yang panas mengusap-usap belakang dan dada saya. Apabila batuk saya sedikit lega, ayah akan mengusap-usap kepala saya. Saya tahu, dalam ketegasannya, ayah sangat penyayang.

Batuk saya terus menyerang..ayah yang sedang menggigil peluk belakang saya yang tersenguk-senguk menahan himpitan nafas yang kelemasan. Tiba-tiba..bukan lagi kahak yang keluar. Ketulan darah pekat tersembur membasahi lantai. Dalam pandangan yang kabur dengan takungan air mata sempat saya lihat wajah ayah yang sangat cemas. Bagaikan lupa dengan demamnya ayah memberitahu Ibu, bahawa saya akan dibawa ke Kelinik. Dengan segera Ibu mengekori ayah yang mendukung saya turun ke Perahu dipengkalan. Dengan pantas, ayah mendayung, menongkah air yang agak deras mengemudi perahu keseberang. Ibu yang memangku saya dihujung perahu, sesekali mengesat darah yang mengalir didagu saya. Dalam panas matahari, dan dalam pandangan yang berkaca-kaca itu sempat saya lihat ayah mengusap mukanya dengan air sungai. Sekaligus saya terlihat kerongkong ayah bergerak menandakan ayah meneguk air sungai untuk menghilangkan dahaganya.

Sampai diseberang, segera ayah mendukung saya mendaki tebing sungai yang agak licin. Saya ayah baringkan dibawah pokok getah ditepi jalan, sementara ayah terus melangkah ditengah terik matahari dengan wajah yang masih cemas menahan kereta sapu yang lalu. Hari itu saya dibawa ke kelinik Ratnam Sungai Rabit Temerloh. Selepas menerima suntikan, kami terus balik. Selepas pemergian ayah, saya tanyakan pada ibu, mengapa aayah tidak terus saja bertemu doktor untuk rawatan demamnya. Ibu memberitahu, hari itu ayah hanya ada duit cukup-cukup untuk rawat saya sahaja.

Bergenang airmata saya mengingatkan betapa pengorbanan ayah. Lalu selesai solah subuh pagi 21 December itu , saya telah putuskan bahawa saya akan bawa anak-anak ke Kelantan untuk menziarahi pusara ayah. Nampaknya anak-anak saya akur sahaja.

Tunggulah ayah..anakmu akan datang mengunjungimu.


Kota Bharu 2.59 am/24.Dec.2008

23 December 2008

Berbaik sangka kepada Allah. Sedutan pengajian Hikam ( siri 2 )

ORANG YANG MENGENALI ALLAH TAHU BETAPA LUASNYA LAUTAN MAGHFIRAH ALLAH. AIR PENGAMPUNANNYA CUKUP UNTUK MEMBASUH SEGALA DOSA HAMBA-HAMBA-NYA.
____________________________

لا يعظم الذنب عندك عظمة تصدك عن حسن الظن بالله تعالى فان من عرف ربه استصغر فى جنب كرمه ذنبه

’Maksudnya:"Jangan sampai terasa bagimu besarnya dosamu itu hingga dapat menghalangi kamu dari berbaik sangka kepada Allah Taala. Kerana sesiapa yang benar-benar mengenali Tuhannya maka akan kelihatan kecil dosanya bila berdampingan dengan keluasan kemurahan Allah swt."Kenyataan Ibnu 'Atho ini tidak bertentangan dengan maksud hadis Rasulullah saw yang mengatakan antara sifat orang-orang munanfiq itu ialah sentiasa melihat kecil dosa-dosa yang dilakukannya bagaikan seekor lalat yang hinggap diatas hidungnya. Lalat itu akan terbang lari sebelum ia sempat mengangkat tangan untuk menamparnya.keyataan di atas dihadapkan kepada orang-orang yang telah berada di atas jalan Allah ( Salikin). Orang-orang yang telah tenggelam dan larut dalam penyesalan yang amat sangat atas dosa-dosanya yang telah lalu. Peringatan ini dilontarkan kerana membimbangi rasa penyesalan itu bersangatan tebal sehingga menutup pintu kesedaran dan hakikat bahawa "rahmat Allah" lebih besar dari segala yang besar. Lebih luas dari segala yang luas. Imam Ibnu 'Atho sangat bimbang jika rasa bersalah dan menyesal itu membawa kepada keputus asaan atas pengampunan ilahi. Lalu peringatan di atas sangat perlu diberikan kepada mereka agar menjadi satu motivasi agar jiwanya kembali segar, berpengharapan dan subur dengan rasa syukur atas nikmat kemaafaan Allah.

Orang yang benar-benar mengenali Allah akan tahu betapa luasnya Rahmat Allah. Air dari kolam maghfirahNya cukup untuk membasuh segala palitan dosa seluruh hamba-hambaNya walau sebesar mana sekaelipun dosa itu. Orang yang mengenali Allah akan sentiasa bersangka baik kepada pengampunan Allah swt. Namun perasaan bersangka baik itu tidak pula megheret mereka mempermudah-mudahkan dosa terhadap Allah. Keseimbangan rasa "Khauf" dan "Roja'" (Takut dan Harap) sentiasa menghiasi diri mereka yang makrifah terhadap Allah.Seorang mukmin yang mengenal Tuhannya melalui sifat-sifatNya yang terpuji, nama-namaNya yang mulia, serta nikmatNya yang tidak terhingga,akan segera bergegas menyahuti perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Semua itu sebagai rasa cinta dan keyakinan bahawa itu semua akan membawanya kepada hampir kepada Allah. Apabila kelemahan dan sifat manusiawinya mendorongnya kepada menyalahi perintah Allah atau jatuh dalam larangan Allah, maka hatinya akan dipenuhi rasa menyesal serta rasa malu terhadap kelembutan dan kurnia Allah. Semakin dekat ia kepada pengampunan Allah maka akan semakin seddih dan menyesal ia atas apa jua keterlanjuran.Itulah keadaan yang dialami oleh Fudhai bin 'Iyad ketika ia berwukuf bersama jamaah haji yang lain di 'Arafah. Ibnu Al-Jauzi meriwayatkan di dalam Ash-Shfwah dari Mahran bin 'Amru Al-Asdi. Katanya: Aku pernah mendengar Fudhai menangis ketika berwukuf. Tangisannya telah menghalanginya dari berdoa kepada Allah. Fudhai berkata; Alangkah jahatnya aku, alangkah buruknya perbuatanku, walaupun Engkau memaafkan aku".

22 December 2008

Michael Jackson membangunkan Masjid.



BERITA DARI SAHABAT DI PESANTREN LIRBOYO KEDIRI,JAWA TIMUR.
----------------------------------------------------------
Michael Jackson Bangun Mesjid di Bahrain
Sebelum memutuskan beralih memeluk Islam, Michael Jackson ternyata telah beramal dan memberikan sumbangsih untuk dunia Islam. Dia memberikan sumbangan tak sedikit untuk pembangunan sebuah mesjid di Manama, Bahrain.Mesjid tersebut dibangun dengan keindahan seni yang luar biasa.

Mesjid itu terletak di dekat rumah Jackson yang mewah di ibukota Bahrain itu.“Mesjid itu didesain sekaligus sebagai tempat belajar prinsip dan pelajaran Islam. Juga dibangun tempat belajar bahasa Inggris. Guru-guru dengan standar tinggi didatangkan dari Amerika Serikat di bawah supervisinya,” ujar juru bicara panitia pembangunan mesjid itu.Pada awalnya, Jackson melakukan hal tersebut sebagai bentuk apresiasinya terhadap masyarakat Bahrain. Masyarakat setempat menyambutnya dengan baik dan memperlakukannya seakan-akan dia adalah warga negara Bahrain.Michael Jackson, sebagaimana dilaporkan, beralih keyakinan dari seorang Kristen menjadi Islam. Dia dikabarkan telah mengucapkan kalimat syahadat di rumah seorang karibnya di Los Angeles. Dia pun terlihat menggunakan baju tradisional wanita Arab bersama salah seorang anak angkatnya.Mikhail, begitu namanya setelah memeluk Islam, bukanlah orang pertama di keluarga besar Jackson yang berpindah agama menjadi muslim. Sebelumnya, kakaknya, Jermaine Jackson yang sudah tinggal di Bahrain, juga memeluk Islam.Jermaine pula yang mengisyaratkan, bahwa Jackson telah mempertimbangkan untuk mengganti keyakinannya memeluk agama Islam. "Ketika saya kembali dari Mekah, saya membawa banyak buku untuknya. Dia (Michael) juga bertanya banyak hal tentang agama dan saya mengatakan bahwa Islam penuh kedamaian dan sangat indah," kata Jermaine yang menjadi muslim sejak 1989."Dia membaca segala hal dan dia bangga kepada saya bahwa saya telah menemukan sesuatu yang membuat kekuatan hati dan kedamaian. Dia dapat melakukan banyak hal, seperti yang saya coba lakukan. Michael, saya dan Allah, kami bisa melakukan banyak hal," paparnya.

Pengirim : Emha Nabil Haroen kepada Ustazmokhtar.blogspot.com

An-Nuur dikunjungi Pas Kawasan Pandan K.Lumpur.

Bertanya khabar dan bertukar-tukar pengalaman
bagi menambahkan lagi pengetahuan tentang perjuangan dan dakwah.

Program ta'aruf mempereratkan lagi perjumpaan dan pertemuan.


Ketibaan rombongan diperkarangan An-Nuur


Ustazah Hajar ( isteri Ustaz Mokhtar-menghadap kamera) sedang
melayan tetamu Muslimat.




An-Nuur mengucapkan "ahlan wasahlan" kepada Pas kawasan Pandan yang sempat singgah di Pusat Pendidikan Islam An-Nuur Kuantan pada petang 21 Dec 2008 yang lalu. Rombongan sebelum itu menganjurkan program "Family Day" di Mermaid Resort Cherating. Ketua rombongan ( Sdr Setiausaha DPP Kawasan) memaklumkan Pas Kawasan Pandan menjadikan program "hari keluarga" sebagai program tahunan. Syabas kepada Pas Kawasan Pandan yang berjaya menghidupkan program keluarga Pas. Mudah-mudahan ianya berkekalan dan berjaya memperkukuhkan ukhuwah sesama ahli dalam kawasan.

21 December 2008

FASTABIQUL KHAIRAAT. PERTEMUAN DI BUMI KEMBOJA.

Pertemuan selepas 20 tahun. Ustaz Zainal 'Abidin pengasas Madrasah
El-Muhajirin Kampong Soum Sihanokviel Kemboja. Beliau adalah bekas pelajar
Pondok Pasir Tumboh sekitar tahun 80an, sebelum melanjutkan pengajian
ke Pattani dan Mesir. El-Muhajirin mempunyai 500 orang pelajar.
Dari kiri: Haji Othman (surau Mustaqim selayang),Hj Ibrahim (jerantut), saya,En Idris
Omar ( Pewakaf tapak pusat pendidikan Islam An-Nuur Kuantan) dan
Ustaz Zainal Abidin.

Pertemuan di "Mekong Restoran" sempat bertanya khabar
dengan Sdr Azri,Azraei dan rombongan Amal Selangor.Turut sama
rombongan beliau ialah jamaah dari Masjid Al-Hidayah Kelana Jaya.


Bersama YB Dr Ismail exco Kerajaan Kedah. Beliau ke Kemboja
atas misi kebajikan ( korban dan khatan anak-anak Islam kemboja). Dari kanan: Ust Aris Hazelan, Ustaz Aris Fezol,Dr Ismail,saya,Ustaz Hod (Jerantut) dan anggota
rombongan Dr Ismail.


Bersama Ustaz Khairuddin At-Takiri,Pengasas Darul Fuqaha,
beliau datang ke Kemboja bersama adik dan anak sulung beliau.


Sahabat lama, Saudara Azhar orang kuat EZQ juga selaku
penganjur Konsert Devotees. Beliau adalah bekas
Pelajar Jameeah Abu Bakar Pakistan sekitar pertengahan 80an.


Bersama kumpulan Devotees yang membuat persembahan
di Phnom Penh sempena ibadah korban.
Anak muda yang berdakwah
melalui karya Nashyidnya.


20 December 2008

PENGHAMPIRAN DIRI KEPADA ALLAH. SEDUTAN PENGAJIAN HIKAM ( siri 1)

TIADA LAGI RUANG UNTUK IA MELIHAT KEPADA DIRINYA SENDIRI, KERANA SEMUA RUANG ITU DIPENUHI DENGAN KEBESARAN ALLAH.
-----------------------------------------------------------

Orang yang Allah bukakan hijab maka akan bersinarlah hatinya dengan cahaya ma'rifah Ilahiyyah. Cahaya yang sangat terang hingga pandangan batin mereka jelas melihat keagungan Allah. Hati mereka tidak upaya memikirkan suatu melainkan Allah. Lidah mereka tidak upaya menyebut suatu melainkan Allah. Mereka tidak mampu lagi bercerai dari Allah walau sesaat. Apabila seseorang hamba itu melihat keagungan Allah, maka akan pudarlah segala makhluk yang ada di sekelilingnya. Akan hilanglah sinar makhluk yang sebelum ini dilihatnya bergemerlapan indah. Saat hati karam dalam kelam kejahilan, dilihat indahnya cahaya bintang yang memagari bulan purnama yang putih berkilau. Tetapi apabila fajar sudah menyingsing, sinar matahari mulai menyuluh alam, maka saat itu tiada lagi cahaya selain cahayanya.Itulah ibarat hamba yang terpegun menyaksikan cahaya makrifat ilahiyyah. Terasa betapa lemah dan kecilnya diri. Bagai sekujur tubuh yang tidak bernyawa, yang jika digolek kekiri maka kekirilah ia, dan jika digolek kekanan maka kekananlah ia. tiada upaya melakukan apa-apa tanpa kehendak dan iradah Allah. Hatta untuk mengucapkan sepatah perkataan pun ia memerlukan iradah dan kehendak Allah.Sesorang yang berada jauh dari sebuah rumah akan terlihat kepadanya setiap suatu yang ada dibelakng rumah tersebut. Sawahnya, pepohonnya dan bukit bukau yang melatarinya. Namun apabila ia semakin menghampiri rumah itu, hampir dan hampir sehingga berdiri ia di muka pintunya. Maka tiada yang dilihat pada matanya kecuali sebuah dinding yang berdiri kukuh dihadapannya. Tiada lagi sawah yang terbentang. Tiada lagi pepohon yang menghijau dan tiada lagi gunung yang menjulang. Maka begitulah keadaan hamba yang berjalan menuju kepada hadrat Tuhannya. Apabila telah "wasil" (Sampai) ia dihadapan Allah, maka tiada kuasa lagi ia melihat selain Allah. Sehingga disyukurinya segala nikmat dengan sebenar-benar syukur dan dihadapinya bala dengan kesabaran yang indah. Tanda hampirnya seorang hamba itu kepada Allah, ialah tiada dilihat datangnya nikmat dan bala itu kecuali dari Allah. Tiada dilihat apa yang dimilikinya itu kecuali pinjaman dari Allah. Tiada dilihat apa jua takdir itu kecuali tanda kasih Allah kepadanya. Maka hilang lah segala mazmumah dari hatinya kerana tiada lagi ruang untuk ia melihat kepada dirinya kerana sibuk melihat kepada Rabbnya.

17 December 2008

BUSH PATUT DAPAT LEBIH DARI SEKADAR KASUT

JIKA PEMIMPIN UMNO BERUCAP DIHADAPAN WARTAWAN IRAQ, BERAPA PASANG KASUT AGAKNYA YANG AKAN MELAYANG DIATAS KEPALA MEREKA. ?
------------------------------------------------------------------ ----------
Tak semena-mena nama Muntazer Al-Zaidi disebut dimana-mana. Walaupun beliau khabarnya cedera patah tangan dan tulang rusuk kerana dibelasah oleh pegawal keselamatan Iraq selepas sepasang kasut dilontar kearah Bush yang sedang mengadakan sidang akhbarnya. Nama wartawan muda ini melonjak mendadak samaada dikalangan dunia Islam mahupun dikalangan masyarakat barat. Keberanian luar biasa Muntazer membanggakan setiap jiwa yang sekian lama membenci Prasiden "penghirup darah ummat Islam"itu. Keangkuhan Bush akhirnya terkulai dengan hanya tindakan dari seorang wartawan disebuah negara yang dijajahnya. Walaupun Bush cuba menyembunyikan aibnya dengan berjenaka, namun ketegangan yang terpamir diwajahnya yang pucat lesi menceritakan segala-galanya yang bersarang didalam tubuh manusia berhati serigala itu.

Selama ini Bush dikelilingi pemimpin Barat dan Tok-tok Arab yang bacul, yang sentiasa akan menyambut ucapan Bush dengan kalimah "Yes Sir" sebelum Bush menghabiskan kalimat-kalimatnya. Biasanya setiap kali menyelesaikan mana-mana sidang akhbar Bush akan dikerumuni wartawan yang sebahagian besarnya merasa sangat teruja jika hanya dapat bersalam dengan Bush. Tiba-tiba keadaan berubah dalam putaran 360 darjah. Bukan tepukan gemuruh yang diterimanya. Tetapi sepasang kasut yang hampir menyinggahi kepala seorang Presiden yang kaya dengan penipuan dan pendustaan. Rupa-rupanya wartawan sudah naik muak dengan lagak "perdamaian" yang diucap oleh Bush. Watak "Polis dunia" yang dipamirkannya selama ini sudah sangat memualkan tekak dan telinga para wartawan. Akhirnya takungan kebencian dan kemeluatan itu tidak terbendung lagi. Maka dunia menyaksikan betapa pemimpin dunia itu dimalukan dengan hinanya. Syabas dan Tahniah Muntazer. Sesungguhnya Jihad yang afdhal ialah menyatakan kebenaran dihadapan pemerintah yang zalim.

Dalam kita membicarakan penimpuan, kezaliman, keangkuhan dan kejahatan Bush, cuba kita bayangkan jika;

1. Paklah berucap dihadapan wartawan iraq berkaitan kempen "Islam hadarinya" sambil memegang bahu seorang perempuan ajnaby.
2. Najib berucap dihadapan wartawan Iraq dengan tajuk "hapuskan rasuah dan Korupsi".
3. Hamid Albar berucap dihadapan wartawan Iraq berkenaan "keadilan dan hak asasi manusia" sambil memegang surat perintah tahanan ISA.
4. Tengku Adnan Tengku Mansor berucap dihadapan wartawan Iraq mengenai "perlunya dihapuskan judi dan pusat maksiat".
5. Pengerusi SPR berucap dihadapan wartawan Iraq mengenai "perlunya pengendalian pilihanraya secara telus dan adil".
6. Dato JJ berucap dihadapan wartawan Iraq berkenaan "perlunya pemimpin menjaga hak-hak wanita".
Agaknya berapa pasang kasut yang akan melayang di atas kepala mereka?. Sebenarnya semua manusia benci dengan pembohongan.

Bersyukurlah mereka tidak hidup dibumi Iraq. Bersyukurlah mereka lahir sebagai pemimpin kepada sebuah masyarakat yang sering terlena apabila diberi gula-gula.

Ditahan ISA 3 tahun kerana 3 ayat Al-Quran. Secebis kisah tahanan ISA (siri 5)

NABI IBRAHIM SEORANG PEMIMPIN POLITIK BERPANDANGAN JAUH MERENTASI ZAMAN DAN SEMPADAN DUNIA AKHIRAT.
------------------------------------------------------
'Aidil Adha yang lalu saya dan rombongan berhari raya di Kampong Kendal, wilayah Kompot,kira-kira 130 kilometer dari Phenom Penh. Ditengah-tengah kesibukan musim menuai padi, masayarakat Islam Kemboja tetap ceria menyambut ketibaan 10 zulhijjah yang berkat itu.

Malam itu kami bermalam diMasjid Kampung Kendal. Pagi-pagi lagi,selesai solah Subuh,kami telah dijamu dengan pulut berintikan pisang yang dibalut juga dengan daun pisang. Kami difahamkan itu adalah kueh tradisi masyarakat Islam kemboja apabila menyambut hari lebaran. Kami makan dengan berselera. Sememangnya siapa pun yang datang ke Kemboja pastinya akan membatalkan semua diet mereka. Ini adalah kerana masakan kemboja sedap-sedap belaka.

Selesai makan pagi bersama air suam yang direndam daun teh china, kami pun bersiap untuk menunaikan solah sunat 'Aidil Adha. Jam 7.30 masjid telah pun hampir penuh. Pengerusi masjid meminta saya membaca khutbah. Namun disebabkan Ustaz Sulaiman yang bertindak sebagai jurupandu dan jurubahasa kami diserang sakit perut, maka dengan sopan saya menolak permintaannya. Tahun lepas ( 2007) saya telah menyampaikan khutbah 'Aidil Adha di Kampung Phenom Peroh juga dalam wilayah Kompot dengan diterjemah oleh Ustaz Sulaiman.

Selesai solat, seorang pemuda bangun dan menuju kearah mimbar bertindak sebagai Khatib. Bacaannya lancar. Setiap ayat al-Quran dan hadis yang dibaca akan diterjemah dalam bahasa Khmer (Bahasa resmi Kemboja). Ketika Khatib muda itu membaca petikan dari surah Al-Baqarah ayat 127,128 dan 129, yang mengesahkan doa Nabi Ibrahim, tiba-tiba hati saya dibalut kepiluan. Betapa tidak, kerana disebabkan membaca ketiga-tiga ayat itulah saya ditahan dibawah akta purba ISA selama tiga tahun.Kerana membaca dan memberikan sedikit huraian kepada tiga ayat tersebut, saya dijatuhkan pertuduhan menghasut dan membakar semangat sekumpulan pemuda ( sekitar 200 orang ahli Maunah) yang menyewa kemudahan sekolah saya untuk aktiviti persatuan mereka pada julai tahun 2000. Sebagai menghormati saya sebagai tuan rumah, mereka meminta saya memenuhi satu slot tazkirah selama 30 minit.
Bagi mengisi agenda yang tidak dirancang itu saya merasa agak sesuai jika dipetik kesah Nabi Ibrahim, lambang pemikiran seorang Pemimpin Rohani dan sekaligus seorang ahli Politik yang berpandangan jauh. Saya huraikan kepada mereka;
1. Terjemahan ayah 127:

"Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa Dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada Kami (amal kami); Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui".

1. Ayat ini memaparkan secara jelas bagaimana kegigihan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail menunaikan perintah Allah. Yang pertama dilakukannya ialah membina asas yang akan menjadi pusat penyatuan ummah. Penyatuan yang berteraskan pengabdian diri kepada Allah. Kerana ummat manusia ini tidak mungkin dan tidak akan dapat disatukan samasekali kecuali dengan satu ikatan sahaja iaitu "ikatan tauhid " kepada Allah. Usaha menyatukan manusia di atas nama puak, kabilah, bangsa keturunan dan ideologi adalah usaha yang sia-sia. Justeru asas kiblat yang satu itulah yang dibangunkan oleh Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Ismail.

2. Ayat diatas juga secara terang memperlihatkan bagaimana pergantungan hati kedua mereka kepada Allah. Tiada yang mereka harap kecuali Allah menerima amal mereka dan meredhainya. Kerana ketulusan mereka kepada Allah, maka seruan Tauhid terus berkembang dari generasi kegenerasi sehinggalah sampai kezaman Rasulullah saw, dan seterusnya sampai kezaman ini. Amal dan perjuangan tanpa keikhlasan akan malap dan padam sebelum bergerak jauh meninggalkan pengkalannya.

2.
Terjemahan ayat 128:

"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah Kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan Jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan tunjukkanlah kepada Kami syariat dan cara-cara Ibadat kami, dan Terimalah taubat kami; Sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani"

1. Ayat 128 diatas mengungkapkan kembali ungkapan pengharapan Nabi Ibarahim dan Nabi Ismail kepada Allah. Ditagihnya lagi sifat "hamba" kepada Allah, sedangkan sudah cukup jelas perhambaan mereka kepada Allah sebelum itu. Di pohonnya kepada Allah, agar mereka berdua menjadi hamba yang menyerah diri kepadaNya. Jiwa kepimpinan yang ada dalam tubuh Nabi Ibrahim menyebabkan ia tidak hanya memohon kebaikan untuk dirinya dan anaknya sahaja. Bahkan difikirkan sama zuriat mendatang. Kerana dakwah ini tiada erti jika terhenti setelah kematian mereka. Sedangkan tujuan dakwah adalah untuk mempastikan tiada syirik dan kedurhakaan terhadap Allah di atas mukabumi ini.

2. Dakwah juga tiada erti jika tidak disertai ibadah yang benar dan tulus ikhlas kepada Allah. Lalu dipohonnya kepada Allah agar mereka ditunjukkan cara untuk beribadah kepada Allah. Jiwa Nabi Ibrahim belum puas dengan Ibadah, bahkan dipohonnya pengampunan kepada Allah saw.

3. Terjemahan ayat 129:

"Wahai Tuhan kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, Yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

1. Sebagai seorang Pendakwah yang berjiwa pemimpin, Nabi Ibrahim sedar bahawa zuriat dan ummat yang diharapkan soleh dan baik itu tidak akan jadi baik jika pemimpin dizaman mereka jahat dan durhaka. Lalu dimintanya kepada Allah, agar dibangkitkan seorang Nabi dan Rasul, sekaligus sebagai pemimpin kepada ummat yang akan datang. Pemimpin yang dapat menyelamatkan ummat bukan sebarang pemimpin, tetapi hendaklah seorang pemimpin yang mempunyai kemampuan;

a). Pemimpin yang mampu memahami ayat-ayat Allah.
b). Pemimpin yang memimpin ummat dengan kitab Allah (Wahyu dan syariat Islam)
c). Pemimpin yang mampu merencana urustadbir negaranya dengan bijaksana.
d). Pemimpin yang serius berusaha menyucikan rakyatnya daripada dosa dan noda, dengan berusaha sekeras mungkin menghapusakan program mungkar dan maksiat.

Ketiga-tiga ayat tersebut mengariskan secara umum rangkaian dakwah dan Politik Islam. Justeru itu selaku pengikut kepada Nabi Muhammad dan Nabi Ibrahim, kita juga hendaklah mempastikan kepimpinan ummat ini dipimpin oleh mereka yang dijelaskan di dalam ayat tersebut. Berdoa untuk kebaikan diri, keluarga dan zuriat akan datang tidak akan sampai kemana jika tidak berusaha bersungguh-sungguh bagi mempastikan kepimpinan akan datang adalah pemimpin yang soleh.

Itulah huraian 30 minit yang saya sampaikan pada hari itu. Huraian 30 minit dari 3 ayat itulah menyebabkan saya menjadi tahanan ISA selama 3 tahun. Alhamdulillah....

Untungnya khatib muda itu membaca khutbah di negera Kemboja. Jika khutbah yang beliau baca hari itu dibaca di Malaysia, sudah pasti beliau akan ditahan dibawah akta ISA.Alangkah baik jika Dato JJ ada sama didalam masjid Kampung Kendal pada ketika itu.

13 December 2008

Ummat Islam & kekejaman Pol-Pot di Kemboja

Terjemahan bebas Oleh : Al-Faqir Mokhtar Senik
--------------------------------------------------

Sepanjang penguasaan "Regime of Democratic Kampuchea (DK) (1975-1979) yang dipimpin oleh Pol-Pot dan Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Kampuchea telah meninggalkan kesan sejarah kezaliman manusia yang besar. Dimana dalam tempoh 3 tahun 8 bulan 20 hari pemerintahannya seramai lebih 1 juta orang terkorban. Bahkan terdapat catatan yang mengatakan hampir 3 juta orang yang terkorban diseluruh Negara Kemboja (1). Manakala 6 juta lagi penduduk Kemboja yang terselamat dihantui oleh trauma yang berpanjangan, di samping mewariskan kemiskinan, menjadikan Negara Kemboja ketinggalan 30 tahun dibelakang pembangunan kebanyakan negara-negara lain di rantau ini.
Mangsa pembunuhan kejam Pol-Pot yang paling menonjol ialah kumpulan etnik Cham. Sebelum Khmer Rouge (2) menguasai Kemboja, dianggarkan orang-orang Islam Cham meliputi 10 peratus (700,000) dari 7 juta jumlah penduduk Kemboja ketika itu (1975). Tetapi selepas kejatuhan Khmer Rouge pada tahun 1979 terdapat hanya 200,000 etnik Cham yang masih hidup. Dengan itu dari sejumlah 2 juta rakyat kemboja yang terbunuh, 400,000 hingga 500,000 daripadanya ialah dari etnik Cham.

Diantara sasaran utama kekejaman Khmer Rouge ialah ummat Islam dari etnik Cham. Untuk menyegerakan polisi "mmenghapuskan kepercayaan beragama", mereka telah memaksa orang-orang Islam Cham meninggalkan amalan beragama. Mana-mana pemimpin Islam yang kelihatan mempunyai pengaruh dikalangan masyarakatnya akan dibunuh. Sembahayang, berpuasa, zakat dan perayaan Islam dilarang samasekali. Bahkan Al-Quraan, kitab-kitab agama, dan peralatan ibadah, seperti kain sarung, kain telekong solah bagi perempuan dirampas dan dibakar. Mereka juga dipaksa memakan daging babi dan wanita Islam dilarang bertudung.

Sebahagian orang-orang Islam Cham patuh kepada arahan tersebut. Manakala sebahagian yang lain terpaksa melarikan diri untuk meneruskan amalan beragama mereka. Di antara mereka ialah "Him Leh", beliau adalah salah seorang pemimpin Khmer Rouge di kampung Po Tonle. Beliau telah mengarahkan orang-orang Islam Cham melarikan diri ke Vietnam. Walaubagaimana pun akhirnya Him Leh sendiri ditangkap dan dipenjarakan di Penjara Tuel Sleng ( S-21) sehingga mati dipenjara tersebut.

Untuk menghilangkan identiti Muslim Cham, Pemimpin Khmer Rouge menghalang pengunaan nama yang biasa diguna oleh masyarakat Islam Cham. Mereka dipaksa mengunakan gaya nama Khmer. Mereka juga dilarang bertutur mengunakan bahasa Cham. Sebagai penguatkuasaan, mana-mana penduduk Cham yang mengunakan bahasa Cham akan dibunuh. Akibatnya selepas 1979 generasi baru Cham tidak lagi tahu bertutur dalam bahasa Cham. Bahkan pada hari ini, keturunan Cham yang tinggal diwilayah kompot,Sihanoukville,Kampong Luong diWilayah Kandal dan Chrang Chamres Village di Phnom Penh tidak boleh bertutur dalam bahasa Cham.

Pari Komunis Khmer Rouge sebenarnya bukan hanya memusuhi Islam, bahkan sebarang kepercayaan beragama. Namun oleh kerana masyarakat Islam yang paling menonjol dan komited dengan ajaran dan amalan beragama, maka sasaran utama Khmer rouge dihalakan kearah orang-orang Islam lebih daripada penganut agama-agama lain.

Kini masyarakat Islam Kemboja kembali berpapah untuk bangun semula dari rebahnya yang panjang. Dalam keadaan dihambat oleh berbagai kepayahan dan kemiskinan selepas perang, mereka mula bagun membina identiti beragama khususnya dikalangan Masyarakat minoriti Islam yang masih ada.

Nota

(1) dirujuk kepada angka yang ditulis di dalam buku After the Nightmare oleh Banister dan Judith serta Paige Johson. Genocide and Democracy in Cambodia oleh Ben kiernan. Brother number One oleh Chdler David dan Oukoubah justice for the Cham Muslim under the Democratic Kampuchea Regime oleh Ysa Osman.
(2) Khmer Rouge berasal dari perkataan Perancis Khmer Kraham ataupun Red Khmer (Khmer Merah). Perkataan Khmer pertama kali duguna oleh Putera Norodom Sihanouk sekitar tahun 1960 an.

11 December 2008

Rahmat persaudaraan dalam permusafiran

Hari ini adalah hari last kami di Kemboja. Banyak berita dan gambar terkini yang tidak sempat saya up-loadkan disini. Ini adalah kerana dihotel tempat penginapan kami dalam dua hari ini hanya terdapat dua unit komputer sahaja. Walaupun saya bawa sama laptop namun line wi-fi pihak hotel sangat lemah. Dengan itu saya sengaja tidak up-datekan blog ini kerana memberi peluang kepada bloger lain untuk membuat up date blog masing-masing. Lagi pun beritanya hanpir sama.

Cuma dalam kesempatan ini saya ingin menulis sedikit tentang nikmat persaudaraan. Di Wilayah Kompot saya berkesempatan bertemu Ayah kepada bekas pelajar An-Nuur seawal ianya ditubuhkan dahulu. Kini anak beliau (Zakaria) bekerja di pelabuhan. Di Kampung Soum saya bertemu dengan sahabat lama yang telah terpisah selama hampir 20 tahun. Ustaz Zainal Ábidin, mudir dan pengasas Madrasah El-Muhajirin. Semalam ( 10.Dec.2008) ketika singgah makan di Mekong Restorant saya bertemu pula dengan Sdr Azri , Dr Ismail exco Kerajaa Negeri Kedah yang mengetuai rombongan Amal, Ahli jamaah Masjid Al-Hidayah Kelana Jaya dan Ahli jamaah surau Al-Ikhwan Kuala Lumpur. Kemudian malamnya kami ke perkampungan Islam jalan Chenang. Di sana saya bertemu pula dengan Sdr Azhar orang kuat EZQ. Beliau adalah rakan saya ketika sama-sama belajar di Pakistan pada tahun 1986. Beliau datang ke Kemboja atas urusan mengendalikan konsert Devotees. Disamping itu kami sempat beramah mesra dengan Kumpulan Devotees, anak-anak muda yang berkarya melalui nasyid. Alhamdulillah..dunia ini terasa sangat luas dan lapang dengan nikmat persaudaraan dan akan sangat sempit bila dipenuhi dengan hasad dan permusuhan.
Insyallah..berita penuh tentang lawatan dan sedikit terjemahan dari sebuah buku berbahasa Inggeris Öukubah" yang menyentuh tentang sejarah kekejaman Pol-Pot keatas orang-orang Islam diKemboja akan saya coretkan disini.

09 December 2008

Salam Áidil Adha dari Kemboja

6. Dec.2008 yang lalu kami seramai 14 orang berlepas ke Phnom Penh untuk atas misi kebajikan. Tabungan Amal,Yayasan Amal dan Pusat Pendidikan As-Syafie Bandar Jengka antara badan yang menyertai rombongan ämal"ini.

Rombongan kami telah berselesih dengan rombongan dari Pas Kawasan Indramahkota yang telah ke kemboja pada 3 dec yang lalu. Saya difahamkan oleh YDP Kawasan Indramahkota Sdr Hj Nasrun, misi kebajikan mereka kali ini ialah untuk memenuhi program khatan sempena musim cuti sekolah di kemboja.

Rombongan kami telah dibawa untuk menunaikan Ibadah korban di kampung-kampung disekitar Wilayah Kompot. Dua malam berada diperdesaan yang dikelilingi sawah padi yang sedang menguning, memberikan kami kesegaran yang tidak terhingga. Layanan masyarakat setempat ditambah pula dengan masakan yang lazat menambahkan lagi syukur kami akan erti persaudaraan sejagat.

9. Dec.2008 kami dibawa menziarahi Pusat Pendidikan Islam El-Muhajirin di Kampong Som. Pusat Pendidikan ini dikendalikan oleh Ustaz Zainal Ábidin. Pusat pendidikan yang mempunyai seramai 500 orang pelajar ini beroperasi dengan pembiayayaan hasil dari sumbangan orang ramai. Pada Ogos 2008 tragidi kebakaran telah menimpa pusat Pendidikan mengakibatkan sbanyak 35 buah Pondok kediaman pelajar telah hangus. Kerugiaan dianggarkan sebanyak RM 20,000.00. Dengan Itu Ustaz Zainal Ábidin merayu mana-mana pihak yang bersimpati untuk menghulurkan bantuan kepada sekolah beliau.

Ustaz Zainal Abidin sebenarnya sahabat lama saya ketika menuntut di Pondok Pasir Tumboh sekitar tahun 80an dahulu. Kegigihan beliau membangunkan Pusat pendidikan tersebut ditengah-tengah hambata kemiskinan masyarakat setempat amat mengkagumkan saya da rombongan.

Petang 9.Dec.2008 rombongan kami bertolak kembali ke Phenom Penh. Kesempatan kembali ke Phenom Penh memberikan peluang kepada kami blogers pahang ( Ustaz Fadhli,Ust Aris Fezol dan Ustaz Aris Hazelan) membuat up-date kepada blog masing-masing sebelum berita penuh sekembalinya kami ketanah air pada 11.Dec nanti Insyallah. Salam Áidil Ada dari kami.

03 December 2008

Alangkah tulus doamu Ibu (siri motivasi untuk kaum ibu 4 )

SAYA HANYA MUSAFIR KECIL MEREDAH SAHARA HIDUP, HANYA UNTUK MENCARI PERMATA DICELAH-CELAH JUTAAN PASIR YANG BERTABURAN...
------------------------------------------------------------

Ketika beca pakda membelok kekiri, mata saya terpandang pintu gerbang yang bertulis jawi. Saya tidak tahu apa yang tertulis disitu. Saya mencari kalau-kalau terdapat singboard bertulisan rumi, namun saya hampa. Disinilah dik! kata orang tua yang dipanggil pakda itu mesra. Saya pun turun ditepi jalan sambil mengucapkan terima kasih kepada orang tua yang baik hati itu.

Saya kembali menoleh kearah pintu masuk ke Pusat pendidikan itu. Di sebelah kiri pintu masuk terdapat sebuah Masjid yang agak besar. Pelajar-pelajar yang berpakaian kain pelikat, baju melayu dan berserban putih bersih dengan membawa kitab kelihatan ramai sekali di veranda masjid. Sebahagian yang lain sedang mengambil wudhu' di kolah yang terletak setentang dengan pintu imam. Sebahagian dari mereka memandang kearah saya yang melangkah perlahan-lahan memasuki kawasan pondok. Mungkin saya kelihatan aneh pada mereka. Maklumlah, saya hanya mengenakan seluar hitam yang telah lusuh,berbaju T yang tertulis "Sekolah Menengah Mengkarak" di bahagian belakang serta berkasut sekolah berwarna putih. Bukan saya mahu keanehan itu, tetapi itulah pakaian terbaik yang saya ada. Lagipun saya tidak punya apa-apa maklumat langsung tentang pusat pendidikan itu selain hanya pernah mendengar namanya dari mulut sanak saudara saya di Kelantan.

Seorang pelajar yang berusia dalam lingkungan 18 tahun menghampiri saya. Wajahnya bersih, berserban dan berambut pendek. Ketika beliau menghampiri saya, semerbak bau minyak wangi (atar) yang dipakainya. Segera saya teringat arwah ayah saya yang selalu memakai wangian seumpama itu pada hari jumaat. Anta mari mana ni? sapa pelajar tersebut (yang kemudiannya saya kenali namanya Halim, tetapi dua minggu selepas itu saya tidak bertemu lagi dengan beliau hingga ke hari ini) , membuatkan saya tergamam seketika. Perkataan "anta" sangat asing pada saya. Tiba-tiba saya teringat kalimat tersebut kerap dututurkan oleh P.Ramli dalam filemnya "Sabarudin tukang kasut". Pahang..balas saya selembut mungkin. Nak Ngaji sini ko?..tanya pelajar itu lagi. Sungguh ramah ia. Beberapa orang pelajar yang sebaya dengan saya mula menghampiri saya. Segera saya merasa malu, apabila saya dengan pakaian aneh itu dikelilingi pelajar-pelajar yang berpakaian lebai dan kelihatan mereka baik-baik belaka. "Cadangnya begitulah" kata saya mula mencari keyakinan diri. Ayah dengan Mak tok mari ko? celah seorang pelajar tinggi lampai yang tiba-tiba bersuara dibelakang saya. Bila soalan itu menjamah gegendang telinga saya, segera ombak sayu memukul pantai kesedihan saya. Dapat saya bayangkan, tentunya pelajar lain dihantar oleh Ibu dan Bapa mereka. Sedangkan saya sudah ketiadaan ayah, Ibu pula telah tua. Wajah ayah yang sedang membaca kitab tua, dengan dikelilingi abang-abang saya bersila kaku ditemani belaian cahaya pelita minyak tanah. Saya yang masih kecil semacam terkecuali dari majlis itu. Sesekali saya akan baring ditepi peha ayah. Kitab apa yang ayah baca saya tidak tahu, tapi saya lihat abang-abang cukup patuh dengan majlis itu. Majlis tersebut hanya akan dihentikan jika telah masuk waktu Isyak atau Ibu memanggil untuk makan malam. Belum sempat soalan dari pelajar lampai itu saya jawab, tiba-tiba berkumandang azan dari menara masjid. Sepontan pelajar yang mengerumuni saya tadi bersurai sambil pelajar yang pertama menegur saya tadi mengajak saya naik keatas.

Bag saya letakkan dipenjuru dinding. Setelah mengambil wudhu' saya tukar seluar dengan kain pelikat yang saya bawa. Bila dibandingkan kain pelikat saya dengan kain pelikat pelajar lain, ketara benar akan perbezaannya . Masjid yang luas itu hampir penuh, pakaian mereka pun hampir sama. Kitab-kitab yang berkulit merah disandarkan ditepi dinding. Tentunya ada kelas selepas maghrib, fikir saya. Saya mencelah disuatu ruang disaf belakang. Bau wangi semerbak memenuhi ruang masjid yang luas itu. Bila imam mengangkat takbir, maka saya pun turut mengangkat tabir bersama makmum yang lain. Tiba-tiba, saya merasa sangat sayu. Alangkah kerdilnya saya ditengah-tengah manusia yang berilmu itu. Buat pertama kali saya merasa indahnya solah. Airmata saya bercucuran. Saya bersyukur kepada Allah yang telah menggerakkan perjalanan saya sejauh itu bersendirian, dengan hasrat mencari sebutir sinar dalam kehidupan.


Selepas solah saya turut berwirid bersama pelajar-pelajar lain. Saya hanya tunduk dan membaca fatihah berulang kali. Saya tidak tahu wirid..jahilnya aku ya Allah. Jauh disudut hati saya berdoa agar Allah membantu saya dalam perjalanan itu. Ingin sekali saya menjadi sebahgian pelajar-pelajar yang ada itu.

Selesai wirid saya terus menuju kepenjuru masjid dimana bag pakaian saya diletakkan tadi. Saya bersandar kedinding. Saya merasa sangat letih sekali, tambahan pula saya tidak makan sehari suntuk. Bila teringatkan makan, dengan pantas saya raba duit 65 ringgit yang saya sumbat dalam saku seluar. Sedang saya melayan keletihan dan kelaparan itu, saya dapati diri saya berada didalam sebuah masjid yang luas. Tiang masjid diukir indah sekali. Lampu-lampu yang bergayutan tersusun rapi dengan cahaya yang kesuraman. Tiba-tiba ruang masijid itu dipenuhi gema suara orang membaca Al-Quraan. Saya mencari suara siapakah itu, namun asap-asap nipis yang memenuhi bahagian luar pintu masjid membuatkan pandangan saya terhenti disitu. Gema suara orang membaca Al-Quraan tiba-tiba berhenti. Tetapi kemudiannya diganti dengan suara halus yang perlahan disebalik tiang tempat saya bersandar. Saya kenal suara itu, saya cuba menoleh kebelakang, tetapi saya semacam kaku untuk berbuat demikian. "Ya Allah, tunjukkan jalan kebaikan untuk anak ku, bimbinglah ia. Ya Allah..anak ku itu telah mati bapanya, sedangkan aku lemah ya Allah untuk mendidiknya..Aku serahkah semula anak ku kepada Mu ya Allah..." ya, ya saya kenal benar suara itu. Itu suara ibu saya..Tentunya ibu sedang mengadu kepada Allah mengenai saya. Saya merasa cukup pilu. Betapa tulus doa mu ibu. Saya cuba lagi untuk menoleh disebalik tiang itu, namun saya masih gagal. Saya meronta lagi..saya mahu peluk ibu. Saya mahu cium kening ibu,dan saya mahu bertahu ibu bahawa saya akan berusaha menjadi anak yang soleh. Saya mahu ibu gembira..jangan menangis lagi ibu..saya meronta lagi.lagi dan lagi. Saat saya meronta itu saya tersedar. Suara Tuan Guru Haji Aziz sedang mengajar Tafsir jelas kedengaran dari sound box yang berada diatas tiang tempat saya bersandar. Saya pandang keliling. Semua pelajar sedang tekun menadah kitab dan tiada siapa pun tahu dipenjuru dinding masjid itu ada musafir kecil yang sedang meredah sahara hidup hanya untuk mencari sebutir permata dicelah-celah jutaan pasir yang bertaburan..Ya ALlah bantulah aku.

Bersambung siri 5 (Insyallah)

Hukum bersentuhan lelaki dan perempuan yang bukan Mahram.


"DALIL-DALIL YANG DIHINGGAPI "IHTIMAL" TIDAK LAGI BOLEH DIGUNAPAKAI MENJADI DALIL"
--------------------------------------------------------
Hukum bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan Mahram telah banyak dibahaskan oleh Ulama sejak dahulu. Namun suka saya mengajak pembaca semua untuk mengulangkaji permasaalahan ini agar ilmu kita sentiasa diperbaharukan dari masa kesemasa.

Dalam soal bersentuhan kulit lelaki dengan kulit perempuan yang bukan mahram dan bukan kanak-kanak, secara umumnya terdapat dua pandangan ulama'. Pendapat yang pertama mengatakan tidak batal wudhu disebabkan sentuhan itu. Manakala pendapat yang kedua mengatakan terbatal wudhu', samaada orang yang menyentuh atau orang yang disentuh. Samaada secara syahwah ataupun tidak.
1. Hujjah pendapat yang pertama.

a). Hadis riwayat Imam Ahmad;
Maksudnya: "Dari Habib ibnu Abi Thabit, dari Urwah dan dari Aisyah r.a.h bahawasanya Rasulullah saw mencium sebahagian isyeri Baginda, kemudian Baginda keluar menunaikan solah dan Baginda tidak berwudhu terlebih dahulu".
b). Hadis riwayat Abu Rouq di dalam kitab Al-Majmu' juzu' 2 halaman 33;

Maksudnya: " Dari Ibrahim At-Taimi dari Aisyah r.a.h beliau berkata; Bahawasanya RasuluLlah saw mencium isteri Baginda sesudah berwudhu, kemudian Baginda tidak mengulangi wudhu'nya".

c).
Hadis Bukhari didalam "Fathul Baari juzu 2 halaman 135;

Maksudnya: " Dari Aisyah r.a.h, beliau berkata; Adalah aku tidur di hadapan Rasulullah saw, dan kakiku dipihak kiblat Baginda. Apabila Baginda sujud ia tolak kakiku (dengan tangannya) maka aku tarik kakiku, dan apabila Baginda berdiri aku luruskan kembali".

d). Hadis riwayat Muslim;

Maksudnya:
" Dari Ummul Mu'minin Aisyah r.a.h beliau berkata; Aku kehilangan Rasulullah saw ketika tidur. Maka aku berdiri mencari Baginda . Maka terpegang tangan aku akan tumit Baginda. Apabila Baginda selesai solah, Baginda bersabda; telah datang kepadamu oleh syaitanmu".

2. Hujjah Pendapat yang kedua.

a). Firman Allah swt di dalam surah An-Nisa ayat 43;

Maksudnya:

"Wahai orang-orang Yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu Dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa Yang kamu katakan. dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu Dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci. dan jika kamu sakit, atau sedang Dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh Dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum Dengan tanah - debu, Yang suci, Iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun".

b). Ucapan Abdullah bin Umar didalam kitab Muwatha' juzu 1 halaman 65;

Maksudnya:
Mengkhabarkan kepada ku oleh Yahya dari Malik dari Ibnu Syihab, dari Salim bin Abdillah dari bapanya Abdullah bin Umar, beliau berkata; "Ciuman laki-laki atas isterinya dan menyentuh ia dengan tangannya adalah termasuk mlamasah, maka barangsiapa mencium isterinya atau menyentuhnya dengan tangannya maka wajib ia berwudhu' (kalau akan menunaikan solah)".

Huraian

Pihak yang Pertama berpendapat perkataan "اولامست النساء" ( atau menyentuh kamu akan perempuan) di dalam surah An-Nisa' itu memberi makna "bersetubuh atau jima'". Oleh itu Firman Allah di atas tidak menjadi dalil batalnya wudhu' apabila bersentuhan kulit lelaki dan perempuan yang ajnabi.

Pihak Kedua mempertahankan hujahnya dengan kata mereka;

1). Perkataan "Lamasa" didalam ayat tersebut tetap memberi makna hakiki ( iaitu bersentuhan bukannya jima'). Di dalam kamus Al-Muhit juzu 2 halaman 249 menyebut; makna Lamasa ialah " Al-Jassu bil Yady" iaitu menyentuh sesuatu dengan tangan. Tambahan pula didalam ayat yang lain Allah berfirman;

Maksudnya: "Dan kalau Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) sebuah Kitab (yang bertulis) pada kertas, lalu mereka memegangnya Dengan tangan mereka, nescaya orang-orang Yang kafir itu berkata: "Ini tidak lain, hanyalah sihir Yang terang nyata". (Al-An'am ayat 7).

Sepakat ulama mufassirin mengatakan perkataan "lamasu" didalam surah Al-An'am ini bermakna menyentuh dan tiada makna yang lain daripada makna hakiki.

2). Di dalam kitab "Lu'lu' wal Marjan juzu 2 halaman 150, telah diriwayatkan sebuah Hadis Rasulullah saw berkenaan hukum jual beli. Hadis tersebut menyebut;

"Dari Abi Hurairah bahawasnya Rasulullah saw melarang jualbeli secara Mulamasah dan Munabazah". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Jualbeli secara "Mulamasah" ialah si pembeli berkata; Apabila engkau menyentuh kainku dan aku menyentuh kain engkau maka berlakulah jual beli antara kita. Perkataan mulamasah didalam hadis tersebut tidak pernah diberi makna selain daripada "sentuh". Oleh itu usaha untuk menukar makna "lamasa" dalam surah An-Nisa diatas kepada makna "jima" tidak dapat diterima.

Jika dilihat kepada hujah dan pendalilan kedua-dua pihak, maka pendapat yang kedua adalah lebih kuat untuk diamalkan. Ini adalah kerana;

1). Hujjah pertama yang dikemukakan oleh pihak yang pertama adalah Hadis Dhoif. Kedaifan tersebut diakui oleh Sufian As-Sauri, Yahya bin Sa'id Al-Qattani, Abu Bakar An-Naisabury, Abu Hassan Daruqtuny dan lain-lain ulama Muhadisin. Sehingga Imam Ahmad bin Hambal yang meriwayatkan hadis tersebut berkata; Bahawa Habib Ibnu Thabit yang meriwayatkan hadis ini telah tersalah dari hukum mencium orang berpuasa kepada mencium orang berwudhu' ( lihat Majmu' juzu 2 halaman 32 dan Miizanul I'tidal oleh Az-Zahabi juzu 3 halaman 65)

2) Hadis di dalam hujjah kedua yang dikemukakan oleh Pihak yang pertama terdapat seorang yang bernama Rouq. Beliau di dhaifkan oleh Ibnu Mu'in ( lihat Majmu' jilid 2 halaman 33). Di dalam riwayat tersebut juga disebutkan bahawa At-Taimi mengambil hadis daripada Aisyah r.a.h. sedangkan kenyataannya At-Taimi adalah Tabi' At-Tabi'in. Beliau tidak sempat bertemu dengan Aisyah. Ini bermakna terdapat seorang perawi yang gugur, menjadikan hadis ini berstatus "Mursal". Hadis yang Mursal sama darjatnya dengan hadis Dhaif dari sudut tidak boleh dijadikan hujjah dalam perkara hukum.

3). Didalam hujjah yang ketiga oleh pihak yang pertama terdapat kalimah yang boleh di "Ihtimal"kan kepada satu ketidakpastian. Dinyatakan Rasulullah menolak kaki Aisyah dengan tangan Baginda. Ketidakpastian disini ialah "mungkin ketika itu Baginda menyentuh kaki Aisyah yang dibungkus oleh kain selimutnya. Begitu juga sifatnya dengan hujjah yang keempat. Kaedah fiqh menyebutkan;

الدليل اذا طرقه الاحتمال سقط به الاستدلال
" Dalil-dalil yang dihinggapi "Ihtimal" tidak boleh lagi dipakai menjadi dalil".

Sebagai penutup saya bawakan mafhum pendapat Imam An-Nawawi didalam kitab beliau Syarah Muslim juzu 4 halaman 229-230 dengan katanya;

" Menurut fatwa jumhur,( bahawasanya bersentuh perempuan membatalkan wudhu) mereka meletakkan hadis yang mengatakan Rasulullah menyentuh Aisyah itu adalah sentuhan berlapik. Maka hadis tersebut tidak membuktikan bahawa bersentuhan lelaki dan perempuan yang bukan Mahram itu tidak batal.

Wallahu 'Allam bis Sowab

01 December 2008

Sahabat,engkau telah membenarkan janjimu. secebis kisah tahanan ISA ( siri 5 )

"USTAZ, TENANGKAN HATI,HADAPILAH UJIAN INI DENGAN TABAH. INSYALLAH ANA AKAN JAGA PONDOK HINGGA ANA MATI".
---------------------------------------------------------

Petang semalam saya tak kuliah dimana-mana. Sengaja mahu berihat sedikit dan menyelesaikan urusan-urusan ringan di Pejabat sekolah. Keindahan cuaca petang yang cerah itu dapat saya manfaatkan sebaik mungkin. Jarang saya berkesempatan menikmati waktu petang (asar - maghrib) di kediaman sendiri.

Sambil memerhati anak-anak (pelajar dan peserta kem intensif ibadah) beriadah didataran An-Nuur, saya cuba memerhatikan setiap ceruk perkarangan An-Nuur. Kepuasan dan kesyukuran silih berganti menerpa hati saya. Syukur kepada Mu ya Allah,sejauh ini sudah perjalanan ku dan betapa Engkau tidak pernah jemu membantuku..bisik hati kecil saya tenggelam dalam keriangan anak-anak yang sedang bermain.

Dari wakaf tempat saya duduk, saya cuba bandingkan An-Nuur 12 tahun yang lalu dengan An-Nuur pada hari ini. Pokok-pokok palma yang subur dengan dibarisi pokok-pokok bunga yang lain berseri memagari dataran An-Nuur. Nun dihujung sana, berderet barisan chalet, Rumah tetamu, kafetaria, bilik kelas, asrama dan sebuah wakaf lagi yang berada dikanan pintu masuk ke An-Nuur. Semua itu tidak ada dahulunya. Saat itu segera menyapa di jendela ingatan saya kehadiran seorang sahabat. Beliau turut merasai segala pahit maung membangunkan An-Nuur. Namun beliau tidak sempat melihat An-Nuur,sebuah sekolah dalam taman menjadi kenyataan.

Sepulangnya saya dari menyampai kuliah disurau Kampung Tengah Kuantan kira-kira 14 tahun yang lalu. Terus saya letakkan kitab diatas meja. Sebuah bag kertas yang dihadiahkan oleh seorang pemuda disurau tadi pantas saya buka. Begitulah saya sejak dulu. Biasanya saya akan segera membuka apa-apa pun hadiah yang diberikan oleh seseorang. Itu adalah cara saya yang tersendiri sebagai tanda sangat menghargai sebarang pemberian. Sebuah cup berukuran sederhana saya keluarkan dari kertas bag tersebut. Cantik hadiahnya. Dikaki cup itu tertulis perkataan "Tahniah ustaz..akhirnya tercapai juga hasarat untuk membangunkan pusat pendidikan..yang benar Rais". Mungkin ucapan tersebut merujuk kepada pelancaran derma pembinaan An-Nuur yang saya lancarkan di Masjid Al-Fatah dua malam sebelum itu. Ditengah-tengah lengkungan cup tersebut terdapat sebuah jam kecil yang mempunyai latarbelakang hijau cerah. Hadiah comel itu saya letakkan diatas almari kitab saya.

Malam tersebut telah membentuk ikatan persahabatan antara saya dan pemuda itu. Namanya Rais. Beliau tinggal disebelah surau Haji Ali Kampung Tengah. Ketika itu beliau bekerja dengan sebuah syarikat penghantaran di bandar Kuantan. Beliau kerap mengikut mengikuti saya berceramah dan berkuliah dimana-mana. Bahkan acap kali kami sampai kerumah sudah hampir masuk waktu subuh. Namun beliau tidak pernah serik menemani saya melancarkan derma untuk tabung pembinaan An-Nuur dimana-mana. Bahkan setelah An-Nuur mula beroperasi pun beliau masih tetap mengunjunggi An-Nuur saban minggu. Dengan ringan tulang, akan dibantunya apa-apa yang boleh dibantu.

Keakraban kami terus berlangsung dalam jangka masa yang cukup panjang. Bahkan dua orang daripada anak beliau, saya yang memberikan namanya ( Ehsan Ilahi Zahir dan Dzu Nun )(1). Ketika An-Nuur kekurangan guru pada tahun 1998 dan berkebetulan syarikat ditempat beliau bekerja ura-ura akan ditutup, kerana kemelesetan ekonomi, maka saya menawarkan beliau mengajar di An-Nuur. Tanpa banyak soal tawaran itu diterimanya dengan ikhlas. Saban pagi akan kelihatanlah Datsun Sunny biru memasuki perkarangan An-Nuur. Beliau bertugas di An-Nuur tanpa batasan waktu. Adakalanya hingga larut malam baru beliau balik kerana menghantar pelajar-pelajar yang sakit kehospital. Esoknya beliau akan muncul lagi dengan wajah ceria. Hari cuti dihujung minggu akan diajaknya pelajar mencari pokok-pokok bunga atau pinang hutan untuk ditanam dikawasan pondok. Kerap kali diluahkan kepada saya, bahawa beliau mahu jadikan An-Nuur sekolah dalam taman(2).

Julai 2000 saya ditahan dibawah Isa. Beliaulah yang menemani saya ke IPD Kuantan ketika dipanggil untuk memberikan keterangan. Ketika ASP Ismail menghulurkan kepada saya surat perintah penahanan dibawah ISA, beliau memandang sayu kepada saya. Tergenang air jernih di kelopak matanya. Saya tepuk bahunya, "Sabarlah akhi.." ucap saya kepadanya. Hanya itu yang mampu saya ucapkan kerana saya pun merasa pilu. Kepiluan itu bukan disebabkan surat penahanan itu, tapi kepiluan itu muncul kerana tersentuh dengan keikhlasan sebuah persahabatan. Sebelum dibawa ke IPK Kuantan, saya serahkan semua dokumen saya, termasuk kad bank dan nombor pin kepada beliau, untuk diserahkan kepada isteri saya. Kepadanya saya berpesan agar jagalah pondok. Jangan fikir soal saya, tapi pondok atau sekolah lebih penting untuk difikirkan. Beliau berlalu pergi, tapi diwajahnya terpamir sebuah kesedihan.

Ketika saya akan dipindahkan ke Pulapol di Kuala Lumpur, pihak IPK membenarkan keluarga bertemu dengan saya. Petang itu saya tunggu keluarga datang di Perpustakaan IPK ditemani Insp. Mad, Kop Zainuddin, Cif Insp Mohd Noor dan Cif.Insp Zulkifli. Tepat jam 2.30 petang keluarga saya dibenarkan naik. Bersama dengan isteri, mak dan anak-anak saya ialah Ustaz Rais. Anak kedua saya ( Umar Abdul Aziz ) didukung oleh beliau. Dalam perjumpaan singkat itu tidak banyak perkara yang dapat dibualkan. Ustaz Rais lebih banyak berdiam dan mengasingkan diri, kerana mungkin memberi peluang kepada saya untuk menyampaikan apa-apa pesanan kepada isteri saya. Ketika pertemuan itu akan berakhir saya cium tangan mak saya, mohon doa dan restunya, kepada isteri saya berpesan agar bersabar dan menjaga anak-anak sebaik mungkin. Akhirnya ustaz Rais menyalami saya. Beliau memeluk saya erat, bagaikan itulah pertemuan terakhir kami. Sambil menggengam tangannya saya berpesan; "akhi..kepada anta anak serahkan tanggungjawab menjaga pondok. Kerana pondok itulah cita-cita dan ruh perjuangan ana". Dengan memandang tepat ke mata saya beliau lafazkan; ustaz,ustaz bukan sahaja guru dan sahabat ana, ustaz adalah Abang ana. Ana berjanji, Insyallah ana akan jaga pondok sehingga ana mati". Berderau darah saya saat itu. tapi cepat-cepat saya akhiri pertemuan itu sebelum kesedihan membanjiri hati saya.

Setelah saya ditahan di Kemunting, boleh dikatakan setiap minggu surat beliau akan muncul. Beliau cukup rajin menulis. Paling kurang tiga mukasurat kertas examination pad. Bermula dengan cerita perkembangan Pondok, cerita anak-anak dan keluarga saya, perkembangan parti dan akhirnya coretan beliau sendiri. Pendek kata saya cukup gembira dan terhibur setiap kali surat beliau sampai.

Setiap menjelang Raya, kami sesama orang tahanan akan bertanding siapa paling banyak dapat kad raya dan kad raya siapa paling besar. Biasanya katagori "kad paling besar" akan dimenangi oleh saya. Ustaz Raiz akan belikan kad paling besar, dan kad tersebut akan ditandatangani oleh semua pemuda dan ahli jamaah surau Haji Ali beserta ucapan ringkas. Begitulah usaha beliau agar saya rasa gembira dalam tahanan dan persahabatan kami terus terjalin erat.

Di hari tempoh tahanan saya mencecah 2 tahun, awal-awal lagi beliau datang ke Taiping bersama dua orang sahabat. Beliau tunggu diluar kem, dengan harapan tempoh tahanan saya akan berkahir pada hari itu. Namun bila diberitahu tempoh tahanan saya disambung lagi, beliau pulang dengan sedih. Saya diberitahu sepanjang perjalanan pulang beliau hanya mendiamkan diri.

Begitulah Ustaz Rais. Beliau terus berkhidmat di An-Nuur. Anak-anak saya akan dilayannya dengan mesra. Umar Abdul Aziz akan selalu meminta duit dari beliau setiap kali beliau datang ke Pondok. Dilayannya kehendak anak kecil itu tanpa jemu, walaupun berapalah sangat gajinya dengan An-Nuur. Beliau terus mengutusi saya. Surat-suratnya sarat dengan perangsang, nasihat dan maklumat semasa An-Nuur. Beberapa bulan selepas itu saya tidak lagi menerima surat beliau. Kata isteri saya beliau sakit, tetapi tidak tahu apa sakitnya. Siapa pun tidak menjangka beliau akan jatuh sakit seteruk itu, kerana beliau tidak pernah memberitahu sesiapa. Sebulan selepas bergelut dengan penyakitnya, Saya menerima berita beliau telah meninggal. Airmata saya bercucuran tanpa boleh disekat. Terbayang kepada saya bagaimana janji yang pernah beliau lafazkan dipertemuan terkahir kami. Kini beliau pergi buat selama-lamanya. Meninggalkan kecintaannya kepada An-Nuur dan harapannya untuk melihat saya bebas. Malam itu dalam munajat yang panjang, saya iringkan pemergiannya dengan sejambak doa yang tulus ikhlas buat seorang sahabat yang telah membenarkan janjinya kepada Allah dan kepada saya.
Al-Fatihah buat mu sahabatku.
Nota dan keterangan gambar.
_____________________
1). Gambar atas kanan: (dari kiri) Cikgu Raja Ismail,Sdr Abu dan Allahyarham Ustaz Raiz di Pejabat An-Nuur.
2). Gambar bawah kiri: Perkarangan An-Nuur 1995
3). Gambar bawah Kanan: Perkarangan An-Nuur 2008
Footnote 1. Nama Ehsan saya ambil sempena nama seorang ulama Hadis Pakistan. Dzu Nun sempena nama seorang aulia'ieLlah.
Footnote 2. Hingga minggu-minggu terkahir beliau, sempat dibangunkannya para untuk tanaman orkid.